Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

opzoek naar een zaagtafel.

vandaag in een bouwmarkt in de buurt een zaagtafel zien staan namelijk de
    TKHS 315 C van metabo.
    gezien mijn buget past deze er wel netjes in gezien de ruimte die ik heb wat minder.. maar daar kan ik wel mee leven.
    alleen vraag ik me af of dit een wijze keuse is of verspilling van mijn centjes.

tips van harte welkom

groetjes -BaN-

Re: opzoek naar een zaagtafel.

Het lijkt mij een zaag voor het wat ruigere werk.
    Maar wat me een groter probleem lijkt is de breedte. De breedte van de tafel beperkt hoe brede planken je kan zagen, deze zaag ziet er uit of het bij ongeveer 40 cm wel op houd. Zelf loop ik er bij mijn zaag die tot 60 cm zaagt al vaak tegenan dat dat te weinig is. aan de andere kant begrijp ik dat je met een beperkte ruimte zit, dus wie weet kan je bovengenoemd probleem oplossen door iets van een schuiftafel-jig te maken die jij bij je zaag gebruikt, waardoor je wel grotere breedtes kan zagen.
    Of je maakt alleen kistjes en je hebt helemaal geen last van dit probleem

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvandijk
    Zelf loop ik er bij mijn zaag die tot 60 cm zaagt al vaak tegenan dat dat te weinig is. Of je maakt alleen kistjes en je hebt helemaal geen last van dit probleem
    arlg.. daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :evil:
    en die zaagtafels die tot 60cm of breder gaan zijn erg duur :cry:
    opzoek dus naar een bredere tafel... heeft iemand daar nog tips voor ? (buget max 500)

en kistjes zijn erg leuk maar ik moet toch eerst een kast hebben om ze in optebergen :mrgreen:

-BaN-

Athanor
    Guest

Dat is een zaagtafel die voor de bouw gemaakt is met de daarbij behorende nauwkeurigheidsnormen. Als je meubelwerk wilt maken ben ik bang dat hij tegen zal vallen.

Misschien dat je dan beter naar een goede tweedehands op marktplaats kunt kijken. Of een redelijke Chinese machine van Herman Buitelaar bijv. Is dan nog wel even sparen denk ik.
    Zie hiervoor: http://www.hbm-machines.nl/comasy/te...productid=1418

Fons

Ik zou inderdaad naar tweedehands gaan zoeken, nog even sparen en wie weet kan je een tweedehands festool vinden (klein maar fijn) of misschien is dit wat voor je: TIMBER YARD PRO TT315 (even googelen) inderdaad ook een bouwzaag, dus ik weet niet hoe secuur.

Misschien is dit iets?

O.a. hier verkrijgbaar (maar in Duitsland goedkoper)

Ik had tot voorkort nog nooit van dit merk gehoord, echter op engelstalige sites wel goede recenties gelezen. Misschien zijn er medeforumgebruikers die ervaring hebben met dit merk?

Ik heb enige tijd geleden ook de afweging gemaakt voor een zaagtafel. Ik wilde een brede inzetbaarheid. Dan loop je idd al snel tegen de breedte van zaagtafels aan. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een festool inval circkelzaag met geleiderails. Splintert niet, je bent flexibel en je hebt geen zaagtafel die af en toe in de weg staat. Gewoon twee schragen, plaathout erop en gaan. Tuurlijk soms is het iets bewerkelijker, maar de vele mogelijkheden is toch ook wel erg fijn...

voor grote panelen gebruik ik idd ook liever de invalzaag met geleider. maar het kan ook zo:

Onderstaande kan je natuurlijk in ieder formaat maken, het voordeel is dat het erg goed bruikbaar is als je veel moet zagen (in dezelfde breedte bv: gebruik een stopblok) en dat je het hout niet hoeft te klemmen of vast hoeft te houden.

Attached files

Athanor
    Guest

Hallo -BaN-

Nu ik er in tweede instantie nog even over nadenk herinner me ik een discussie op het forum over de manier waarop wij elkaar advies geven. Dopeling gaf toen terecht aan dat we vaak tips geven zonder goed te doorgronden wat de vraag van iemand is. Ik heb me toen voorgenomen dat anders te gaan doen dus......:

Kun je ons ook uitleggen wat je met je zaagtafel wilt doen? Wat voor werk maak je over het algemeen en heb je nog ideeen voor de toekomst. Je budgetgrenzen zijn duidelijk. Welke andere (zaag)machines heb je al? Misschien komen we nadat we hier zicht op hebben tot andere tips?

Fons

bedankt allemaal voor de hulp

ik ben vanplan om in eerste instantie me meubels tegaan maken voor me eigen huis
    en dan met name kasten tv,boeken,kleding kasten enzo.
    later als het een beetje goed gaat mischien ook voor andere mensen kasten maken en beter / leuker spul voor me zelf maken.
    ik heb inmiddels al een knappe verstek cirkelzaag waar ik heel veel aan heb gehad om mijn zolder teverbouwen (heb daar zelf inbouwkasten gemaakt voor de cv en kleding) tevens heb ik al het aftimmer werk gedaan van mijn nieuwe dakkapel.

ik heb ook een klein cirkelzaag tafeltje (50x50x40 cm) van kraft ofzo iets maar dat ding is scheef lomp verot en veroest en nog eens stuk ook.
    ik laat nu alles opmaat zagen bij de bouwmarkt gezien ik daar ook me hout haalde
    als ik nu eens een mooie kast wil maken van een andere houtsoort dan kan ik het daar niet laten zagen en thuis even iets aanpassen werkt ook niet lekker

ik heb inmiddels ook al het nut gezien van een bovenfrees dus ik heb nu ook een goede bovenfrees van festool bij voor kwaliteit werkstukken.
    hier wil ik eigelijk ook een freestafel voor hebben omdat dat stukken makkelijker werkt dan zo los in het handje.

vandaar dat ik op zoek ben naar een zaagtafel waar eventueel in de toekomst ook een frees in/aan kan hangen
    ruimte heb ik opzich wel zat (heb een schuur met aangebouwde garage) maar ik wil toch wel de boel een beetje ruim houden ben dus niet echt opzoek naar een grote machine maar kan eventueel wel als het beter is.

lang verhaal zo maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is waarom en wat ik zoek

-BaN-

Forum Rechten