Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Barktus Grote Kleine vragentopic

Als startende houtbewerker/maker loop ik tegen diverse vragen en problemen aan. Problemen waar je via Google of Youtube niet uit komt, of waarbij het handiger is om advies te vragen. Nu kan ik voor elke vraag een eigen topic aanmaken, maar dat vindt ik onnodig en vervuild het overzicht in het forum. Ik wil daarom dit topic gebruiken om deze vragen te stellen.

-

Vraag: Het "mitter" hulpstuk loopt niet lekker over de zaagtafel.
    Ik heb al geprobeerd met wat kaarsvet het geheel soepeler te maken, maar dit werkte averechts. Ook met wat WD40 geprobeerd, lijkt dan beter te gaan. Maar we willen natuurlijk geen olie op het hout, dus eigenlijk ook geen oplossing. De enige manier om het laatste stuk voorruit te krijgen is om er hard op te duwen en dan voorwaarts te bewegen. Iets wat ik tijdens het zagen niet wil, gezien het onbetrouwbaar is.

Wat doe ik fout/wat kan ik hier aan doen?

Het eerste stuk gaat prima maar dan gaat het fout.
    Lijkt wel of de geleider van de miter krom is.
    Keer laten vallen?

Nee dat niet, zal de geleider morgen eens nakijken voor de zekerheid.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Is de groef goed schoon? Kan ook een braampje zijn. Als ik het goed heb is de tafel van aluminium en de geleider van staal. Dat je zoveel kracht moet zetten als de geleider bijna helemaal in de groef zit is niet goed: d’r zit daar iets waar ie op vast loopt. Krom kan, maar lijkt me sterk.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Steekt de schroefdraad van de knop er aan de onderzijde soms uit?
    sometimes you just need a bigger hammer

Als je de zij en onderkant van de geleider even met een marker vol stift, kan je zien waar hij stroef loopt.

Het lijkt inderdaad te beginnen zodra de geleider op het blad komt. Schaaft deze niet over de tafel? En anders kijken of alles recht is. En je kan nog even proberen een schuurpapiertje door de groef te halen, en over de geleider. Je kan vaak aan de geleider of groef wel zien waar die aanschaaft, omdat het op die plekken meer slijt dan op andere plekken.

Zodra je het weer goed lopend hebt, kan je eventueel nog wel even met wat kaarsvet door de groef heen. Dit zal altijd helpen. (ter info: gewoon een waxinelichtje oid er overheen halen. Niet laten smelten.

Kan je de miter bar, dus het stuk ijzer dat in de tafel schuift, losnemen van de rest van het miter hulpstuk?
    Dan kan je bepalen of het aan de miter bar ligt of aan de rest van de constructie.

Of misschien is de dwarsgeleider verkeerd op de miter bar gemonteerd, mist een ringetje of zo, waardoor e.e.a. klem loopt.
    Ik zou het hele spul uit elkaar halen en dan stap voor stap proberen te bepalen waar het klem loopt.
    Laatst gewijzigd door thomasz; 05-01-20 om 20:59.

Vaak zijn de bladen van een Suva krom,bladgeleiders even doorschuiven dat het gelijk licht met het blad,de twee paar gaten in blad zijn niet origineel.
    Probeer met waterproof 500 schuurpapier de stalen schuifgeleider op te poetsen.

De verstekgeleider van onze inca loop ook wat stroef, maar dan over de gehele lengte. Dat lijkt een braam of corrosie te wezen, en is op zich wel mee te leven (wellicht ga ik er nog wel eens wat aan doen, maar het heeft geen haast). Dit is duidelijk anders, de verstekplaat zelf lijkt 'niet te passen'. Of de geleidestaaf is krom, of er steekt ter hoogte van de plaat iets uit, of de plaat zelf komt in (zwaar) contact met de zaagtafel. Ik zou de verstekgeleider, ter hoogte van de plaat eens goed onderzoeken/uitmeten...

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten