Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Voor de eerste keer een kastje gemaakt.

Voor het eerst een meubel gemaakt met afbraak- en resthout, dus ik moest dit per se delen . De Japanse butsudan als inspiratie gebruikt, Dennehout en een of andere hardhoutsoort gebruikt die je vind in de Hubo, afgewerkt met Deense olie en bijenwas. Geef gerust jullie mening, want ik heb nog veel te leren!

foto butsudan 1.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Mooi gemaakt! Niks meer aan doen.

Misschien nog wat fotos van de binnenzijde en rondom?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Mooi kastje, heel mooi gemaakt.
    Groeten, Eric

Mijn mening? Voor de 1e keer is er niets op aan te merken! Mooi geworden.

Nou ja.. wel een opmerking, meer fotos aub. Hier mag je best trots op zijn toch?

Strak gemaakt en leuk modelletje !

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Netjes en strak gemaakt , houtsoorten kleuren mooi bij elkaar .
    Een opmerking , de volgende keer de scharnieren iets meer uit elkaar dat straat mooier .
    Welke verbindingen heb je gebruikt ?

Succes met je volgende project , Willem

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Jammer dat de foto's niet scherper zijn. Een kritische noot: typisch aan Japanse meubelen is de fijnzinnigheid waarmee hout qua uiterlijk uitgezocht en gecombineerd worden. In dat licht bezien is het jammer dat je vuren gebruikt hebt. Ook is de afwerking net niet precies genoeg — bijvoorbeeld de kieren rondom de deuren die niet gelijkmatig zijn en te groot. Willempie heeft ook een punt aangaande de plaatsing van de scharnieren — die moet je mooi laten lijnen met de donkere dwarslatjes. Of een verholen variant gebruiken.

Een tip: probeer wat mooier en eleganter beslag toe te passen. Online is er wel wat te vinden en bijv. de firma Pimex (Waddinxveen geloof ik) verkoopt origineel Japans beslag van Sagatsune‚ een giga aanbod van heel mooi spul. Maar ook een messing of zwart standaardscharnier oogt al beter.

Maar dit alles is mijn persoonlijke mening. Hoef je je niks van aan te trekken. : ))

Mijn fototoestel trekt niet scherper of beter gezegd ik kan er totaal niet mee werken. De zijplanken zitten in elkaar met deuvetjes, de deuren met pen- en gatverbinding, aan de binnenkant een rand gefreesd en het rijstpapier er met houtlijm op geplakt. De achterkant zijn oude schroten die met tand en groef in elkaar zitten.

De scharnieren had ik inderdaad beter moeten plaatsen, om eerlijk te zijn heb ik redelijk gesukkeld met de deuren, zowel het maken als het plaatsen. Ik wilde per se ze volledig met de hand maken en heb veel fouten gemaakt, de volgende keer gaat dit beter gaan.

Een keuze voor hout was er niet echt. Ik ben druk aan het verbouwen dus op het einde van de maand heb ik een hoop materiaal en een lege bankrekening. Het hout van de zij-, onder- en bovenkant zijn zaagoverschotten van een deurpost, de achterkant komt uit afbraak van de oude badkamer, de deurtjes zaagoverschot van plafondlatten, de scharnieren had ik over van inspectieluiken in de technische ruimte, zelfs de schroeven zijn gerecycleerd uit een oude inbouwkast. De bijenwas komt van een bevriend imker. Enkel de olie en het hardhout is aangekocht. Alles samen heeft dit project mij niet meer dan 30 euro gekost.
    Nadat de slaapkamers klaar zijn zal ik meer geld, tijd (en zelfzekerheid) hebben om betere grondstoffen en gereedschappen aan te schaffen.
    Jullie meningen en tips zijn meer dan welkom, er is maar zoveel dat je van YouTube kan leren ;-) DSC03341.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Als dit je eerste kastje is, belooft wat voor je volgende projecten: no pressure. Dat ziet er absoluut goed uit hoor.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Voor een eerste kast, erg goed gemaakt! Ga vooral zo door.
    Ook een goede keuze om het hout te hergebruiken, we gooien maar al te snel dit soort soms goede bouwmaterialen zomaar weg.
    En goed om het eerste project met goedkoop materiaal te maken; dan zijn foutjes iets minder erg, en kan je over een tijdje (als je meer ervaring hebt) het kastje eventueel nog eens exact namaken, maar dan zonder de foutjes zoals je ze zelf ook al had ontdekt. Want dan is het in ieder geval financieel geen grote drempel om hier afscheid van te nemen.
    Maar ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat dit kastje nog jarenlang bij jouw thuis staat, vooral omdat dit het eerste project is en het daarmee al een mooie waarde heeft!
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Forum Rechten