Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
  1. #1

    Ronde werkstukken grote radius

    Hallo beste forumleden,

    ik ga een nieuwe bureau maken en ik ben op zoek naar advies.
    in bijgevoegde foto's mijn idee, ik ga werken met massieve eik.
    het opzet is om een soort zichtbare skeletstructuur te maken en vervolgens langs buiten te bekleden met eik in paneelvorm.
    De bovenkant in gewoon doorzichtig glas om de structuur zichtbaar te maken.
    mijn vraag naar jullie is hoe maak ik de ronde hoeken (panelen)zoals op de foto.
    ik heb verschillende mogelijkheden
    1 volledig massief zie foto (maar hoe maak ik de rondingen ik heb geen CNC) vooral de binnenradius is een groot vraagteken.
    rondehoek3.jpg
    2 opgelijmd in kleine massieve stukjes (buitenkant kan je met veel schuurwerk in orde krijgen maar wat met de binnenradius deze blijft zichtbaar en moet mooi op de skeletstructuur passen)
    3 met fineer? (ik heb hier zeer weinig ervaring mee)
    rondehoek1.jpgrondehoek2.jpg
    De laatste foto is de bijbehorende kast die reeds klaar is deze ronde hoeken zijn massief maar hebben een kleinere buitenradius (100mm) en geen binnenradius.
    20191125_143428.jpg

    thnx

  2. #2
    Als je een vaste opstelling maakt voor een bovenfrees en je neemt een bovenfrees zonder vaste zool (bv een Metabo OFE738) en een freesbit in de vorm van een halve bol, dan zou optie 1 wel moeten kunnen. Maar dat wordt wel heel veel werk, en uiteindelijk zal je het laatste alsnog moeten schuren.

    Wat ook kan is je balk opzagen in delen van 7 of 8 cm en met een kopieerring en een lange freesbit de radius er in frezen. En dan de delen weer aan elkaar lijmen.

    Mooi kastje, overigens. Hoe heb je daar de buitenradius gemaakt?

  3. #3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Als je een vaste opstelling maakt voor een bovenfrees en je neemt een bovenfrees zonder vaste zool (bv een Metabo OFE738) en een freesbit in de vorm van een halve bol, dan zou optie 1 wel moeten kunnen. Maar dat wordt wel heel veel werk, en uiteindelijk zal je het laatste alsnog moeten schuren.

    Wat ook kan is je balk opzagen in delen van 7 of 8 cm en met een kopieerring en een lange freesbit de radius er in frezen. En dan de delen weer aan elkaar lijmen.

    Mooi kastje, overigens. Hoe heb je daar de buitenradius gemaakt?
    Deze is op paneelzaag gezaagd telkens onder een andere hoek en vervolgens heel veel geschuurd. Maar dit was de limiet in radius voor de zaag. Dit ga ik nu niet kunnen toepassen vrees ik. Heb je toevallig een foto of filmpje van de werkwijze die je beschrijft ?

  4. #4
    Als je voor de binnenkant een werkstuk maakt met overlengte, en de kopse kanten monteert aan 2 schijven, die in hun midden draaien t.o.v. een kleine verhoging, dan moet je dit, door dit geheel steeds op een paneel zaag een streep te zagen te zagen en dan het geheel een klein beetje te verdraaien en weer vast te zetten, een eind komen - een kwart rond binnenbocht moet kunnen. De overlengte voorkomt dan dat je in de schijven zaagt. Maar je moet wel steeds perfect recht zagen, en de lengteas van je werkstuk moet exact met de zaag overeenkomen.

  5. #5
    Ik heb zo geen filmpje, maar forumlid Tuoh heeft wel zo'n freesopstelling gemaakt.

    Als je toch een paneelzaag hebt, kun je de binnenradius ook gewoon maken door het zaagblad steeds een klein hoekje te verdraaien en het hout strak langs de geleider te halen. Met het blad op 90 graden kun je de radius van 90 en van 0 graden zagen. Het blad 1 graad verstellen en je zaagt de radius van 89 en 1 graad. Vaak zie je op deze manier ook rechte sleuven in hout gezaagd worden.

