roest verwijderen

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Van mijn vader heb ik een doos met oud gereedschap gekregen uit grootvaders tijd. Er zitten heel wat mooie werktuigen in die helaas enorm verroest zijn: zagen, schaven, meetgereedschap, houtdraaibeitels, … Heeft er iemand tips hoe ik het roest best verwijder zonder het metaal te beschadigen?
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Warme schoonmaakazijn werkt ook erg goed, het liefst minimaal 7% azijnzuur. Tot het kookpunt laten komen en dan je gereedschap er in leggen. De warmte werkt als een katalysator en versnelt het proces.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
ben hier ook recent mee aan het spelen geweest.
Heb een jerrycan 75% fosforzuur gekocht (https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosforzuur/p/8386)
Grote bak (formaat speciekuip) gevuld met water en fosforzuur (iets van 10% oplossing is genoeg)
Roestig spul erin, nachtje wachten, volgende dag het in zwart poeder omgezette roest verwijderen met schuursponsje en water.
En dan in de lijnolie voor conservering, maar dat zou ik met gereedschap misschein niet doen, plakt nogal voordat het droog is en laat een relatief dikke laag achter.

In het algemeen met zuur ontroesten:
handschoenen aan en goed geventileerd, gassen niet inademen. Ik heb de bak in de buitenlucht staan onder een afdakje.
En checken dat het kunststof / rubber van je bak niet door het zuur aangetast wordt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
ben hier ook recent mee aan het spelen geweest.
Heb een jerrycan 75% fosforzuur gekocht (https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosforzuur/p/8386)
Grote bak (formaat speciekuip) gevuld met water en fosforzuur (iets van 10% oplossing is genoeg)
Roestig spul erin, nachtje wachten, volgende dag het in zwart poeder omgezette roest verwijderen met schuursponsje en water.
En dan in de lijnolie voor conservering, maar dat zou ik met gereedschap misschein niet doen, plakt nogal voordat het droog is en laat een relatief dikke laag achter.

In het algemeen met zuur ontroesten:
handschoenen aan en goed geventileerd, gassen niet inademen. Ik heb de bak in de buitenlucht staan onder een afdakje.
En checken dat het kunststof / rubber van je bak niet door het zuur aangetast wordt.

Persoonlijk vind ik dit geen goed advies. Fosforzuur is een gevaarlijk product, in tegenstelling tot schoonmaakazijn of citroenzuur.
Bij schoonmaakazijn en citroenzuur moet je natuurlijk ook voorzichtig zijn, maar bij spatten of morsen zal er weinig gevaar of schade zijn.
Er is bovendien geen reden om gevaarlijke producten te gebruiken. Azijn en citroen doen het prima.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Zo gevaarlijk is fosforzuur ook weer niet. Het wordt o.a naast melkzuur ook gebruikt bij het brouwen van bier. Om wort (ongegist bier) aan te zuren worden deze zuren toegepast.
Ik ben zelf ook amateur bierbrouwer en heb deze spullen in huis.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Rustyco is ook op basis van fosforzuur, dat heeft een rede. ( het werkt heel goed.)
Ik zou met geen enkel soort zuur gaan werken zonder de goede voorzorgsmaatregelen.
Maar goed, dat is niet anders dan wanneer ik gereedschap gebruik of aan het verkeer deelneem.

Kortom, denk na voor je ergens mee bezig gaat.

gr john
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.
Beschermende handschoenen en oogbescherming dragen. NA INSLIKKEN: de mond spoelen — GEEN braken opwekken. BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten. Indien mogelijk, contactlenzen verwijderen. Blijven spoelen. Na blootstelling of bij onwel voelen: Onmiddellijk een ANTIGIFCENTRUM of een arts raadplegen.

en jawel dat hangt vooral van de concentratie van het goedje af, maar een gewaarschuwd man .......
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
gewoon citroenzuur gebruiken dat is onschadelijk (de korrels kan je gewoon eten al smaken ze wel erg zuur)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Bij vrijwel ieder zuur zul je diezelfde instructies aantreffen. Geen braken is om te zorgen dat de slokdarm geen extra schade oploopt doordat zuur voor een tweede keer erdoor moet. Je maag kan er vaak wel tegen, je maagzuur zit er immers ook in. Beschermende kleding en spoelen met water is ook een vrij standaard actie.

Zelf zou ik Cola pakken. Wat je niet nodig hebt drink je op ;)
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Bij vrijwel ieder zuur zul je diezelfde instructies aantreffen. Geen braken is om te zorgen dat de slokdarm geen extra schade oploopt doordat zuur voor een tweede keer erdoor moet. Je maag kan er vaak wel tegen, je maagzuur zit er immers ook in. Beschermende kleding en spoelen met water is ook een vrij standaard actie.

Zelf zou ik Cola pakken. Wat je niet nodig hebt drink je op ;)
En in Cola zit.... Fosforzuur!
"Coca-Cola regular bevat 190 mg fosforzuur per 330 ml. Coca-Cola light bevat iets minder fosforzuur (177 mg). Daarnaast zit hier ook citroenzuur in."
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik ben gewoon de lokale DA drogist binnengelopen en heb een pot van 800 g citroenzuur gehaald. Kun je even mee vooruit. Werkt als een tierelier en geen echte risico’s als de kinderen een keer op het verkeerde moment op de verkeerde plek spelen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
En in Cola zit.... Fosforzuur!
"Coca-Cola regular bevat 190 mg fosforzuur per 330 ml. Coca-Cola light bevat iets minder fosforzuur (177 mg). Daarnaast zit hier ook citroenzuur in."
En vergeet de toegevoegde koolzuur niet. Ook een zwak, tweewaardig zuur.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Niet echt. Bij koolzuurhoudend water zie je relatief weinig bellen CO2 ontstaan bij het inschenken, een teken dat er weinig koolzuur is opgenomen. Veel koolzuur zou denk ik de smaak ook te veel beïnvloeden. Niet voor niets is bij frisdrank vaak een berg suiker en/of zoetstof toegevoegd.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
Lang geleden dat ik zon dom advies heb langs zien komen. Puur citroenzuur is oraal ongeveer even gevaarlijk als 75% fosforzuur.

is dat zo?
De bus die ik heb is geschikt om in je voeding te verwerken wat ik ook wel eens doe.
er staat geen enkele waarschuwing op.
ik heb gewoon een paar korrels geproeft het is erg zuur maar verders niets bijzonders.
kan me voorstellen dal je het niet in je ogen moet krijgen net als citroensap maar als een normale hoeveelheid puur inslikken gevaarlijk zou zijn had ik toch minstens een waarschuwing op de bus verwacht (je ziet namelijk geen verschil met suiker)
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
is dat zo?
De bus die ik heb is geschikt om in je voeding te verwerken wat ik ook wel eens doe.
er staat geen enkele waarschuwing op.
ik heb gewoon een paar korrels geproeft het is erg zuur maar verders niets bijzonders.
kan me voorstellen dal je het niet in je ogen moet krijgen net als citroensap maar als een normale hoeveelheid puur inslikken gevaarlijk zou zijn had ik toch minstens een waarschuwing op de bus verwacht (je ziet namelijk geen verschil met suiker)

Ha Boertje,

Staat er op die bus ook hoe zuiver het citroenzuur is? Hoewel ik het niet helemaal eens ben met de vergelijking van Henk tov fosforzuur (ben zelf (ook?) chemicus), heeft hij wel een punt dat puur citroenzuur schadelijk is en dat wil je liever niet binnenkrijgen. Ik vermoed echter dat het 'voedingspuur' is en dat is zeker niet puur in scheikundige zin. Alleen al dat het bedoeld is voor verwerking in voeding doet mijn vermoeden sterker worden. Dat kun je inderdaad innemen, al zou ik ook dat niet in grote hoeveelheiden doen. Let inderdaad wel op als je het in oplossing hebt. Voor je huid zal dit vermoedelijk niet vervelend zijn, maar voor je ogen is een zwakkere concentratie ook al vervelend en kan tot permanente schade leiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.