roest verwijderen

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zelf gebruik ik tegenwoordig oxaalzuur. Het voordeel van deze zuur is dat alleen roest oplost en van het goede staal van afblijft. Na het overvloedig spoelen zie je nog wel waar roest heeft opgezeten. Dit vind ik een nadeel van oxaalzuur, je moet weer schuren/polijsten om hem weer glanzend te krijgen. Ook hier dien je veiligheidsmaatregeling te treffen.

Het is me wel opgevallen dat citroenzuur meer een zelfreinigend vermogen heeft. Het verroeste staal komt dan schoon en fris eruit.
Azijnzuur ben ik niet zo fan van, het werkt goed maar het tast ook de goede delen aan. De ene staal heeft er meer last van dan het ander, ik ben er niet uit wat de oorzaak van is.
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Dankuwel voor de vele tips, ik heb veel materiaal te ontroesten, dus ik probeer een resem technieken uit en laat jullie weten welke technieken( voor mij) goed werken en welke niet. Het citroenzuur is besteld, de bak voor electrolyse staat klaar in de keuken( tot mijn vrouw haar ergernis) dus ik ga dadelijk aan de slag!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
als het even kan doe het dan niet in de keuken
maar zet de bak in de garage of zo.

er komt wel een bepaalde geur van die processen af
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Foto van een schaaf en enkele passers voor de electrolyse:

voor electrolyse.jpg

Na een drietal uren heb ik alles er uit gehaald en nog wel een goed uur zwaar schrobwerk verricht met een staalborstel en staalwol. Electrolyse is geurloos als je natriumcarbonaad gebruikt( huishoudsoda). Als er een chloorgeur uitkomt ben je waarschijnlijk zout als katalysator aan het gebruiken en maak je chloorgas, best niet doen. Ik ben best tevreden met het resultaat. De schaaf was in een echt erbarmelijke staat en heeft nog heel wat schrob en schuurwerk nodig, maar de passers zien er degelijk uit.
Foto's na de electrolyse:
na electrolyse.jpg

Deze week probeer ik zeker nog het citroenzuur en de hg roestoplosser uit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
fosforzuur is een zwak zuur, net als citroenzuur (in de zin dat ze in water niet volledig dissocieren - zelfs de eerste stap niet. Citroenzuur heeft een 1ste pKa van 3.1, fosforzuur van 2.1 (grofweg). Daarmee zijn puur citroenzuur en fosforzuur wat zuurgraad betreft redelijk vergelijkbaar wat 'schadelijkheid' (corrosiviteit) betreft. Zowel fosforzuur als citroenzuur zijn lichaamseigen stoffen (binnen bepaalde randvoorwaarden) en zijn verder niet heel toxisch. Wel is citroenzuur een sterke chelator (door de 3 zuurfuncties 'op steeltjes'), daarmee is citroenzuur in bepaalde opzichten schadelijker dan fosforzuur. Beide zuren zijn o.a. voedseladditieven. Daarnaast worden ze beide als 'schoonmaakmiddel' gebruikt in bepaalde toepassingen - het is niet voor niks dat je zowel puur citroenzuur als puur fosforzuur bij bijvoorbeeld de brouwmarkt kunt kopen, met name voor het reiningen van brouwmateriaal.

Fosforzuur is daarmee, grofstoffelijk, niet gevaarlijker dan citroenzuur. Wel zijn beide zuren, in pure vorm, dermate corrosief, en in beide gevallen ook dermate chelerend, dat het een ERG slecht idee is om ze in pure vorm in te nemen. Natuurlijk zal het citroenzuur dat Boertje bedoelt geetiketteerd zijn als gechikt voor voeding (als additief, of als schoonmaakmiddel in de bereiding van), maar dat wil niet zeggen dat het in pure vorm (100% kristallen) veilig op te eten is. Dat is waar ik op doelde - voedselveilig betekent niet noodzakelijk dat je iets rechtstreeks uit de bus kunt eten. azijn is ook voedselveilig, maar pure azijn (ijsazijn) zou ik niet innemen. Daarmee is de uitspraak "de korrels kun je gewoon eten" dus een hele domme... daar blijf ik bij
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
@Henk,

Mijn opmerking was zeker niet bedoeld als advies om het zuur puur te gaan eten.
maar alleen bedoeld als content qua schadelijkheid.
ik ben een bouwer geen chemicus voor mij betekend het kunnen eten van iets dat dat het over een relatief onschadelijke stof gaat waarbij het morsen van een kleine hoeveelheid niet schadelijk is voor je omgeving.

in grote hoeveelheden is bijna alles schadelijk je kunt ook watervergiftiging oplopen.
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
De hg-roestoplosser werkt heel goed maar liet wel een muisgrijze doffe kleur na, na wat schrobben en schuren kreeg het staal een koperkleurige schijn.rverwijd.jpg
Het citroenzuur werkte trager maar liet volgens mij een mooier resultaat achter:
citr.jpg
Mijn conclusie: de eloctrolyse werkt het best, maar is wel wat omslachtig om te doen. De zuren vereisen minder werk, maar laten een minder mooi resultaat na. Fosforzuur is mijn minste favoriet.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De Elektrolyse behandeling ziet er mooi uit,
Wat voor verhouding soda/water heb je gebruikt en wat als bron voor gelijkspanning?
Mvg, :).

 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
De hoeveelheid soda is niet zo belangrijk. Het zout is enkel nodig om het water elektrisch geleidend te maken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De hoeveelheid soda is niet zo belangrijk. Het zout is enkel nodig om het water elektrisch geleidend te maken.

Ik lees dit op het internet:
Let op dat je de juiste soda (natriumcarbonaat) gebruikt bv schoonmaak soda van driehoek en geen verkeerde, zoals Caustic soda (gootsteen ontstopper) is natronloog.
Het gebruik van keukenzout om de geleiding van water te bevorderen ligt voor de hand maar betekent dat er naast waterstof en zuurstof ook nog chloorgas vrijkomt bij het proces. Afrader dus.

Misschien moet Henk hier maar eens zijn licht op laten schijnen?
Mvg, :).
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Ik heb een autobatterijlader gebruikt als energiebron, je kan ook een gsmlader of iets gelijkaardig gebruiken. Je kan perfect electrolyse toepassen zonder stoffen toe te voegen, water geleid elektriciteit, het duurt dan gewoon wat langer. Het is inderdaad belangrijk geen gewoon keukenzout of zelfs keukensoda( natriumBIcarbonaat) te gebruiken, tenzij je chloorgas wil maken. Huishoudsoda is natriumcarbonaat, 2 eetlepels per 10 liter is meer dan genoeg.

Op YouTube heb ik een mythbusteraflevering gevonden die cola als ontroester nietig verklaard, toch hoor ik van iedereen dat ze dit wel toepassen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Het gevaar van het gevormde chloorgas bij gebruik van gewoon keukenzout moet ook weer niet overdreven worden. De hoeveelheden gevormd gas zijn beperkt. Er wordt trouwens ook waterstof gevormd wat uiterst brandbaar is. >Een opstelling op een goed verluchte plek (buiten) is dus sowieso noodzakelijk.
Een van de nadelen van electrolyse is voor mij ook dat als je je vergist in polariteit, je gereedschappen oplossen. Dat risico heb je niet bij azijn of citroenzuur.
Ik heb een keer verlopen sinaasappelsap gebruikt. Werkte prima.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik lees dit op het internet:
Let op dat je de juiste soda (natriumcarbonaat) gebruikt bv schoonmaak soda van driehoek en geen verkeerde, zoals Caustic soda (gootsteen ontstopper) is natronloog.
Het gebruik van keukenzout om de geleiding van water te bevorderen ligt voor de hand maar betekent dat er naast waterstof en zuurstof ook nog chloorgas vrijkomt bij het proces. Afrader dus.

Misschien moet Henk hier maar eens zijn licht op laten schijnen?
Mvg, :).

Ik neem aan dat er maar een beetje keukenzout in gaat. Electrolyse van verdunde NaCl oplossingen genereert aan de anode uitsluitend zuurstof (de halfpotentialen van splitsing van water en reductie van chloride zijn vrijwel gelijk - de reactie wordt dus gestuurd door concentratieverschillen - in een 25% NaCl oplossing (sterk geconcentreerd) wordt wel chloorgas gevormd). Chloorgas is dus geen issue. Wel ben je in principe knalgas (H2 en O2) aan het maken - dat kan een explosiegevaarlijke situatie opleveren; bij voorkeur toch in de open lucht doen dus.

Electrolyse van een soda-oplossing genereert, net als verdund NaCl dus, effectief een NaOH oplossing. Even afgezien van de precieze reacties die aan het ijzeroppervlak verlopen - das een heel stuk ingewikkelder...

Overigens denk ik dat die electrolytische ontroesting met NaOH ook prima verloopt. En als je genoeg soda gebruikt heb je volgens mij (maar dat is maar een gut feeling) helemaal geen extra keukenzout nodig voor de geleidbaarheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.