Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Tape-tips gevraagd (versteklijmen)

Voor een opdracht moet ik binnenkort een grote hoeveelheid verstekjes lijmen. De handigste methode daarvoor is met tape. Er wordt dan altijd gezegd: gebruik goede tape! En daarover gaat mijn vraag: welke dan? Momenteel gebruik ik tape van Ecotools. Voldoet in de meeste gevallen, maar met de scherpe hpl-randen waarmee ik aan de slag moet vrees ik dat de tape kan gaan scheuren.

Wat voor tape gebruiken jullie?

Tja ik gebruik de blauwe ecotools tape, bevalt prima, maar heb dus geen ervaring met andere tape. Ben wel nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat, ergo of er een duidelijk beter tape is.

Succes!!

Ja er zijn betere tapes. Er zijn een aantal zaken van belang, neemt de tape lijm op? Dan is deze niet geschikt.
    Hoeveel rek zit er in de tape. Deze dient zo min mogelijk te zijn. Dikke tapes hebben dit minder. Hoe goed plakt de tape, het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze tijdens het lijmen los laat. En een laatste belangrijke is... hoe goed is de tape te verwijderen en hoeveel residu laat het vervolgens achter.

Ik zal eens kijken welke ik meestal gebruik.

Groetjes!

Dank jullie voor de reacties! Rik, maakt het voor verwijderen/residu in jouw ervaring nog veel uit met wat voor materiaal en afwerking je werkt? Ben benieuwd wat jij gebruikt!

Wat voor soort verstekken lijstjes?
    Tape is handig voor een kleine oplage of allemaal verschillende onderdelen

Voor productie werk kan je beter een mal maken en bijvoorbeeld een nietje er in schieten om het bij elkaar te houten tot de lijm droog is.

kijk eens bij: https://www.reisaco.nl/catalogus/ op pag. 37 bij verstek tangetjes, ze zijn in div. sterkte en word in de lijsten makerij gebruikt.
    ik gebruik ze ook voor heel fijn werk, ik maak ook gebruik van een onderkram machine voor veel en groot werk.\Wim

Het gaat in dit geval om kleine kokertjes. Er is dus veel ruimte voor tape, maar nauwelijks ruimte voor klemmen oid. In een mal kan ik maar een kokertje tegelijk kwijt. Dat werkt veel te langzaam. Dan zou ik dus al een reeks van minstens tien mallen moeten maken, en steeds moeten wisselen. Verder zit ik dan met lijmresten die telkens in de mallen achterblijven. Voor lijsten zou een mal denk ik wel makkelijker zijn, maar voor dit specifieke doel lijkt tape me gewoon echt makkelijker en veel sneller.

Wat overigens wel zou kunnen is een kleine mal maken om te controleren of de hoeken van het kokertje haaks zijn.

De mal is alleen om hem even op maat neer te leggen en dan vast te nieten.
    als de mal goed is heb je er al twee klaar voordat je op 1 lijstje de tape hebt geplakt.

maar het gaat dus niet over lijstjes.
    hoe lang zijn die kokers?
    je zou ook voor een versteklijmfrees kunnen gaan

Inderdaad ook een goed idee. Het is jammer dat we momenteel geen werkende freestafel hebben op de werkplaats, anders had ik dit zeker gedaan. Maar aangezien we over een paar maanden gaan verhuizen is het niet handig om nu in stationaire machines te investeren.

Nieten/spijkeren is dan weer gewoon niet mijn ding. Beetje eigenwijs misschien, maar ieder zijn voorkeuren, toch?

En zo kom ik toch telkens weer terug bij tape. Vandaar mijn vraag. Ik heb inmiddels een paar verschillende rollen tape bij elkaar gezocht en ga gewoon uitproberen.

Ik zag laatst op het duitse youtube kanaal "let's bastel" dat hij daar papier tape voor gebruikte. Het soort tape dat je soms ook op paketten vindt, dit is een stuk dikker dan het gewone schilderstape.
    En heel duur is het ook niet.
    Hier de video, ADHD en duits alert
    https://www.youtube.com/watch?v=oOaWQLl0nEc

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten