Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 112
    Ziet er heel erg goed uit hoor.......

Ik heb gisteren die motor binnen gehad......mazzeltje....het is een 400V exemplaar.
    Daarstraks even geprobeerd.......gloeiende wat zuigt dat ding hard...

Maar ik heb zeker een 2 stage manier nodig, dus ik heb zeker interesse.
    Ik moet alleen even meten hoe hoog ik kan met een vat eronder.

Gr,
    Danny

De Voortgang

Er zit schot in. Na de mallen 5 a 6 keer in de was het te hebben met tussen posen voor het dogen van de was daarna met een zacht kwast een dun laagje laagje pva (poly venyl alcohol ) en aan de slag... met wat weg gooi kwasten van de Action, 4 laagjes glasvezel getamponeerd in twee helften voor het lossen. Nu wachten tot het uitgehard is . Een spannend moment, wil het lossen? Ja hoor, dat ging prima. Over het resultaat, daar ben ik aardig tevreden over. De epoxy met glasweefsel is een zeer sterke combinatie en toch weegt de hele cycloon niet veel, ca 7 kg.
    De eerste Cycloon is een aardig eind op weg. De twee helften moeten nog aan elkaar gemaakt worden en daarna de inlaat er in lamineren

Cycloon 03-08.jpg

Vandaag nog even naar Moordrecht om een voorraadje materiaal te halen om er een paar in het vooruit te gaan maken.
    De eerstvolgende is voor Puff dat wordt er één met een inlaat van 150 mm.
    Laatst gewijzigd door karangetang; 09-03-20 om 19:50.

Vordert goed! Ga je nog spuiten/kleur geven?

Dat kan natuurlijk ! In opzet hou ik het zo eenvoudig mogelijk omdat ik ze ga maken voor hout hobbyisten die ook een beetje op de kosten (moeten) letten >> Ik maak de basis onderdelen en probeer het zo betaalbaar mogelijk te houden. Dat houdt dan in dat je dan een aantal dingen zelf moet doen > Ik kan dat natuurlijk ook gaan doen en soms zal ik dat ook wel doen om iemand die daar moeite mee heeft te helpen. Ook is het niet mijn opzet de hele dag met afzuiging bezig te zijn. Ik ga geen commercieel bedrijf oprichten.
    Het idee kwam in mij op om dat ik zelf een groot stof brobleem had en en op een goede en degelijk maar ook betaal bare manier wil oplossen gebruik makend van wat ik al had (een Holzman afzuiger) Zoals iedereen hier, besteed ik mij geld liever aan wat mooie gereedschappen. Het wordt toch al meer werk dan ik eerst voor ogen had omdat ik echt goed wil doen.
    Ik ga dus nu drie maten maken zodat er voor iedereen naar behoefte een mogelijkheid is..om met wat er vaak al in de werkplaats al aan afzuiging aanwezig is een passende cycloon er bij te zetten.

Nog even over het spuiten

Ik maak de cycloon van epoxy en dat is transparant dat is beter bij het maken omdat je dan goed kan zien tijdens het lamineren of er lucht insluitsels in het laminaat zitten. De Cycloon maak ik op een gladde mal en wel zo dat de gladde kant aan de binnen zijde komt. Dat is voor een goede optimale werking door een lage wrijving beter. Met als gevolg dat aan de buiten zijde de structuur van het gebruikte glasweefsel zicht baar is. Wil je het mooi hebben (sommigen willen dat ) dan moet er eerst geplamuurd en en geschuurd worden > Op internet kom je mooi cyclonen tegen mooi gespoten staal tot glimmend gepolijst RVS of doorzichtig plexiglas (dat uiteindelijk snel mat zal worden) daar hangen passende prijskaartjes aan van vaak in de duizenden euro's .
    Dus Ja, de Cycloon die ik nu maak kan je super mooi afwerken en als ik dat voor je moet doen, gaat dat wel even iets meer kosten ..
    Wat de Cycloon moet gaan kosten weet ik nog niet. Kan ik er meer maken dan is de inkoopkosten van materiaal lager . Voor de leden hier probeer ik de prijs zo laag mogelijk te houden en de uitvoering zo simpel mogelijk . Maar wel degelijk en goed werkend. Dat is het streven en de opzet...
    Ik hou jullie op de hoogte
    Het vordert goed! Als het goed is heb ik over ca. een week de eerste cycloon werkend
    Dan ga ik wat evalueren en eventueel verbeteringen aanbrengen. Gelukkig gaat de geplande vacantie naar Italië niet door en kan ik doorwerken aan dit project .
    Laatst gewijzigd door karangetang; 09-03-20 om 23:40.

