Nieuwe werkplaats - verwarming (houtkachel, allesbrander, of toch een infrarood?)

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Goejûn!

Tot nog toe heb ik hier vooral veel inspirerends gelezen - 't is fantastisch, bedankt! - nu dan toch een vraag.
Ik ben druk bezig mijn nieuwe werkplaats in te richten, mag er nog van alles aan verbeteren, maar wil 'm sporadisch ook graag warm kunnen stoken. Maar hoe en waarmee?

De werkplaats (±1960) meet zo'n 60m2, ±150m3, half vrijstaand, plat bitumen dak, stenen muur met spouw maar verder (nog) amper geïsoleerd. Ik werk er soms weken achtereen, soms een half uurtje in een week. Als het kouder wordt, trek ik normaliter gewoon wat meer aan, 7-10º C. vind ik voor de meeste werkzaamheden geen probleem. Kouder wordt vervelender, al piepen eventuele stagiairs wel veel sneller. Maar soms wil je 't toch wat warmer, of wil je dat de lak wat sneller droogt, of de boel niet bevriest... Dus áls ik verwarm, dan dan graag snel warmte, zonder al te veel gedoe (liefst eens per paar uur). Maar liefst ook maar een klein handzaam kacheltje (het hoeft niet 25º te zijn bij buiten -10º). Wil best wat investeren, maar met €1000 moet 't wel klaar zijn, liever (veel) minder. :)

Er is nog wel een schoorsteen, maar die zit sinds een haf jaar vlak (10-20cm) tegen een nieuw geplaatst houten frame van buren.
Ik dacht dus aan een houtkachel. Ik verbruik niet heel veel hout, vnl. sls-en en plex en af en toe mondjesmaat eiken oid. Ik zat te denken aan een lichte Deom, maar een neef tipte me dat een Jøtul makkelijker stookt (want niet zo onhandig vanaf boven). Een kennis had zelf een soort super-allesbrander gebouwd, waarvan hij beweerde dat alle plaatmateriaal gestookt kan worden omdat door de hitte alle lijm/bind/lak-rotzooi schoo verbrand wordt. Alledrie vergen waarschijnlijk een dakdoorvoer (is dat zelf te doen) en dubbelwandige pijp e.d. En dan kwam ik net nog een supersimpele oplossing tegen: een mobiele infrarood-bouwlamp op 230. (heb 16 310wp panelen, dus beetje extra stroomverbruik is geen probleem zolang er gesaldeerd kan worden).

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Alvast bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als het je geen ruzie met je buren oplevert, zou ik een houtkachel neerzetten. Een kacheltje van 6 KW is groot genoeg.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Toevallig heeft een ondernemer hier, met buren pas op honderden meters afstand, een gemeentelijk stookverbod gekregen omdat hij een niet gekeurde kachel gebruikt om zijn café te verwarmen. Hij gebruikte uitsluitend goed gedroogd stookhout en geen plaatmateriaal of gelijmd en geverfd hout.
Bij jou is de situatie ongunstiger. Ook zakelijk, maar buren aangrenzend en blijkbaar wil je ook nog gelijmd hout stoken. Vooral dat laatste zou ik nooit doen vanwege het milieu en ieders gezondheid.
Voordat ik dus hout zou gaan stoken zou ik in gesprek gaan met de gemeente. En de buren. Verder een goede moderne kachel en zuiver hout gebruiken.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Toevallig heeft een ondernemer hier, met buren pas op honderden meters afstand, een gemeentelijk stookverbod gekregen omdat hij een niet gekeurde kachel gebruikt om zijn café te verwarmen. Hij gebruikte uitsluitend goed gedroogd stookhout en geen plaatmateriaal of gelijmd en geverfd hout.
Bij jou is de situatie ongunstiger. Ook zakelijk, maar buren aangrenzend en blijkbaar wil je ook nog gelijmd hout stoken. Vooral dat laatste zou ik nooit doen vanwege het milieu en ieders gezondheid.
Voordat ik dus hout zou gaan stoken zou ik in gesprek gaan met de gemeente. En de buren. Verder een goede moderne kachel en zuiver hout gebruiken.

+1 goed advies

In bovenstaand geval dien je wel te weten wat precies de oorzaak is van dat stookverbod.

Een cafe betreft een bedrijf dat onder milieuregelgeving valt. Voor stookinstallaties op gas en bijvoorbeeld hout gelden, vanaf een bepaald aantal kilowatts vermogen, een keuringsplicht dat alleen door SCIOS erkende bedrijven gedaan mag worden (soort APK van je auto). Voor sommige stookinstallaties gelden naast een onderhoudsverplichtig ook nog eens emissie eisen.

Wordt niet aan dat onderhoud/metingen voldaan dan kan er inderdaad een stookverbod of dwangsom opgelegd worden. Verzegelen is ook nog een optie.

Het verstoken van verlijmde rotzooi is gewoon het verbranden van afval en een milieudelict. Zowel prive als zakelijk (zakelijk rol je ook nog eens de Wet Economische Delicten in).

Is je werkplaats privé dan zou ik gaan voor een 2dehands houtkachel (houd wel rekening dat sommige gemeentes al voorzichtig kijken naar een houtkachel verbod in de APV!!!) of kijk eens naar een pelletkachel.

Infrarood kent (volgens mij) een erg slecht rendement, dus dat zou ik alleen kiezen als je echt genoeg opbrengst hebt en je het niet erg vind dat je in plaats van terugverdienen je opgewekte stroom inzet voor de verwarming.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Heel kort gezegd: Infraroodstralers. 1 of 2 op een statief die je kunt verplaatsen en 1 of 2 vast aan muur of plafond.
Elektrisch heeft toch de toekomst. Isoleer je dak! 65% van de warmte verdwijnt via het dak!
En monteer dan meteen wat zonnepanelen! Over een heel jaar gerekend verdien je je stookkosten mooi terug.
Met losse (fossiele) kachels moet je altijd weer ventileren, want anders gaat het niet lekker met het milieu in je werkplaats (vocht en zo)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Weet je hoeveel hout je kan kopen voor die 20000 euro van een nieuw geisoleerd dak met zonnepanelen?
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Dank voor al jullie reacties!
Ik reageer even kort en bondig, heb een drukke dag... vanavond meer tijd.
Hebben jullie gelezen dat ik slechts sporadisch behoefte heb aan verwarming?

En voor de goede orde; stoken van verlijmde rotzooi e.d. vind ik normaliter ook helemaal geen goed plan, maar de kennis met zo'n super kachel had een plausibele beargumentering de hoge temperatuur in zijn kachel en een naverbranding enzo, het principe van grote afvalverbrandingsoven. Maar als zoiets op kleine schaal en sprookje is, valt die af. Had sowieso al geen goed gevoel bij een super-extra-hete kachel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Infrarood kent (volgens mij) een erg slecht rendement, dus dat zou ik alleen kiezen als je echt genoeg opbrengst hebt en je het niet erg vind dat je in plaats van terugverdienen je opgewekte stroom inzet voor de verwarming.

Energetisch heeft infrarood 100% rendement. Maar je moet het wel gebruiken als stralingswarmte. Je moet het op je huid kunnen voelen. Je hele ruimte op die manier verwarmen is een dure grap.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dank voor al jullie reacties!
Ik reageer even kort en bondig, heb een drukke dag... vanavond meer tijd.
Hebben jullie gelezen dat ik slechts sporadisch behoefte heb aan verwarming?

En voor de goede orde; stoken van verlijmde rotzooi e.d. vind ik normaliter ook helemaal geen goed plan, maar de kennis met zo'n super kachel had een plausibele beargumentering de hoge temperatuur in zijn kachel en een naverbranding enzo, het principe van grote afvalverbrandingsoven. Maar als zoiets op kleine schaal en sprookje is, valt die af. Had sowieso al geen goed gevoel bij een super-extra-hete kachel.

Is een sprookje.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Indirect gestookte heater op diesel.
Relatief stil, geen stank en goed te regelen op een thermostaat.
Leg de slang naar binnen, zet de thermostaat op de goede temperatuur en gaan.
Heb zelf een Remko ATK25, deze is voor jouw toepassing aan de dure kant. Maar het werkt prima, en het verbruik valt mij reuze mee.
Maar Eurom heeft een gelijkwaardig goedkoper alternatief.
Ook met brandveiligheid is dit een stuk beter dan een houtkachel met nawarmte.
Let wel op dat je er wel 1 neemt met rookgasafvoer, een normaal hetelucht kanon is machine die voor koppijn zorgt als je niet voldoende ventilatie hebt.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Mijn hobby is duiken en ik gebruik mijn elektrisch onderpak ook gewoon tijdens de koude dagen op het droge.
Soort van persoonlijke draagbare verwarming op batterijen. ;)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als ik sporadisch de ruimte hoeft te verwarmen en geen geld wil investeren in het gebouw en (schoon)hout te overvloede heb, dan zou ik voor een Turbokachel gaan. Zoals de Haan ook al doet.
Turbokachels hebben een hoogrendement en zijn minder vervuilend dan gewone kachels.

De "allesbrander" is strikt genomen verboden door in de zin van afval in de kachel te verbranden, geldt ook voor je schoonmoeder....(ahum).
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
2D51290B-D7C7-424D-A837-13A167793E45.jpg Ik had hetzelfde probleem en heb een pelletkachel de “Eva calor” incl thermostaat hij slaat automatisch aan bij de minimum ingestelde temperatuur en gaat weer uit bij de Max. Ingestelde temperatuur er zit een reservoir in van 40 kg. Deze kachel heeft geen vuur in het zicht dit gebeurt achter een af te sluiten deur en d.m.v een ventilator blaast hij warme lucht de ruimte in , deze kan verwarmen tot 400 kubieke meter inh. ze zijn er volgens mij ook in kleinere uitvoeringen
 

Bijlagen

  • DFEAFE17-9F64-451E-B95F-06CBA6E41B7E.jpg
    DFEAFE17-9F64-451E-B95F-06CBA6E41B7E.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 145
  • A8642361-1974-4F6D-BB0A-5E9352C2821E.jpg
    A8642361-1974-4F6D-BB0A-5E9352C2821E.jpg
    25,8 KB · Weergaven: 144

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.