Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 36

Onderwerp: roest verwijderen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    Bij vrijwel ieder zuur zul je diezelfde instructies aantreffen. Geen braken is om te zorgen dat de slokdarm geen extra schade oploopt doordat zuur voor een tweede keer erdoor moet. Je maag kan er vaak wel tegen, je maagzuur zit er immers ook in. Beschermende kleding en spoelen met water is ook een vrij standaard actie.

Zelf zou ik Cola pakken. Wat je niet nodig hebt drink je op
    En in Cola zit.... Fosforzuur!
    "Coca-Cola regular bevat 190 mg fosforzuur per 330 ml. Coca-Cola light bevat iets minder fosforzuur (177 mg). Daarnaast zit hier ook citroenzuur in."

Ik ben gewoon de lokale DA drogist binnengelopen en heb een pot van 800 g citroenzuur gehaald. Kun je even mee vooruit. Werkt als een tierelier en geen echte risico’s als de kinderen een keer op het verkeerde moment op de verkeerde plek spelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    gewoon citroenzuur gebruiken dat is onschadelijk (de korrels kan je gewoon eten al smaken ze wel erg zuur)
    Lang geleden dat ik zon dom advies heb langs zien komen. Puur citroenzuur is oraal ongeveer even gevaarlijk als 75% fosforzuur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hkuit Bekijk Berichten
    En in Cola zit.... Fosforzuur!
    "Coca-Cola regular bevat 190 mg fosforzuur per 330 ml. Coca-Cola light bevat iets minder fosforzuur (177 mg). Daarnaast zit hier ook citroenzuur in."
    En vergeet de toegevoegde koolzuur niet. Ook een zwak, tweewaardig zuur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    En vergeet de toegevoegde koolzuur niet. Ook een zwak, tweewaardig zuur.
    Dat is een interessante; zou bubbel water, dus zonder fosfor- of citroenzuur, dan ook nog een ontroestende werking hebben?

Niet echt. Bij koolzuurhoudend water zie je relatief weinig bellen CO2 ontstaan bij het inschenken, een teken dat er weinig koolzuur is opgenomen. Veel koolzuur zou denk ik de smaak ook te veel beïnvloeden. Niet voor niets is bij frisdrank vaak een berg suiker en/of zoetstof toegevoegd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Lang geleden dat ik zon dom advies heb langs zien komen. Puur citroenzuur is oraal ongeveer even gevaarlijk als 75% fosforzuur.
    is dat zo?
    De bus die ik heb is geschikt om in je voeding te verwerken wat ik ook wel eens doe.
    er staat geen enkele waarschuwing op.
    ik heb gewoon een paar korrels geproeft het is erg zuur maar verders niets bijzonders.
    kan me voorstellen dal je het niet in je ogen moet krijgen net als citroensap maar als een normale hoeveelheid puur inslikken gevaarlijk zou zijn had ik toch minstens een waarschuwing op de bus verwacht (je ziet namelijk geen verschil met suiker)

Hg roestoplosser werkt ook prima.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    is dat zo?
    De bus die ik heb is geschikt om in je voeding te verwerken wat ik ook wel eens doe.
    er staat geen enkele waarschuwing op.
    ik heb gewoon een paar korrels geproeft het is erg zuur maar verders niets bijzonders.
    kan me voorstellen dal je het niet in je ogen moet krijgen net als citroensap maar als een normale hoeveelheid puur inslikken gevaarlijk zou zijn had ik toch minstens een waarschuwing op de bus verwacht (je ziet namelijk geen verschil met suiker)
    Ha Boertje,

Staat er op die bus ook hoe zuiver het citroenzuur is? Hoewel ik het niet helemaal eens ben met de vergelijking van Henk tov fosforzuur (ben zelf (ook?) chemicus), heeft hij wel een punt dat puur citroenzuur schadelijk is en dat wil je liever niet binnenkrijgen. Ik vermoed echter dat het 'voedingspuur' is en dat is zeker niet puur in scheikundige zin. Alleen al dat het bedoeld is voor verwerking in voeding doet mijn vermoeden sterker worden. Dat kun je inderdaad innemen, al zou ik ook dat niet in grote hoeveelheiden doen. Let inderdaad wel op als je het in oplossing hebt. Voor je huid zal dit vermoedelijk niet vervelend zijn, maar voor je ogen is een zwakkere concentratie ook al vervelend en kan tot permanente schade leiden.

Beste Welp
    het zou heel zuiver moeten zijn maar dat kan ik eigenlijk niet zo goed beoordelen
    een linkje naar de site
    https://www.pit-pit.com/citroenzuur.html

Forum Rechten