Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

van boom tot werkbank

hey hallo
    ik ben van plan om van een pas gekochte beukenboom een werkbank te gaan maken ik moet wel geduldt hebben want het hout is nog vers .
    maar ik ben wel alvast begonnen met zagen . gr leroy

Attached files

Re: van boom tot werkbank

Hallo Leroy

Ik zie dat je er flink in gezaagd hebt. Snap ik het goed dat je eigenlijk 1 plank uit de stam zaagt. Dat betekent dat je met dikke balken gaat werken. Ik heb ooit gelezen dat hout in de buitenlucht wel droogt . Maar wel 1a2 cm per jaar. Dus dat gaat wel even duren. Of ga je ze ergens laten drogen?

Hartelijke groet Hugo

leuk project, zal het met plezier volgen.

Maarre, kon je niet even wachten totdat het hout droog was? :mrgreen:
    Dat duurt nog wel even. Óf je moet de planken laten drogen bij een bedrijf natuurlijk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Dat gaat inderdaad nog wel effe duren voordat het hout droog is.
    Het schaven had ook nog een paar jaar kunnen wachten, of je moet het schaven gewoon leuk vinden, net als mij 8-) . En vers hout schaaft nu eenmaal heerlijk!

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Waarmee heb je dat gezaagd?

met een zaag? (ik kon het niet laten ^^)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Beste Leroy,

Indrukwekkende aanpak. Vers hout kopen en daar een werkbank van maken. Op de foto lijkt het als het "hart"nog in de balk zit, klopt dat? Ik vrees dat je enorm rekening moet houden met het werken en scheuren van hout. Mijn beperkte ervaring met beuken is dat het enorm wispelturig hout is. Droog beuken is niet erg duur, misschien toch de moeite waard om daar eens over na te denken?

Succes met je project

Leroy, zoals hiervoor reeds geschreven lijkt me het beter de boomn nog een keer door het hart door midden te zaken. De kopse kanten en ongeveer 30 cm van het platte vlak insmeren met kaarsvet of verdunde houtlijm (2x). Daarna opgelat droog wegleggen in de schaduw, zodanig dat de wind vrij spel heeft om het vocht af te voeren. Zo een paar jaar laten drogen en verwerken. Daarna het hout op dezelfde manier (misschien ergens binnen) een jaar laten drogen.
    Of dan pas geforceerd laten drogen in een droogkamer. Bij te snel drogen in een droogkamet bestaat de kans op collaps oftewel holtes/scheurtjes binnenin het hout.
    Verwerk je het hout te snel dan werkt het nadien harder dan jij.
    vr.gr. Jan Pranger.

dat is niet het soort geduld wat ik heb, maar aan de andere kant, hoe mooi is het een werkbank te maken van je eigen boom. Die paar jaar wachten is wel een hele mooie tijd om de meest perfecte werkbank te ontwerpen in je hoofd. Ik heb ook maanden lang (ongeduldig) nagedacht over wat ik wel en niet wilde van mijn werkbank, en nu hij klaar is zijn er nog de wereld dingen die ik wil toevoegen.

Wel spannend dat je moet afwachten hoe bruikbaar het hout is na jaren.

hey hallo
    dank jullie wel voor de reactie's
    ik heb het hout gezaag met een ketting zaag
    en het schaven ik weet dat het nu nog weinig zin heeft maar ik wou gewoon even de hout structuur zien en inderdaad vers hout schaaft wonderwel makelijk
    ik ga het in mijn schuurtje laten drogen dan hoop ik dat het droog genoeg is om er volgend jaar wat mee te doen
    en inderdaag scheuren en vervorming behoren helaas tot de mogelijkheden maar ja wie niet waagt wie niet wint . als al het hout gezaagd is geef ik jullie een update gr leroy

Forum Rechten