Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    goed bezig
    Wij hebben op het werk ook altijd zakjes met complete aansluitsnoeren met aangegoten stekker liggen.
    En omdat bij ons alles ieder jaar arbotechnisch gekeurd moet worden, is het inderdaad verplicht om een aansluitsnoer met aangesloten stekker te gebruiken.
    Maar vreemd genoeg mag je er voor thuis gebruik wel zelf een stekker aanzetten!?
    Groeten... Eric

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Thuis mag je ook alle beveiliging eraf schroeven, hoef je niet "stofvrij" te werken enz enz.

@chevy66: die 1,5 mm2 kabelschoentjes heb je toch in rood en blauw, of is dat inmiddels verandert?
    sometimes you just need a bigger hammer

Zover mij bekend mag je zelf een gelijkwaardige stekker aanzetten.
    Indien niet,waar staat dit dan vermeld?
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Volgens mij is geel 4mm/2, blauw 2,5mm/2 en rood 1,5mm/2.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Dan heb ik blijkbaar nog oude voorraad, 1,5 mm2 in rood en blauw. Dan klopt het ook met de aderkleur.
    Voor adereindhulsjes klopt jouw kleurenschema wel, net even gekeken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Eerlijk gezegd heb ik naar eer en geweten de meest passende adereindhuls gekozen, gewoon kwestie boerenverstand?
    Overigens heb ik de machine overgenomen met het kroonsteentje, de blauwe draad loopt daar de motor in en vervolgens door naar de schakelaar dus zou ook niet weten hoe dit anders handig kan worden uitgevoerd. En hoe krom ook, ik mag thuis van alles en nog wat maar in de zakelijke sfeer een stuk minder. Eigen risico mijnerzijds uiteraard.

Met een kroonsteen is niks mis zolang je maar adereindhulsen gebruikt. Het is niets meer als een gaatje met een schroefje, maar zodra het de vorm van een kroonsteen krijgt beginnen de profi vonkentrekkers gelijk te huiveren.

Gewoon goed gebruiken, dan is het prima.

Aangegoten stekkers is alleen verplicht bij dubbel geïsoleerde machines, dus zonder randaarde op de stekker. Met randaarde mag je gewoon een stekker aanzetten. Dat gebeurd bij ons op werk ook en alles is NEN3140 gekeurd, het keurende bedrijf voert het zelfs zo uit, omdat dat ook mag.

Klopt van dat dubbelgeisoleerd gereedschap. Maar ik zou ze niet de kost willen geven die daar een geaarde steker aanzetten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dunhans Bekijk Berichten
    Klopt van dat dubbelgeisoleerd gereedschap. Maar ik zou ze niet de kost willen geven die daar een geaarde steker aanzetten.
    Bij dubbel geisoleerd gereedschap heb je geen aarde nodig. Dat die dan niet is aangesloten in de stekker, maakt dan toch niks uit?
    Wat is dan precies het gevaar bij een vast aangesloten snoer?

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Met een kroonsteen is niks mis zolang je maar adereindhulsen gebruikt.
    Die adereindhuls is zo te zien hier vergeten. Dus toch de machine maar weer even open schroeven. Zonder die heb je kans op warmteontwikkeling / vonken omdat het flexibele snoer zich gaat loswerken uit het kroonsteentje.

Als het kroonsteentje (of vergelijkbaar) is voorzien van een aandrukplaatje, is een adereindhuls niet nodig.

Forum Rechten