Elk nadeel heeft z'n voordeel......hahaha.

Tussen het lezen van kranten en volgen van TV debatten over wat ons nu zo bezig houd
    snorde ik wat rond op internet.
    Stel je voor dat we dat nu niet hadden!
    Onze gezondheid wordt van alle kanten bedreigd.
    In onze werkplaatsen is de bedreiging oa. het stof .
    Daarom zet ik mijn werk aan de cycloon voor hobby werkplaatsen voort.

Cyclonen zijn niet bepaald uitvindingen van de laatste tijd, ze worden al heel lang
    gebouwd en toegepast omdat het een beproefde manier is om stof af te scheiden
    van de luchtstroom die dat stof mee zuigt. Ik kwam wat mooie plaatjes tegen.
    Ik plaats er hier twee .
    Het tweede plaatje dat ik hier laat zien spreekt mij als hout werker het meeste aan!

800px-HL_Damals_–_Einsiedelstraße.jpg

1024px-Silo_fuer_Holzspaene_Holzhandel_Klagenfurt_15102007_01.jpg
    Bijna romantisch...

Bij deze cyclonen word de lucht gewoon geloost
    Dat kan natuurlijk niet meer zeker niet als je buren hebt.
    Maar ook niet als je je verwarming betaalbaar wilt houden.

Er wordt nu heel hart gewerkt aan het eerste exemplaar die
    bij Puff wordt geïnstalleerd.
    De ervaringen de daar worden opgedaan wordt weer verwerkt in de volgende exemplaren
    (ééntje voor mijzelf bv)
    Op de volgende links kan je er meer over lezen

https://www.woodworking.nl/showthrea...-stofafzuiging
    Laatst gewijzigd door karangetang; 18-03-20 om 16:17.

We schieten langzaam op en de rommel in mijn werkplaats wordt steeds groter
    De laatste mal die ik nodig heb is in de maak
    In de Cycloon zit een spiraal over één omwenteling tegen de buiten wand
    Zodra deze mal klaar is kan de eerste cycloon in elkaar en bij Puff
    geïnstalleerd worden, en getest. Puff schreef mij kan hij niet meer wachten, maar ja hij
    moet nog een paar dagen geduld opbrengen.

mail spiraal in de maak.jpg

Anders dan bij de meeste cyclonen zit de inlaat met een hoek aan de trechter
    dit om de luchtstroom schuin naar beneden via een rechthoekige inlaat
    te richten overeenkomstig met die hierboven genoemde spiraal
    Om uit te vinden hoe vorm van het gat in de trechter moet worden
    waar de inlaat doorheen gaat heb ik een stukje van de trechter gecopiëerd
    dat kan ik dan ook gaan gebruiken als afteken mal.

Inlaat proef 2.jpg

de inlaat sluit mooi tangentieel aan de trechter

inlaat proef.jpg

Morgen ga ik dus de de Cycloon voor Puff, die ik met 8 cm inkort
    omdat zijn plafonnetje net iets lager is, voorzien van deze inlaat
    De aansluiting is inwendig 152 mm zodat er het precies aansluit aan de pijperij (hoop ik)

Onder aan de trechter maak ik een flens waar aan de deksel van een
    mooie 60 cm hoge ton kan worden bevestigd

flens.jpg

wordt vervolgd
    Laatst gewijzigd door karangetang; 19-03-20 om 20:40.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Petje af

Heel erg gaaf om te zien Kar.......

Ik heb nog wel geduld hoor.......
    Die 8 cm inkorten....heeft dat geen invloed op de werking?

Is het anders een idee om het vat op maat te maken?

Ik hoop hopelijk morgen de aansluiting op de motor te maken...(lees gat van ene hok naar t andere......) en dan kan ik de buizen verder afmonteren.....

En heel misschien met een stuk tijdelijke buis zonder cycloon afzuigen om te testen.....

Daarbij moet ik ook maar eens na gaan denken hoe eea qua 380 aan te sluiten......maar die vraag stel ik wel in mn eigen topic.....

Succes morgen Karangetang.......het wordt heel gaaf.

Nee die 8 cm maakt maar heel weinig uit denk ik.
    en 50 cm is wel er laag voor een ton. Ik weet niet wat je gaat doen, je hebt geloof ik geen schaafmachine want dan gaat het hart.
    Ik heb wel eens in een paar dagen 10 200 liter zakken vol geschaaft > De inhoud van een ton 60 cm hoog ca 70 liter
    ton kan je mooi leeg kiepen in een standaard 80 liter vuilnis zak.
    Laatst gewijzigd door karangetang; 19-03-20 om 20:43.

Forum Rechten