Gisteren begonnen met de eerste schuine kanten maken.
Heb eerst een mal gemaakt, die gebruikt om aan weerszijden van de balk alles goed af te tekenen. Toen aan weerszijden met een handcirkelzaag alles ingezaagd en met een handzaag het laatste stuk doorgezaagd. Nu wil ik dus de zaagsnede zuiver bijwerken, maar heb geen goede schaaf. Het enige wat ik hier heb liggen is een oudje die ik eens bij een rommelmarkt heb gekocht. (het is een houten schaaf, die zool loopt helemaal hol en zijn stukken afgebroken.) Lijkt me dus verstandig om een goede schaaf aan te schaffen. Maar, er zijn zoveel soorten te koop. Had al met baptist gebeld, daar raden ze me een 'low angle jack' aan, zo'n klein schaafje. Maar dat lijkt me zelf iets te licht, vooral op de schuine zijde zit veel 'warrig' zwaar eiken hout waar ik best wel kracht voor nodig heb om dat vlak te krijgen.
Zat na wat speurwerk op t internet te denken aan een nr 62, dat is ook een low angle schaaf. Of kan ik beter een 'gewone' nr 4 aanschaffen. Maar daar heb ik weer een schuinere hoek, is dat wel handig voor dit werk?
Kan helaas geen foto's of links meesturen, heb probleempje met mijn internetbrowser.
Als iemand een tip heeft voor een goede schaaf (of twee) voor dit zware gebintwerk...?