Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
    De schuine trekkers heb ik nu ook even geschetst, dus als ik me niet vergis zouden die zo moeten worden?

schets 9.jpg

Je had gezegd dat je pennen van die schoren, haaks moeten staan, dat heb ik nu gedaan, maar voor die gaten te maken in de balken, daar zit je dan nog wel even aan bezig want dat moet die vorm hebben van je pen. terwijl ik dacht een rechthoekige vorm (pen of gat) is makkelijker te maken... een kettingfrees erin en je hebt je gat.

Voor de rest heb ik nog niet veel kunnen uittekenen

De pennen aan de schoren tegen de priemstijl (gebintebenen) krijgen dezelfde vorm als die eronder.
    Het is een misverstand dat bij een daktimmer de gaten dezelfde vorm moeten hebben als de pennen.

Er worden altijd rechthoekige gaten geboord waar de pen inpast, aan de ene kant van het gat zit de haakse rand van de pen strak tegen de gatrand.
    Aan de andere zijde van het gat blijft er een driehoekige opening tussen gatrand en pen.

Dit is GEEN verzwakking omdat alle krachten werken op die haakse kant aan de pen. Dat is de stootrand, de andere kant heeft geen daarop werkende krachten te verduren.
    De pen op zich dient enkel om de schoor vast te zetten met een toognagel.

Daarom ook dat een schoor ook zonder die pen kan in sommige gevallen. Als die stootrand vooraan maar blijft, die is het belangrijkste in deze verbinding.
    Als twee schoren tegenover elkaar geplaatst worden tegen een verticaal zit de boel sowieso al muurvast, op voorwaarde dat die verticaal wel vastgezet is met een toognagel, of iets dergelijks.
    Elke driehoek is sowieso onvervormbaar, daarom ook dat je die vorm zoveel ziet, en zoveel mogelijk moet toepassen in een constructie.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 15-02-20 om 09:02.

Ik heb vandaag weer wat verder kunnen tekenen
    Dus als ik het allemaal goed gesnapt hebt zou dit ongeveer zo eruit moeten zien
    de trekker heb ik eruit gelaten
    schets 10.jpg
    De pen en gat verbindingen zouden dan er zo uit zien, volgens dat ik goed begrepen heb
    Of die voorste schoor bovenaan nodig is, weet ik niet, heb er die maar bijgetekend

schets 11.jpg

Als je het bekijkt aan de voorzijde heb ik ook nog een extra verbinding gemaakt omdat dat dit wel mooi eruit ziet, of het nodig is weet ik niet, maar hoe maak ik die verbinding dan

schets 12.jpg

bij de zwaluwstaartverbinding op de hoek heb ik ook nog een vraag, eerder een tekening een tekening zegt meer dan woorden soms
    schets 13.jpg

Dit kan toch niet kloppen op die hoek? moet de staart even breed zijn als de balk? want dat heb ik nu gedaan, van 80mm naar 175mm.

Ja, helemaal goed. Alhoewel die ene schoor naar de nok aan de buitenzijde totaal overbodig is.
    Die extra bijkomende korte schoren tussen priemstijl en lange schoren komen onderaan enkel in een "nest" (= een holte van een 25 à30mm diep, waar de schoor inpast)
    Deze korte schoren worden enkel belast op druk, (hier zitten ze louter voor de sier) een pen onderaan is dus overbodig. Sterker nog, bovenaan is die ook niet nodig. Maar het alternatief is bijna net zo arbeidsintensief. (tand en groef)
    Bovenaan komt er dus ook gewoon een pen en gat verbinding.

