Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 33 van de 33
    De batchrocket is schaalbaar, er is beschikking over een spreadsheet met maten en vermogens.

Als je een snelle kachel wilt (dus zonder steenmassa om op te warmen) bouw je zo'n kachel in een dag. De haard- en riser kun je van vuurvaste isolerende steen maken (in een frame) en de bell (dit is het vat waarin de rookgassen afkoelen alvorens de schoorsteen in te gaan, van een oud stalen vat (boilervat of oliedrum(s).

Verplaatsbaar is mogelijk, je kunt het ding op wieltjes zetten. De kachel moet echter wel op een rookafvoerkanaal naar buiten toe aangesloten zijn, een flexibele rookafvoer lijkt me geen optie..

Op het ecologieforum.eu zijn enorm veel voorbeelden te vinden met informatie over bouwwijze en uitvoeringen.

Wat kosten betreft:

isolerende vuurvaste steen ca. 30 euro
    div. hoeklijn staal ca. 15 euro
    vuurvaste mortel ca. 15 euro
    oliedrum(s) gratis
    rookgaskanaal enkelwandig rvs voor binnen, 20 euro
    dubbelwandig rookgaskanaal voor buiten, ?\

Bedragen zijn schattingen, veel spul is relatief goedkoop tweedehands te vinden
    Laatst gewijzigd door WillemLimmen; 07-03-20 om 23:00.

Hallo Willem,
    Dankjewel voor je heldere uitleg!
    Ik heb een spreadsheet gevonden "Rocket Batch Box.xls", is dat 'm? Dan vind ik daar allerlei getallen die waarschijnlijk de binnenwerkse maten zijn, dus exclusief de (vuurvaste) stenen. Hoe groot zou de ø van een 'riser' moeten zijn, om mijn werkplaats (60m2, 150m3, spouw, t.z.t. geïsoleerd dak) bij 0º op te kunnen stoken naar, zeg, 15º? En moet ik dan qua rudimentaire maten (hxbxd) uitgaan van 'hoogte riser + hoogte vuurkamer' + ? steendikte... Nee, ik kom er niet uit zonder me hier écht een paar uur in te verdiepen... Kun je me nog ietsje op weg helpen?

update 1 - Oh, wacht, ik vind nu net wat pagina's (http://batchrocket.eu/bouwen#maat) en (http://www.ecologieforum.eu/viewtopi...9cf8f&start=45) die me hier wellicht wat meer over verteld.

update 2 - Om mijn werkplaats 15º te kunnen verwarmen, schijn ik ± 3,6Kw nodig te hebben. Wat voor maat riser ik daarvoor nodig heb, daarover zegt de ene bron ø ±100mm, de andere ±180mm. De uiteindelijke afmetingen van zo'n RocketBatchBox lijken dan toch al snel 1,5m hoog te worden...
    Het ziet er super interessant uit, maar m'n gevoel zegt dat ik voor zo'n project (te) veel tijd kwijt ben met uitzoeken en het bepalen van een goed ontwerp.
    Laatst gewijzigd door sibejan; 09-03-20 om 11:05. Reden: voortschrijdend inzicht

Ik zou een snelle kachel maken met een riser-diameter van 150 (conform http://batchrocket.eu/applicatie#drievat).

De maten van de componenten kun je in de spreadsheets vinden. De hoogte van de kern met riser is ca. 1080mm, maar deze valt geheel binnen de oliedrums.

Het voordeel is dat een dergelijke kachel snel en eenvoudig te maken is, en als het ding brand geeft ie flinke warmte. Als in de praktijk blijkt dat het veel te warm wordt of te snel afkoelt, kun je altijd een stenen of betonnen bell maken en de kern behouden. Hierdoor wordt de schommeling in temperatuur minder en hoef je hem dus minder frequent te stoken.

Het maken van zo'n ding geeft sneller inzichten in wat jouw ideale kachel is.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten