Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Ervaring Bessey sergeant of corpuslijmklem

Ha allen,

Ik ben op zoek naar goede kwaliteit lijmklemmen voor grote werkstukken (hoofdzakelijk tafelbladen). Ik lees een hoop over Serre Joint of buisklemmen. Van verschillende fabrikaten. Zelf heb ik voor kleinere werkstukken ervaring met B merken en de slechte ervaringen hierbij.
    Ik twijfel op dit moment erg tussen de Bessey sergeant en de corpuslijmklem. M.i. Kan je de corpus ook voor kleinere werkstukken gebruiken. Hebben er hier mensen ervaring met de Bessey corpuslijmklemmen hiervoor of zouden jullie toch de sergeant aanraden?

De Bessey KREV serie zijn erg goede klemmen. Ze zijn echter wel stevig geprijsd, net zoals trouwens veel van hun andere lijmklemmen. De Juuma korpuslijmklemmen zijn vaak wat voordeliger, en ook heel erg goed. In sommige opzichten zelfs wat beter als de KREV (bijv. minder slippen). Maar wel iets minder veelzijdig, want voor de KREV kun je diverse accessoires kopen die ze net wat breder inzetbaar maken. Een andere goede optie zijn de eenvoudige serre joint koppen, bijv. van Peaktool. Als je wat tijd investeert in het goed monteren ervan op een balk/plank dan kun je hier meestal prima mee overweg.

Al deze klemmen kun je prima gebruiken voor allerlei lijmklussen, dus ook een tafelblad. Maar als je vaker een blad wilt maken kun je ook nadenken over een speciale klem ervoor bijv. van Plano.

Ik heb sinds kort de KREV klemmen.
    Erg goed spul.

Veelzijding in gebruik ook, zie het filmpje hierbij :
    https://www.gereedschappro.nl/artike...cessoires.html

Zeker waar voor mijn geld, vind ik.

Ik vind de Bessey Krev klemmen ook erg fijne klemmen om mee te werken. Hou er wel rekening mee dat deze klemmen hoofdzakelijk bedoeld zijn om corpussen te klemmen en niet voor zwaar werk. vooral bij brede verlijmingen zijn de ruggen van de klemmen daar niet stijf genoeg voor. Wil klemmen die je zwaar kan belasten dan is het toch verstandig om sergeanten aan te schaffen. Buisklemmen heb ik geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat je met een dikwandige pijp (4 a 5mm) wel behoorlijk stijf is..
    Succes met je zoektocht

Staan een paar hele stevige sergeants op het marktplein hier.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rik Bekijk Berichten
    Ik vind de Bessey Krev klemmen ook erg fijne klemmen om mee te werken. Hou er wel rekening mee dat deze klemmen hoofdzakelijk bedoeld zijn om corpussen te klemmen en niet voor zwaar werk.
    De Bessey K Revo's hebben een maximale spankracht van 8.000N, dat is veel meer dan je voor een fatsoenlijke lijmverbinding nodig hebt..... en in vergelijking met de F clamps van max 7.000N is het zelfs meer. Ze zijn dus wel degelijk ook voor zwaar werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    De Bessey K Revo's hebben een maximale spankracht van 8.000N, dat is veel meer dan je voor een fatsoenlijke lijmverbinding nodig hebt..... en in vergelijking met de F clamps van max 7.000N is het zelfs meer. Ze zijn dus wel degelijk ook voor zwaar werk.
    Ja die getallen kloppen als een bus.... mijn ervaring is dat de klemmen niet stijf genoeg zijn. de ruggen gaan krom staan, het gevolg hiervan is dat de spankracht niet parallel verdeeld is tussen de bekken. (hierdoor halen ze hun max spankracht dan ook niet) Het werkt daarom ook niet echt lekker, zeker niet als je een tafelblad zo vlak mogelijk wil klemmen. van daar mijn advies om voor zwaar werk sergeanten te gebruiken.

maar zoals hierboven vermeld, het KAN inderdaad wel met deze klemmen!

Ook van mij goede ervaringen met de krevs. Ze worden veel gebruikt bij mij op de werkplaats, en dat houden ze prima vol. Werkt veel fijner dan de buisklemmen die ik thuis heb, al komen die zo nu en dan ook nog wel weer van pas. Het grote voordeel is dat de bekken van de krevs gewoon echt haaks blijven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    De Bessey KREV serie zijn erg goede klemmen. Ze zijn echter wel stevig geprijsd, net zoals trouwens veel van hun andere lijmklemmen. De Juuma korpuslijmklemmen zijn vaak wat voordeliger, en ook heel erg goed. In sommige opzichten zelfs wat beter als de KREV (bijv. minder slippen). Maar wel iets minder veelzijdig, want voor de KREV kun je diverse accessoires kopen die ze net wat breder inzetbaar maken. Een andere goede optie zijn de eenvoudige serre joint koppen, bijv. van Peaktool. Als je wat tijd investeert in het goed monteren ervan op een balk/plank dan kun je hier meestal prima mee overweg.

Al deze klemmen kun je prima gebruiken voor allerlei lijmklussen, dus ook een tafelblad. Maar als je vaker een blad wilt maken kun je ook nadenken over een speciale klem ervoor bijv. van Plano.
    De lijmklemmen van Plano zijn wel erg mooi zeg! En bij Baptist een set van Peaktool wat gunstiger in de prijs is. De Juuma korpusklemmen kan ik niet terug vinden. Heb je toevallig een site?

@Willem11, had inderdaad ook het filmpje gezien echter vanwege de prijs toch maar wat meer ervaringen gevraagd . Ben maar een hobbyist maar ik hou wel van goed gereedschap.

Forum Rechten