Het detail van de zwaluwstaart is niet helemaal correct. De hoek aan de zijden zit best rond de 10°.
    Aan de zijde waar de ringbalk niet oversteekt komt er een halve zwaluwstaart.
    Bij een overstekende ringbalk, en dus ook een volledige zwaluwstaart, is deze op aan de brede zijde smaller dan de balkbreedte.(rood op de schets)

Bij de halve zwaluwstaart begint deze best gelijk met de rand van de balk. Je gaat deze halve zwaluwstaart als het ware verschuiven qua positie. (appelblauwzeegroen op de schets)
    Aan de kant waar de ringbalk geen oversteek heeft (op je tekening) zou ik toch adviseren om deze een 30mm te laten oversteken, dan komen de twee staanders ook een 30mm los te staan van de muur.
    Geeft volgende voordelen, het hout van de staanders kan ongestoord werken, de staanders kunnen tussen muur en staander makkelijk uitdrogen, EN, de hoekverbinding bovenaan krijgt wat meer body.

Je kan ook opteren om de ringbalken aan die zijde nog wat meer oversteek te geven, een 100 à 150mm, en de oversteek in te werken in de gemetselde muur.
    Bij deze laatste optie hoe je niet met een halve zwaluwstaart te werken.

Heb even een schets gemaakt die één en ander wat verduidelijkt, hoop ik toch
    IMG_1918.jpg
    Laatst gewijzigd door tuoh; 17-02-20 om 19:49.

Krijg de goede indruk dat Tuoh veel verstand er van heeft. Wat ik me alleen af vraag is of de ringbalk in het 3D model van Björn bij de overstek niet teveel verslapt wordt door die flinke zwaluwstaart.

Nee hoor, als je de doorsnede van de ringbalk bekijkt ter plaatse van de verbinding, zie je dat 1/3 van de ringbalk nog zijn volle hoogte heeft.
    De andere 2/3 hebben nog altijd 2/3 van de totale hoogte als dikte. De lip van de zwaluwstaart is 1/3 van de totale dikte van de ankerbalk.
    Je ziet op de doorsnede dan ook een soort L profiel. Wat voor de bewuste overhang dus meer dan sterk zat is.

Het zal nu ook wel duidelijk zijn dat een verhouding van 1/3 veel voorkomt in houtbouw

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Nee hoor, als je de doorsnede van de ringbalk bekijkt ter plaatse van de verbinding, zie je dat 1/3 van de ringbalk nog zijn volle hoogte heeft.
    De andere 2/3 hebben nog altijd 2/3 van de totale hoogte als dikte. De lip van de zwaluwstaart is 1/3 van de totale dikte van de ankerbalk.
    Je ziet op de doorsnede dan ook een soort L profiel. Wat voor de bewuste overhang dus meer dan sterk zat is.

Het zal nu ook wel duidelijk zijn dat een verhouding van 1/3 veel voorkomt in houtbouw
    Jaja in jouw schets gaat het goed. Maar op het 3D-model doet het mij over komen dat het veel minder is.
    Het hout nooit op!

Daarom ook dat ik in een vorige post al aangaf dat de zwaluwstaartverbinding zoals getekend niet gaat voldoen.
    En heb ik een schets bijgevoegd hoe het wel moet. Tenminste, als je persé ring- en ankerbalken op een gelijk niveau wil laten samenkomen op een staander.
    In een ander topic is hier wel rekening mee gehouden en worden ankerbalk en ringbalk op een verschillende hoogte verbonden met de staander. Dit is namelijk altijd te prefereren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Daarom ook dat ik in een vorige post al aangaf dat de zwaluwstaartverbinding zoals getekend niet gaat voldoen.
    En heb ik een schets bijgevoegd hoe het wel moet. Tenminste, als je persé ring- en ankerbalken op een gelijk niveau wil laten samenkomen op een staander.
    In een ander topic is hier wel rekening mee gehouden en worden ankerbalk en ringbalk op een verschillende hoogte verbonden met de staander. Dit is namelijk altijd te prefereren.
    Topper.
    Het hout nooit op!

ik heb even de schets gemaakt zoals ik dacht dat jij bedoelde
    schets 14.jpg
    schets 15.jpg

ik las nu dat je zei als je de ankerbalk wat hoger legt dat dit beter is voor sterkte en zo?
    waar kan ik dat topic terugvinden? dan kan ik nog altijd kijken wat ik ga doen...

voor die "siersteker" bedoelde je dit zo met de verbinding
    schets 16.jpg

Forum Rechten