Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Reviseren van robland sd310

Paar maanden geleden liep ik een robland vlak vandiktebank tegen het lijf, ik was al langer op zoek naar zo een degelijke machine maar lag nog even buiten budget.
    deze machine had de buurman van een paar deuren verder nog staan die van zijn vader was geweest.
    Hij maakte er liever een bekende mee blij (ikke de mazzelaar) dan vreemd volk over de vloer, en kom hem voor een prikkie overnemen.
    Thuisgekomen nieuw kabeltje er aan gezet, effe globaal nagezien en schaven maar.
    Machine had nog wat manko’s.
    De afzuiging werkt niet lekker
    Aanvoerrol heeft speling.
    Plank loopt hakkelend door de machine en de messen waren bot.
    De messen heb ik laten slijpen en de aanvoerrol is gemaakt.
    Messen weer terug geplaatst en gelijk afgesteld met het bovenste vaste bed.
    nu komt het probleem, als ik hout door de vandikte voer dan pakt de aanvoerrol wel maar neem de schaafas geen hout weg.
    Als ik de messen verder “uit” de schaafas stel dan komen ze boven het bed uit om te vlakken.
    ik loop hier op even vast, iemand een goed stuk advies of een bouwtekening van de robland mbt de schaafmessen en verdere afstellingen.

Het lijkt er op dat de aanvoerrol een te grote diameter heeft en lijkt mij niet origineel (zit een groen stuk slang omheen) als iemand de diameter weet? Hieronder een paar foto’s van de vandiktebank en de aanvoerrol.

Alvast bedankt voor reacties,
    Eddy

77B545FE-F7A6-4B0C-B9C8-F9368EEB7A4F.jpg D09DA003-312A-4107-80F1-5071653FEB74.jpg F19B5825-F890-482E-B4EF-60C6B3A2E87C.jpg 4F3B4C30-A1D8-409A-9AA7-1BBD06D38EC1.jpg 665D9306-0941-443C-9FCE-6A33B04F35EA.jpg
    Laatst gewijzigd door Eddy Wennekes; 08-01-20 om 20:48. Reden: Foto’s toegevoegd

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    De achterste rol heeft als ik het goed herinner dezelfde diameter als de voorste.
    Afzuiging was idd een dingetje, nu ga je op een kort stuk van recht naar rond, dat behoort vloeiend te zijn.
    Heeft deze een holle beitelas?
    Op forum staan foto's van iemand die de beitelas gesloopt had. Misschien contacten voor onderdelen.
    Deze dus
    https://www.woodworking.nl/showthrea...nd-vvdiktebank
    Laatst gewijzigd door Ronald L.; 08-01-20 om 21:18. Reden: Link toegevoegd
    sometimes you just need a bigger hammer

http://ianparkinsrestorations.blogsp...ration-of.html

Vond deze link van iemand die hem restored met veel (klikbare) foto's

Wellicht heb je er iets aan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Dat is al een nieuwer type, die heeft een metalen geribte aanvoerrol. Wel beter dan rubber.
    Je kan de rol ook opnieuw laten vulcaniseren.

Mannen hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!
    De foto waar de groene aanvoerrol op staat, daar heb ik het groene vanaf gesneden bleek een stuk tuinslang.
    probleem opgelost!
    Nu alleen nog de afzuigmond aanpassen en ik kan weer een hele tijd vooruit.

Thanx!
    groeten Eddy

Ik zou de tafels eens mooi ontroesten (http://www.rustyco.nl/2/11/Gel-methode geeft goede resultaten) en wat glad schuren of slijpen een verfje en je hebt een pracht machine

In dit topic nog tips en verwijzingen voor de afstelling.

Succes! Fons

Enig idee waarom die groene tuinslang er omheen zat?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Normaal heeft een dergelijke machine een geribbelde metalen aanvoerrol en een gladde metalen uitvoerrol. De rollen zijn niet gevulcaniseerd of met rubber bekleed. In het dure professionele segment van de markt kan je met rubber beklede rollen (al dan niet als optie) op een machine hebben, maar het is zeker niet standaard zo bij een vlak- vandiktebank (en al zeker niet in deze prijsklasse). Als het gedaan wordt zijn het meestal de uitvoerrollen. Het wordt gedaan om het geschaafde oppervlak optimaal te beschermen (uitvoerrol), maar een dergelijke rol is weliswaar kwetsbaarder dan een metalen. Enige nut bij een invoerrol is voor zover ik weet bij zeer dunne werkstukken en een héél beperkte spaanafname (invoerrol tekent dan niet in het oppervlak).
    Laatst gewijzigd door brt; 10-01-20 om 04:47.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    @brt: helaas had in elk geval de eerste versie van deze machine een rubber aanvoerrol, de geribte rol is er na 1985 ingekomen.

Forum Rechten