Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Junior Member
    Ingeschreven
    Sep 2019

Hoeken precies zagen met handzaag.

Hallo allen,
    Voor mijn huidige projectje ben ik nu bezig met het verzagen van kleine stukjes hout, breedte en hoogte zijn beide 7mm en de lengte moet 40mm worden met aan beide uiteinde hoeken van 60 graden om uiteindelijk de lijnen van een zeshoek te vormen. Echter loop ik nu tegen het probleem aan dat het mij met handzagen niet lukt de precieze hoeken en gelijke lengte van stukjes te realiseren waardoor het niet (mooi) aansluit. Heeft iemand een idee hoe met redelijk basis gereedschap of bijvoorbeeld het maken van een soort hulpstuk oid dit precieser kan gaan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mtonk Bekijk Berichten
    ...beide uiteinde hoeken van 60 graden om uiteindelijk de lijnen van een zeshoek te vormen.
    Je bedoeld waarschijnlijk 30 graden. Dan sluit het vast beter aan dan 60 graden.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Beste wat je kan doen is een futselplank maken met een hoek van 30 graden. Beetje zoals dit, maar dan 30 in plaats van 45 graden:
    https://www.youtube.com/watch?v=srOAAOZvo6w&t=90s
    Kijken vanaf 7:14.
    Goed idee overigens in deze video om een futselplank te maken met rechte hoek, en dan naargelang de hoek die je wil schaven extra hulpstukken maken met de gewenste hoek.

Met een verstekbakje wordt het al een stuk makkelijker om iets onder een hoek af te korten.

Als je een zaag hebt met rechte tanden (niet breder dan de zaag zelf) , dan kun je een malletje maken, waar je je werkstuk in klemt. Daar over heen zet je onder de juiste hoek een recht stukje hout. Vervolgens druk je de zaag tegen het blokje hout, en zaag je rustig je werkstukje door.

Hoi,
    Ik weet niet waarmee je zaagt, maar ik zou een Japanse zaag aanbevelen voor dit soort werk.
    Zoek op deze site of internet ook naar 'kumiko' . Daarvoor moeten de hoeken ook zeer nauwkeurig zijn en mensen die zich daarmee bezig houden hebben ook hulpstukken en malletjes verzonnen

Er is een handzaag machine die dit prima kan. Die van Bridge city. Daar hangt een fors prijskaartje aan. Verstekstans gaat ook prima. Misschien heeft iemand bij juow in de buurt hem wel. Ik zou een futselplank maken zoals hierboven al is voorgesteld.

Ja, een futselplankje improviseren is goed en handig.
    Wat betreft de zaag, je kunt natuurlijk een heel dure kopen. Prachtig hoor. Maar dit heel fijne werk gaat uitstekend met een gewone ijzerzaag uit de 5 euro-bak. Splintervrij en nauwkeurig. En goedkoop!
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Hallo Berghout scheepswerk,
    Zo af en toe dit soort praktische opmerkingen, kijk op de zaak helpt mij om de dingen in perspectief te blijven zien.
    Dankjewel

Eerlijk gezegd komt de eer toe aan oude Arie bij IJzerhandel Zwaard in Delft.
    Een jaar of 40 geleden wilde ik daar een kapzaag en een toffelzaag kopen. Hij vroeg: waarom? Ik zei dat ik allerlei verstekjes aan afwerklatjes moest zagen. Hij vroeg: heb je een ijzerzaag? Ik zei ja. Hij zei: wegwezen! En zijn linker mondhoek krulde omhoog.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Forum Rechten