Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Waar koop je hout om een snijplank mee te maken? (omgeving Eindhoven)

Hoi allemaal,
    Ik ben erg nieuw met houtwerk. Ik wil graag eens zelf een snijplank maken (en wie weet wordt het een nieuwe hobby ). Al van alles uitgezocht: wat voor hout, wat voor lijm, wat voor olie, hoe te schuren, etc.

Maar nou zoek ik dus hout (esdoorn, beuken, teak of walnoot). Waar vind ik dit??? Het liefst gewoon in latten of planken oid. Bij de bouwmarkt hebben ze wel iets aan beuken. Alleen is dat al bijna een snijplank (zaag er een stuk af, schuren, in de olie en klaar. In latten zagen en lijmen is al gedaan). Het aanbod valt me wat tegen, bijv. bij een andere bouwmarkt zijn uberhaupt geen esdoorn of beuken platen/latten te vinden.

Waar koop je als kleine hobbyist gewoon een plank hout van dit soort materiaal?
    Ik woon in de omgeving Eindhoven (beetje aan de noordelijke kant). Als iemand iets weet, graag!

Bij fijnhouthandels kun je vaak goed terecht. De meesten hebben ook wel een hobbyhoekje waar wat restanten liggen. Daar kun je voor een leuk prijsje wel wat stukken hout weg halen. Frees dat je het wel zelf op maat zal moeten zagen/schaven. Dat is sowieso aan te raden wil je het goed kunnen verlijmen. Je kunt ook bijvoorbeeld masave contacten (hier op het forum te vinden) die heeft ook vaak leuke reststukken liggen en stuurt het zonodig op.

In Nuenen https://houthandelvanhoorn.nl/, ligt genoeg stukken hout voor hobbyisten.
    Anders richting Beek en Donk, daar zitten 2 houtzagerijen.
    succes.

Een tripje naar de fijnhout handel zou ik ook aanraden.
    Erg leuk en leerzaam als het rustig is en iemand je graag wat adviseert over de verschillende houtsoorten
    Ik weet dat arnhem een prima hobbyzolder heeft, met erg veel mooi hout.

Bedenk wel dat een snijplak doorgaans van kops hout is gemaakt. Dus gewoon een balk van de bouwmarkt is nog geen snijplankt, maar wellicht interpreteer ik je zin verkeerd.

je zou ook eens bij een meubelmaker bij jou in de buurt kunnen gaan kijken. Lijkt me toch gek of er zit er wel ergens eentje. Die zal vast wel wat afvalstukken hebben....

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Gewoon eens langsgaan bij Masave Hout in Zwolle. Als je van te voren aangeeft wat je zoekt (eigenlijk resten van fruit- en nootbomen) houdt Rick spul voor je apart. Heb ik een tijd geleden ook gedaan en 13 snijplanken verder heb ik nog materiaal over voor dozijnen meer…

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Snijplanken in kops hout zijn inderdaad beter, maar als beginnersprojectje kun je beginnen met 1 uit langshout. Mocht je niet over de nodige gereedschappen beschikken, bekijk dan ook eens dit filmpje over het maken van een snijplank met handgereedschap:
    https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c

Hoi kaasman,

kijk anders hier eens https://www.woodworking.nl/showthrea...j-en-kaasplank

Dit is een verslag van mijn eerste snijplank (kopshout). Er staat ook in waar ik het hout heb gekocht.

Mvg

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten