Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 36
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Dat klopt, met alleen een ring kan je geen afzuiging aansluiten.
    sometimes you just need a bigger hammer

Die ring kan je ook van een stuk multiplex maken. Die zet je vast op je freestafel geleider en daar zit ook je aansluiting voor je afzuiging op. Als je van die lange aluminium geleiders hebt, kan je die vervangen door een paar korte stukken multiplex. Dan heb je meer ruimte om grotere rondingen te maken, zonder dat de geleiders in de weg zitten. De geleide ring kan je daar met een paar hoekjes op vast schroeven. Je bent dan vrij om de geleide ring vorm te geven zoals je voor je project nodig hebt.

Dank voor jullie uitleg. ik zal het in gedachten houden, mocht ik weer eens willen kopieerfrezen.

Vandaag weer wat verder gekomen met de kruk.

Het aftekenen van de te verjongen poten.
    20191230_132514.jpg

Grof de poten zagen op de lintzaag.
    20191230_133835.jpg

Daarna de gezaagde kant opnieuw vlakken.
    20191230_135351.jpg

20191230_140019.jpg

Daarna rondingen aan de poten gefreesd op de freestafel. Nu nog voorzien van een geïmproviseerde geleiding. Ik overweeg een dit aan te passen naar een in de schroeven metalen pen, zoals bij veel andere freestafels het geval is. Hier moet ik dan wel een gat voor boren, de freestafel is hier niet van voorzien.
    20191230_145724.jpg

Voor nu het resultaat.
    20191230_163925.jpg

Nu eerst verder met de zitting, ik wacht nog op wat bestelde items om verder te gaan met de poten.

Groet, Rene

Wat is de functie van dat stuk hout met die twee kikkerplaten? Je lager zorgt er toch al voor dat je niet te diep kan?

Werkt idem als de inloopzone bij de grote broer. Zorgt voor een gecontroleerde inzet (bij het starten op het uiteinde van een stuk hout) Anders kan het soms gebeuren dat je ongewild het kopshout gaat profileren bij stukken die juist van lengte gezaagd zijn. Het is dus gewoon een tweede steunpunt, wat het inzetten bij frezen uit de losse hand makkelijker controleerbaar maakt.

Tuoh, Dank voor je omschrijving, ik had het niet zo mooi kunnen omschrijven denk ik :-)

Inderdaad een veiligheidje, aangezien juist dat grapje me een deel van een van de poten heeft gekost :-s

Groet, Rene

Ik start met zulk werk nooit op het begin. Je laat de frees rustig in het werk lopen en daarna haal je je hout terug, zodat je het laatste stukje meelopend freest. Dit voorkomt uitbreken.

Nadat het project even een tijdje heeft stilgelegen, ben ik de afgelopen weken rustig verder gegaan met de poten van de kruk en heb ik een beginnetje gemaakt met de zitting.
    Helaas geen foto's van de werkwijzen, volgende keer weer :-)

20200125_161921.jpg

20200125_161939.jpg

20200125_161947.jpg

20200125_162004.jpg

20200125_162042.jpg

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, Rene

Pffoee Hey.... wat mooi!
    Ik zie op de derde foto dat je ruimte gelaten hebt waar de dwarsbalk door het kopse bruine hout loopt, zet je daar een spie in?
    En als je alles in elkaar zet, verlijm je het dan?
    Groeten... Eric

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Deftig!!!
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Forum Rechten