    Op de zelfde manier kan het met een bovenfrees. Alleen moet je die bovenfrees dat monteren op een manier dat die onder een hoek verstelbaar is. En de zool moet er bij voorkeur af kunnen, omdat die anders in de weg zit. Of je moet een lange freesbit kunnen vinden. Gebruik je een ronde frees, dan heb je minder te schuren, dan met je zaag.

  6. #6
    Die binnenhoeken profileren is typisch een klusje voor de paneelzaag. Is hooguit een uurtje werk.
    De stukken gewoon onder een hoek over de zaag schuiven, zaag per passage een paar mm hoger zetten tot je de gewenste vorm bereikt hebt.
    Daarna even met een schraapstaal erover en wat schuurpapier en klaar.
    De hoek onder welke je de stukken over de zaag voert bepaald de vorm, exact cirkelvormig of min- of meer- gestrekt van vorm.
    Bijna alles kan ermee.

    En wat prentjes van het proces.
    B6944D7D-6215-4515-AFCE-157DA045373A_1_105_c.jpg

    EA23A021-5BA2-4A03-8EFF-F794B849F62E_1_105_c.jpg
    Laatst gewijzigd door tuoh; 20-12-19 om 17:33.

  7. #7
    Om materiaal te besparen, en makkelijker te werken, is het beter om de gewenste vorm even "anders" te bekijken.
    Dit is altijd het eerste dat ik doe bij dergelijke klussen, hoe krijg ik de gewenste vorm het makkelijkste uit een stuk hout.
    Voor die hoeken zou onderstaande schets mijn methode zijn.

    IMG_1905.jpg

    Rechthoekige stukken hout geven minder afval, en je kan hier makkelijk de buitenradius gewoon op de vlakschaaf aanbrengen
    Maar de eerste bewerking is de hoek"X" aanbrengen (zagen of frezen) daarmee is de klus al half geklaard.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 20-12-19 om 17:40.

  8. #8
    ok,
    dit ga ik eens proberen ik was voor dit grote stuk toch van plan om eventueel een materiaalbesparend stuk te verlijmen.
    ik heb nog enkele bijkomende vraagjes voor u.
    1: eerst binnenradius dan hoek x en dan buitenradius? of beginnen met hoek x binnen en dan buitenradius?
    2: uw naam was eerder al vernoemd en ik ben in uw nogal "indrukwekkend" archief gedoken en heb onder onderwerp "kistje????" ook iets gelijkaardig gevonden.
    nl dunne plankjes met een bolle en holle kant. welke radiusfrees gebruik ik best voor deze holle en bolle kanten de dikte van de geschaafde plankjes is 16mm ofwel 32mm?
    3e heb je voor mij een fototje van het schraapstaal dat u eventueel zou gebruiken ik ben hier nog niet helemaal in thuis :-)

    alvast bedankt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Om materiaal te besparen, en makkelijker te werken, is het beter om de gewenste vorm even "anders" te bekijken.
    Dit is altijd het eerste dat ik doe bij dergelijke klussen, hoe krijg ik de gewenste vorm het makkelijkste uit een stuk hout.
    Voor die hoeken zou onderstaande schets mijn methode zijn.

    IMG_1905.jpg

    Rechthoekige stukken hout geven minder afval, en je kan hier makkelijk de buitenradius gewoon op de vlakschaaf aanbrengen
    Maar de eerste bewerking is de hoek"X" aanbrengen (zagen of frezen) daarmee is de klus al half geklaard.

  9. #9
    Wat betreft je vragen,

    1: eerst de hoeken zagen die definiëren het juiste begin- en eindpunt van de binnenradius.
    2: radius van de frezen is altijd de halve dikte van het hout. 16mm dikte = radius 8mm. 22mm dikte = radius 11mm, etc....
    3: een plat stuk schraapstaal in de vorm van een 2D hondendrol, heb er niet meteen een foto van bij de hand
    Of ook, een ding met verschillende radiussen dooreen, lijkt een beetje op een rare "komma".
    "
    foto gevonden, "even geleend" van het www
    l_3802.jpg
    Laatst gewijzigd door tuoh; 20-12-19 om 19:32.

  10. #10
    die kast is gespoten als je dat met deze ook van plan bent
    waarom neem je geen buigtriplex met eiken fineer voor die hoek?

    dan kan je de spantjes gewoon doorlaten lopen

 

 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top