Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Mobiele zaagtafel

Mobiele zaagtafel

Hallo allemaal, ik wil mijn DeWalt zaagtafel graag op een verrijdbaar blok gaan maken. Heb ondervonden dat het met deze relatief kleine tafel niet fijn is grotere platen te zagen. Daarom wil ik graag eej uitklapbaar voor en zijdeel maken. Hierhoor wil ik degelijke sterke klapscharnieren oid gebruiken, kan iemand mij tips geven welke scharnieren hier geschikt voor zijn? Ik zoek dus iets lijkend op een keukendeurscharniertje, maar dan degelijk en sterk. Alvast bedankt!!

Hoi,

Je vertelt niet waar je de bladen aan wilt bevestigen, maar omdat je het over een keukenkastscharnier hebt, neem ik aan dat het aan e.o.a. houten constructie bevestigd wordt.
    Het losse einde van het extra blad moet je sowieso ondersteunen. De scharnierende kant zou ik gewoon met een pianoscharnier monteren. Is ook makkelijker uit te lijnen dan twee of meer losse scharnieren.

Op internet zoeken naar 'dewalt 745 extension table' geeft ook een hoop ideeen, maar wellicht heb je dat al gedaan.
    Laatst gewijzigd door thomasz; 29-12-19 om 21:52.

Wil graag iets maken wat gemakkelijk in en uit te klappen valt, gezien de geringe ruimte in mijn werkplaatsje, dus soort van klapscharnier, maar dan wat groter welk voor mijn idee de oplossing biedt.

er staat ergens op het forum een aanhangtafeltje. Zoeken maar eens proberen en kijken of dat wat is lijkt me

Grote platen kun je beter niet op een zaagtafeltje zagen. Als je ze aanduwt is het lastig om ze goed geleidelijk en recht op de zaag aan te sturen. Vaak ga je iets scheef en dan loopt je zaag vast, en/of kickback Kan beter met een lineaal en een cirkelzaag.

Er zijn natuurlijk wel grote tafels, maar dan zijn van die grote. Volgens mij zijn dat paneelzaagtafels?
    Gr john

Terugkomend op de kern van je vraag. Je tafel verlengen en verbreden zou wel kunnen. Ik heb het eens gedaan, na enige tijd had ik iets wat redelijk werkte. Echter het opbouwen en finetunen(geen naden tussen de overgangen, stabiliteit en vlak ) was een lastig en tijdrovend proces

gewoon even zoeken op youtube met wat trefwoorden als dewalt 745 tablesaw extension workbench

er bestaan heel veel fimpjes met trip en tricks voor deze zaag, inspiratie genoeg daar.

de meeste laten zien hoe ze hun werkbank gebouwd hebben tot in de details.

https://www.youtube.com/results?sear...+saw+extension

https://www.youtube.com/results?sear...able+saw+stand

https://www.youtube.com/results?sear...le+saw+station
    Laatst gewijzigd door MaartenS; 02-01-20 om 08:12.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Je kunt hier op het forum ook de nodige voorbeelden vinden hoor.
    9303D3D0-CAEF-432C-AEB0-3EA6C6BCDC35.jpg
    Foto komt van de iPad, daarom op z’n kant. Wat je ziet hangen is de opklapbare uitvoertafel. De scharnieren zijn van hout, draaipunt is met slotbouten gemaakt. Ontwerp is van een ander forumlid. Ik dnk dat ik de tekeningen nog wel ergens heb. Laat maar horen als je interesse hebt.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Waarschijnlijk is een scharnierend blad (of meerdere bladen) handiger, maar om je nog een optie te geven:

Bijlage 92949
    Twee paar voor zodat het max 70kg kan dragen.
    Bijlage 92950
    De plaat haakt achter een opstaande rand, op die manier kan ik 'm ook omdraaien en er platen mee schuren met de bandschuurmachine.
    IMG-20191223-WA0007.jpg
    Vaak gebruik ik de plaat liggend op de zaagtafel als werkbank, vanwege datzelfde ruimtegebrek.

Forum Rechten