Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: Eerste werkplaats!

Goeie tip! Al is met -as draad geen ader voor de aarde toch? Omdat de AS kabels een litze hebben, welke als aarde fungeert dacht ik.

vergeet eventueel een afvoer niet als je een kraan binnen doet. en zou ook voor ledpanelen gaan kan je ze mooi in het plafond verwerken hou je een vlak plafond over.

Afvoer vind ik lastig. We hebben hier een apart afvoer voor hemelwater afvoer. Hier ga ik wel een putje op aansluiten voor de nieuwe buitenkraan. Maar voor binnen vind ik dat niet zo netjes. Zou ik binnen een spoelbak plaatsen, dan zal ik hier ook met zeep en rotzooi werken en dat hoort niet in die afvoer natuurlijk.

Om het gewone riool open te leggen moet ik de hele achtertuin over de kop halen. Dat krijg ik hier niet door de commissie heen. Alternatief is aftakken in de kruipruimte van de woning, maar dan moet ik een betonboor bedrijf laten komen om 50mm rond door de fundering heen te halen. Dat gaat een dure grap worden ben ik bang.

En wat denk je van een vat onder je afvoer? Zoveel water ga je vast niet gebruiken, want je gaat daar niet de afwas of de was doen.
    Is het vat vol? Dan de tuinslang uitrollen naar het echte riool en met een pompje het vat legen.
    Laatst gewijzigd door thomasz; 23-03-20 om 20:33.

Het idee vind ik leuk! Daarom ga ik sowieso een 50mm afvoer in de vloer storten en aan de buitenkant uit laten komen. Ook al gebruik het eerst niet. Dan kan ik later altijd nog riool open scheppen of inderdaad een vat plaatsen buiten het hok. Of aansluiten op afvoer van hemelwater met de discipline enkel schoon water door te spoelen, maar daar wil ik me nog even in verdiepen!

Edit: wat is handig: een stuk boven de vloer laten uitsteken, een 90 graden bocht er op en deze onder de betonvloer laten uitsteken aan de buitenkant?

Vanavond even kort bezig geweest met de details van het deurkozijn in SketchUp. Online heb ik onderstaand gezien en vind ik erg mooi.
    Uiteraard wordt daar niet bij verteld hoe het precies is gemonteerd. Daarom een kozijn stijl en rabatdeel getekend en zo geplaatst als op de foto. In mijn ontwerp zit het strak tegen elkaar, maar tussen het kozijn en HSB komt een paar mm ruimte en compressband. Tussen kozijn en rabat een paar mm speling voor het hout om te kunnen werken.

Wat ik nu alleen niet snap is waar en hoe je het kozijn nou vastzet in de muur. Schroef ik deze vanuit binnenzijde muur 'blind' in het kozijn, zodat je geen schroeven ziet? Of schroef je ze zichtbaar dwars door het kozijn heen, met bijvoorbeeld een paar goede afstand schroeven zodat, indien nodig, het later altijd nog bijgesteld kan worden?

En dan heb je nog dat het kozijn voor een groot deel 'uitsteekt' aan de buitenzijde. Ook de 'sparing' aan de muurkant steekt uit ten opzichte van de muur. Moet je hier ook nog wat tussen zetten? Een lat met een een strook DPC geklemd bijvoorbeeld? Of laat je dit open zodat het allemaal lekker kan ventileren.

Aan de bovenkant hebben ze op de foto een strook lood gebruikt. Nu heb ik op internet ook een waterslagprofiel van aluminium gevonden. Dit lijkt me wel wat mooier. Zit hier nog een verschil in?

Bij de ramen moet onderin sowieso lood denk, of zijn hier ook vergelijkbare aluminium profielen voor?

Een boel vragen, maar hopelijk duidelijk!

Screenshot 2020-03-25 at 21.33.41.jpg

Screenshot 2020-03-25 at 21.29.30.jpg

Screenshot 2020-03-25 at 21.31.21.jpg
    Laatst gewijzigd door peterdorn; 25-03-20 om 21:46.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Je kunt wat YouTube-filmpjes gaan bekijken van Amerikaanse aannemers en klussers. Die doen het bijna allemaal met behulp van wiggen om het kozijn haaks etc. in de opening te krijgen (dan nagelen of schroeven), spuiten de kieren vol met pur, dichten de buitenschil met zelfklevende membranen. En dan gaan er afdeklatjes en zo over.

Vind het lastig om mijn situatie toe te passen met informatie uit die Amerikaanse filmpjes. Wel super leuk om te zien trouwens, haha!

Ze gebruiken daar doorgaans andere kozijnen en die zelfklevende membranen zijn hier niet zo gebruikelijk. Zie ze weinig in ieder geval! Shelfing noemen ze het dacht ik.

De 1 na de ander ziet af van het afgraven van de grond. Erg lastig momenteel ivm PFAS gebeuren. Maandag komt er nog iemand langs om te 'kijken'. Ik ben benieuwd. Met bijna 15 kuub dat moet worden afgegraven toch net iets te veel om met de hand te doen. Met vette kleigrond geen pretje om af te graven, laat staan het afvoeren.

Omdat ik wel goede hoop hou, vandaag met m'n schoonvader wat oude planken opgehaald en deze verzaagd zodat ik ze straks kan gebruiken voor de bekisting. Tevens betonijzer in huis gehaald (niet letterlijk, ligt buiten) en bouwfolie. Nog wat betonblokjes voor onder de wapening scoren en dan kan ik in ieder geval snel door met de volgende stap, zodra de grond is afgegraven!

Screenshot 2020-03-28 at 20.47.44.jpg

Screenshot 2020-03-28 at 20.47.54.jpg

Screenshot 2020-03-28 at 20.48.08.jpg

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten