Ervaring Bessey sergeant of corpuslijmklem

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ha allen,

Ik ben op zoek naar goede kwaliteit lijmklemmen voor grote werkstukken (hoofdzakelijk tafelbladen). Ik lees een hoop over Serre Joint of buisklemmen. Van verschillende fabrikaten. Zelf heb ik voor kleinere werkstukken ervaring met B merken en de slechte ervaringen hierbij.
Ik twijfel op dit moment erg tussen de Bessey sergeant en de corpuslijmklem. M.i. Kan je de corpus ook voor kleinere werkstukken gebruiken. Hebben er hier mensen ervaring met de Bessey corpuslijmklemmen hiervoor of zouden jullie toch de sergeant aanraden?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De Bessey KREV serie zijn erg goede klemmen. Ze zijn echter wel stevig geprijsd, net zoals trouwens veel van hun andere lijmklemmen. De Juuma korpuslijmklemmen zijn vaak wat voordeliger, en ook heel erg goed. In sommige opzichten zelfs wat beter als de KREV (bijv. minder slippen). Maar wel iets minder veelzijdig, want voor de KREV kun je diverse accessoires kopen die ze net wat breder inzetbaar maken. Een andere goede optie zijn de eenvoudige serre joint koppen, bijv. van Peaktool. Als je wat tijd investeert in het goed monteren ervan op een balk/plank dan kun je hier meestal prima mee overweg.

Al deze klemmen kun je prima gebruiken voor allerlei lijmklussen, dus ook een tafelblad. Maar als je vaker een blad wilt maken kun je ook nadenken over een speciale klem ervoor bijv. van Plano.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
762
142
Ik vind de Bessey Krev klemmen ook erg fijne klemmen om mee te werken. Hou er wel rekening mee dat deze klemmen hoofdzakelijk bedoeld zijn om corpussen te klemmen en niet voor zwaar werk. vooral bij brede verlijmingen zijn de ruggen van de klemmen daar niet stijf genoeg voor. Wil klemmen die je zwaar kan belasten dan is het toch verstandig om sergeanten aan te schaffen. Buisklemmen heb ik geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat je met een dikwandige pijp (4 a 5mm) wel behoorlijk stijf is..
Succes met je zoektocht
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik vind de Bessey Krev klemmen ook erg fijne klemmen om mee te werken. Hou er wel rekening mee dat deze klemmen hoofdzakelijk bedoeld zijn om corpussen te klemmen en niet voor zwaar werk.

De Bessey K Revo's hebben een maximale spankracht van 8.000N, dat is veel meer dan je voor een fatsoenlijke lijmverbinding nodig hebt..... en in vergelijking met de F clamps van max 7.000N is het zelfs meer. Ze zijn dus wel degelijk ook voor zwaar werk.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
762
142
De Bessey K Revo's hebben een maximale spankracht van 8.000N, dat is veel meer dan je voor een fatsoenlijke lijmverbinding nodig hebt..... en in vergelijking met de F clamps van max 7.000N is het zelfs meer. Ze zijn dus wel degelijk ook voor zwaar werk.

Ja die getallen kloppen als een bus.... mijn ervaring is dat de klemmen niet stijf genoeg zijn. de ruggen gaan krom staan, het gevolg hiervan is dat de spankracht niet parallel verdeeld is tussen de bekken. (hierdoor halen ze hun max spankracht dan ook niet) Het werkt daarom ook niet echt lekker, zeker niet als je een tafelblad zo vlak mogelijk wil klemmen. van daar mijn advies om voor zwaar werk sergeanten te gebruiken.

maar zoals hierboven vermeld, het KAN inderdaad wel met deze klemmen!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ook van mij goede ervaringen met de krevs. Ze worden veel gebruikt bij mij op de werkplaats, en dat houden ze prima vol. Werkt veel fijner dan de buisklemmen die ik thuis heb, al komen die zo nu en dan ook nog wel weer van pas. Het grote voordeel is dat de bekken van de krevs gewoon echt haaks blijven.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
De Bessey KREV serie zijn erg goede klemmen. Ze zijn echter wel stevig geprijsd, net zoals trouwens veel van hun andere lijmklemmen. De Juuma korpuslijmklemmen zijn vaak wat voordeliger, en ook heel erg goed. In sommige opzichten zelfs wat beter als de KREV (bijv. minder slippen). Maar wel iets minder veelzijdig, want voor de KREV kun je diverse accessoires kopen die ze net wat breder inzetbaar maken. Een andere goede optie zijn de eenvoudige serre joint koppen, bijv. van Peaktool. Als je wat tijd investeert in het goed monteren ervan op een balk/plank dan kun je hier meestal prima mee overweg.

Al deze klemmen kun je prima gebruiken voor allerlei lijmklussen, dus ook een tafelblad. Maar als je vaker een blad wilt maken kun je ook nadenken over een speciale klem ervoor bijv. van Plano.

De lijmklemmen van Plano zijn wel erg mooi zeg! En bij Baptist een set van Peaktool wat gunstiger in de prijs is. De Juuma korpusklemmen kan ik niet terug vinden. Heb je toevallig een site?
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
@Willem11, had inderdaad ook het filmpje gezien echter vanwege de prijs toch maar wat meer ervaringen gevraagd :). Ben maar een hobbyist maar ik hou wel van goed gereedschap.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ja die getallen kloppen als een bus.... mijn ervaring is dat de klemmen niet stijf genoeg zijn. de ruggen gaan krom staan, het gevolg hiervan is dat de spankracht niet parallel verdeeld is tussen de bekken. (hierdoor halen ze hun max spankracht dan ook niet) Het werkt daarom ook niet echt lekker, zeker niet als je een tafelblad zo vlak mogelijk wil klemmen. van daar mijn advies om voor zwaar werk sergeanten te gebruiken.

maar zoals hierboven vermeld, het KAN inderdaad wel met deze klemmen!

Dit is ook een beetje waar ik bang voor ben. Maar ik zie verschillende ervaringen met de KREV serie. Vanwege mijn beperkte werkruimte zou ik bijna voor de Plano lijmklemmen gaan. Is wel wat praktischer.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.239
290
Heelsum
Dit is ook een beetje waar ik bang voor ben. Maar ik zie verschillende ervaringen met de KREV serie. Vanwege mijn beperkte werkruimte zou ik bijna voor de Plano lijmklemmen gaan. Is wel wat praktischer.

Dat is wel Appels met peren vergelijken, de Bessey KREV zijn om corpussen van bijvoorbeeld kasten tre klemmen eb werken voor alles wat recht is en waar de klem oppast. De Plano's zijn verlijmpersen om van meerdere planken panelen te verlijmen. Om van de panelen vervolgens een Corpus te maken (als je dat zou willen van massief hout) heb je dan alsnog andere klemmen nodig.

Zijn 2 verschillende producten
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Kan je de corpus ook voor kleinere werkstukken gebruiken.

Ik heb de versie waar je het "vaste" gedeelte kan verschuiven. Die zijn ook erg goed voor kleine werkstukken te gebruiken. Ik heb nu 4x 1.5m. Er komen er nog eens een setje bij van 1m. Dat is handiger in de beperkte ruimte van m'n werkhok.

Bij het klemmen moet je opletten op welke hoogte je het werkstuk inklemt. Dan heb je geen last van eventueel niet exact haaks blijvende bekken. Ik gebruik ze ook voor zwaar klemwerk.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.589
539
Steenbergen, Noord Brabant
Zo maar eens een tipje: kijk eens bij "Hooked on Wood" op YouTube. Dennis heeft daar ook een filmpje gepost over een vergelijking tussen de Bessey en Axminster corpus klemmen.
 

J-P

Actieve deelnemer
4 jan 2020
27
1
zeeland
Zo maar eens een tipje: kijk eens bij "Hooked on Wood" op YouTube. Dennis heeft daar ook een filmpje gepost over een vergelijking tussen de Bessey en Axminster corpus klemmen.

Precies dat filmpje haalde me over de streep qua bessey.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Klemmen zijn binnen en bevallen zeer goed. Heb ze gebruikt voor een corpus van een kast en een werkblad. Bij het werkblad merkte ik wel dat ze iets krom trokken maar ben alsnog zeer tevreden!

Werkblad.jpg
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als ze toch iets krom trekken, zou ik even informeren bij Bessey. Misschien valt het allemaal wel binnen de toleranties. Helaas heb ik die klemmen niet, ze lijken me verrekkes handig.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Lange corpusklemmen trekken iets krom als je ze flink stevig aandraait, ook die van Bessey. Kwestie van simpele mechanica; je ontkomt er niet aan. Het is wel zo dat hoe verder je werkstuk bij de uiteinden van de bekken vandaan zit, hoe minder dit effect optreedt. Ik zie op je foto ook dat niet alle klemmen recht op het werkstuk zitten. Dat zou ik dus wel doen. Ik leg zelf altijd het liefst eerst de klemmen klaar en daarna mijn werkstuk erin, zodat de klemmen onder het werkstuk liggen. Vaak doe ik dan nog extra klemmen aan de bovenkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.