Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Schaaltjes van een Auracaria (apenboom)

1/4 van de boom heb ik vogelvoederhuisjes van gemaakt,zie andere topic, volgende kwart van de boom ga ik schaaltjes van maken en de eerste is klaar en afgewerkt met tungolie.
    Ik had trouwens 2 stukken stam bij mijn zus meegenomen met een totale lengte van 9m en ben nu met het kortste stuk van 4m bezig.
    Alle schaaltjes worden van kopshout gemaakt.

IMGP3700.jpg

IMGP3701.jpg
    Laatst gewijzigd door de Haan; 29-12-19 om 12:28.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Prachtig hout is dat. Ik vind dat contrast tussen het donkere hout en die lichte vlekken heel mooi werken. Dat viel bij de vogelhuisjes niet zo op.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Bij de vogelvoederhuisjes is het ook goed zichtbaar.
    De vogelvoederhuisjes zijn niet of nauwelijks geschuurd (korrel 60) en afgewerkt met lijnolie.
    Dit schaaltje is geschuurd tot korrel 320 en afgewerkt met Tungolie, misschien is dat het verschil.

Ik ben even gaan tellen, maar het worden 8 schaaltjes die steeds wat groter worden.
    Ben gisteren aan het 2e schaaltje begonnen.

IMGP3703.jpg

Dit is de stapel die nog te wachten staat.

IMGP3704.jpg

Wat een gave tekening heeft dat hout....ik ga bij de buren een paar huizen verderop eens vragen of ik hun apenboom om mag zagen

Best ruig hout / tekening, had er geen idee van. Groeten, Hans

Sta me toe om een afwijkende mening te verkondigen, maar ik kan dit hout/deze tekening niet fraai vinden...

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of dat te draaien viel en hoe het eruit ziet.
    Ik kan het ook niet mooi vinden het is net of je een grote plak zwarte schimmel hebt die je in je bank zet
    Dus leuk om eens te zien hoe het eruit ziet maar niet mijn ding die apenbomen laat ik dan wel links liggen

Voor degene die het niet mooi vinden....
    Wat ik ervan op de foto kan zien is het al aangetast door schimmel, Normaal is het vrij blank, met de noesten heel mooi verdeeld.
    Alleen met draaien er rekening mee houdend at er heel erg veel hars in zit, kan een aardige plakboel worden.

Zo zie je maar, smaken verschillen.
    Als de schimmelaantasting niet of zeer licht erin zit is het het mooist.

Schaaltje nummer 2 is klaar en van een afvalstukje een theelichthouder gemaakt.
    Theelichthouder is afgewerkt met shellawax en het schaaltje is afgewerkt met tungolie.
    Schaaltje nummer 1 heeft een diameter van 12cm en schaaltje nummer 2 heeft een diameter van 16 cm.
    Schaaltje nummer 3 zit op de bank

IMGP3706.jpg

IMGP3707.jpg

Een detail van het schaaltje, zo vind ik de schimmelaantasting erg mooi

IMGP3707a.jpg

IMGP3708.jpg

IMGP3709.jpg

Forum Rechten