Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 15 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 141
    Ok als t niet uitmaakt volgens jou dan gaan we door op dat plan.....

Grt,
    Danny

Je inbox is vol.....

Ook vreemd er zitten maar een stuk of 15 berichten in ...

Hij is toch echt vol.....ik kan je geen PB's meer sturen.
    Ook je verzonden berichten tellen mee.......

Ik heb je een mail gestuurd.....

Grt
    Danny

Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Mooi resultaat Karangetang. Wat is de reden dat je ze in twee helften maakt? Zou het mogelijk zijn om de cycloon geheel te maken en van de vorm af te schuiven? Qua vorm zou dat mogelijk moeten zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    De Voortgang

Er zit schot in. Na de mallen 5 a 6 keer in de was het te hebben met tussen posen voor het dogen van de was daarna met een zacht kwast een dun laagje laagje pva (poly venyl alcohol ) en aan de slag... met wat weg gooi kwasten van de Action, 4 laagjes glasvezel getamponeerd in twee helften voor het lossen. Nu wachten tot het uitgehard is . Een spannend moment, wil het lossen? Ja hoor, dat ging prima. Over het resultaat, daar ben ik aardig tevreden over. De epoxy met glasweefsel is een zeer sterke combinatie en toch weegt de hele cycloon niet veel, ca 7 kg.
    De eerste Cycloon is een aardig eind op weg. De twee helften moeten nog aan elkaar gemaakt worden en daarna de inlaat er in lamineren

Bijlage 94596

Vandaag nog even naar Moordrecht om een voorraadje materiaal te halen om er een paar in het vooruit te gaan maken.
    De eerstvolgende is voor Puff dat wordt er één met een inlaat van 150 mm.

Ja, het zou mogelijk moeten zijn dan moet het bovenste deel ook wel iets conisch zijn en dat zou ook kunnen. Alleen ik ben bang dat dat mij niet gaat lukken dat ik dan toch lossings problemen krijg >>Ik bewonder bv de industrie die bv Golf shafts maakt die lopen over een meter een paar millimeter conisch bij een doorsneden van nog geen 12 naar 9 mm. Om een stalen mandrel wordt dan de prepreg grafiet weefels met de hand gewikkeld en in en oven of onder uv uitgehard ..één tik en de mandrel schiet er uit ..
    Wat ik doe is hierbij vergeleken lompe boeren techniek. Dus ik doe wat ik nog kan dat is beperkt ...Ben al blij dat het lukt ! En een goed bruikbaar product opleverd. (hoop ik) En ja het is best arbeidsintensief en ik ga er ook geen honderden van maken. Het koppelen van de twee helften gaat opzich best snel. wel zichtbaar en daar iets minder mooi maar het worden ook geen pronk meubels. Het zal ook niet lonen of ik moet ze zien te verkopen voor prijzen boven de duizend euro maar dat was niet mijn plan . Het lukt zo goed en ik hoop binnenkort ook weer iets van hout te kunnen gaan maken En daar was het ook voor: minder stof en gezonder werken . Nog even en we weten in hoeverre ik daar in geslaagd ben . Misschien dat ik her en der in de toekomst nog iets kan verbeteren in de werkwijze en hier en daar nog wat goede adviezen hiervoor kan krijgen. Mijn kennis op dit gebied is inmiddels ook 40 jaar (ver)oud(ert). Overigens, de cycloon weegt nu onder de 6 kg en misschien wordt hij nog iets lichter. Dat kan best het epoxy laminaat is behoorlijk sterk. Ook doordat ik mooie glasweefsels gebruik die in 4 richtingen is geweven.
    Ik ben nu nagenoeg klaar met de eerste set mallen ik wil er nog een set van een kleinere maat bij maken om iedereen naar wens te kunnen bedienen.
    Prijzen weet ik nog niet . Eén ding kan ik verklappen, het wordt uiterst modern : fluid pricing ! tzt ga ik verklappen wat dat inhoud
    Laatst gewijzigd door karangetang; 22-03-20 om 22:24.

Cycloon prototype I

staat klaar om geplaatst te worden en te testen

cycloon 1.jpg

Na een paar daagse door ploegen
    het maken van een mal voor de spiraal die er inzit

mail spiraal in de maak.jpg

zijn we wel erg benieuwd hoe goed hij werkt
    zaterdag wordt hij geplaatst bij Puff

Wat een absurde ervaring! Vanmorgen op een hele stille weg met 4 lege banen richting Den Haag. Naar Puff met achter in de auto de eerste complete Cyclon prototype I.... zal hij werken ? en hoe goed ? We hebben alles via dit forum goed voorbereid. Zou alles precies passen ?

