Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Met verschillende machines van verschillende merken gewerkt... maar nooit een met een rubberen rol gezien... Heb dan ook nooit met een robland van voor '85 gewerkt (wel met de grijze) ..... Uit de helaas valt af te leiden dat het niet deugde?

Dat zal dan een tijdelijke zinsverbijstering geweest zijn bij Robland om met een kunstofrol het hout aan te voeren door de vandikte.
    Begin jaren '70 heb ik mijn eerste machine aangekocht, een Robland K210 (goudkleurig) en die had een gekartelde aanvoerrol.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Ik heb dit in het verleden eens aan een vertegenwoordiger gevraagd, het had iets met export te maken. Het precieze ben ik vergeten.
    sometimes you just need a bigger hammer

Als ik de foto's in de eerste post eens bekijk van het aandrijfgedeelte, terugslagkleppen en aandrijfrol met lagering, komt er maar één gedachte bij mij op, goedkoper kan je het niet maken.
    Dat lijkt wel blikken speelgoed, geperste lagerhuizen uit blik ?? Daar nog een holle schaafas bij en je zit helemaal in de "zeik"
    Dan waren hun eerste types van veel betere kwaliteit, daar kon je afzelia op schaven alsof het niks was.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 10-01-20 om 19:14.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Deze heb ik 20 jaar geleden ook gehad.
    Een langgatboor eraan hangen vond de holle as niet leuk.
    Merbau, merantie, eiken ed schaven was op de 380V versie geen probleem, met de 220V versie heb ik geen ervaring.
    Op de aandrijfrol na, in 15 jaar geen problemen met deze machine, zonder langgatboor, gehad.
    sometimes you just need a bigger hammer

Hey, deze heb ik ook (400V versie)!

Voor "gewoon" vlakschaven heb ik een bakje gemaakt wat tussen de beitelas en de vandikte-tafel komt te liggen, en waar de afzuiging op kan. Nog niet perfect maar al wel veel beter dan helemaal niks.
    Bij vandikte schaven komt er een prachtige fontein houtkrullen uit die gele afvoer geleider, daar moet ik nog eens iets op verzinnen...

De rustyco tip heb ik ter harte genomen en heeft zeer goed uitgepakt.
    oppervlakken zijn niet helemaal schoon, wel ontdaan van roest en spekglad!

wat de groene slang daar deed zou ik ook echt niet weten. Er onder zat een rubberen rol.

Denk dat ik er nu maar mee doorga, was al bezig met de spaanafvoer te verbeteren en ga ook nog schilderen.
    foto’s volgen nog.

Ik hou me aanbevolen als je een goede oplossing vindt voor de spaanafvoer!

Mooi te horen dat het zo goed gelukt is ! Het scheelt een hoop gedoe om zo van je roest af te komen succes verder !

Ronald weet je waar de stalen aan en afvoer rollen te krijgen zijn?

Forum Rechten