Na een bakje kofife bij een geanimeerd kenismakings geprekje tussen gelijkgestemde hobbyisten. gelijk maar aan de gang .

Ojé, Puff had op mijn aanwijzing zijn ventilator nog wat verhangen, de hardlijn van de inlaat moest exact 25 cm van de wand afzitten. Puff kijgt een niewe centimeter van mij want het was 24cm maar ok, een paar schroefes los een stukje mutliplex ertussen schroefjes weer aandraaien en was in orde. Door het verhangen was het zaakje ook iets lager komen te hangen vanwege zijn schuine dak en paste de cycloon er net niet onder. Nou dat hebben we snel opgelost gewoon een paar tegels eruit in in een paar tellen later was het zo gefikst. Gelijk maar zijn aorta aangesloten want nieuwsschierig waren we! Wanneer je een maand aan een project als dit werkt bouw je toch enige spanning op ...stel je voor dat er iets fout zit, je aannames verkeerd waren , of je toch iets verkeerd begrepen en uigtgevoerd hebt, alle moeite en kosten voor niks zijn gebleken... (dat zou niet de eerste keer zijn)
    Je krijgt met de dag meer respect voor mensen die complexe dingen uitdenken en realiseren!
    .

Cyclon prototype I Puff.jpg

Kijk het door mij bedachte ophangsysteem werkte perfekt een paar schroeven en klaar was het !

ophanging boven.jpg

Fantasich wat je allemaal met zoiets eenvoudigs als een spanbandje kan doen!

DSC04815.jpg

De aansluitinging op de pijperij paste perfect, de spyro-pijp 150 mm ging er strak in,
    dus er is geen duur verloopstuk nodig, dat scheelt weer in de kosten.

DSC04814.jpg

En werkte het?
    Ja het werkte heel goed zelfs, als een speer!
    Een paar handen zaagsel losgelaten bij de ingang van de pijpen verdwenen nagenoeg geheel in de ton
    De Cycloon is van epoxy licht tranparant en het was mooi om te zien met wat voor een hoge snelheid het zaagsel
    naar beneden werfelend in de ton verdwijnt !

Hoe verder :

De mallen staan klaar, materiaal is in huis , nu waar het om te doen was een cycloon voor mijzelf .
    Ook daar wel heel erg beniewd hoe die gaat werken met de ventilator die van de Holzmann afzuiger komt.
    is die wel efficient genoeg. Zou het beter kunnen?

Verder ben ik begonnen met een mal te maken voor een Cyclon prototype II
    die krijgt een doorsnede van 38 cm en tussen 80 cm 100 meter hoog voor de kleiner behuizenden zeg maar
    als ik nog zin heb en er vraag naar is ook nog eentje
    met een diameter van 30 cm de Cyclon Prototype III 60 tot 80 cm hoog voor in het kleine schuurje
    Voor nog kleiner is volop aanbod uit China .

Prototype I heeft een diameter van 46 cm en is tussen de 100 en 120 cm hoog voor in het kleine schuurtje

Door de modulaire aanpak kan ik de cycloon in diverse uitvoereningen maken verschillende grotes en
    verschillende aansluit maten. Dus voortaan spreken we
    over de

Cyclon prototype custom made

Er is nog veel te doen, vooral een zoektocht naar de meest geschikte en ook betaalbare ventilator. Het kopen van een bv HBM of Hofmann of Schleppach etc. etc. afzuiger om die vervolgens te slopen is niet slim. Dat moet beter kunnen dus als iemand tips adviezen of contacten heeft ? Help mij op mijn zoektocht,
    zodat het voor iedere hobyist mogelijk is een goed en functionerende afzuiginstalatie te bouwen voor een betaalbare prijs.

Want als we op één ding dezer dagen weer gedrukt worden: niets gaat er boven je gezondheid en vooral: wees zuinig op je longen
    Want zwakke longen, copd etc maakt je tot een mooi doelwit voor bv virussen.

.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door karangetang; 28-03-20 om 19:30.

Het was zeker gezellig en aan deze kant een zeer blije en trotse early adaptor.....

De kunstgrepen inderdaad uit moeten halen om alles pas te krijgen......ik laat het voor nu lekker zo, en als ik een gaatje in mn planning heb, maak ik de ton op maat en gaan de tegels er weer in en kan ik met wigjes de ton op z'n plek houden.

Volgende stap is het aansluiten van de relais en de afstandsbediening en het afbouwen van de installatie tot aan machine niveau.

Wordt vervolgd dus......

Gr
    Danny

Het ziet er goed uit! Erg mooi dat je dit ontwikkelt, Karangetang. Ik denk dat het zeker in een behoefte gaat voorzien in houtland. Puff, plaats je nog wat foto's als er ook een filter op de uitlaat zit?

Forum Rechten