Mdf zijkanten wegwerken

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
Ik wil binnenkort een kast maken van mdf. De planken wil ik zo’n 3-4cm dik maken. Dit wil ik doen door 2 platen op elkaar te plakken. De kopse kanten wil ik afwerken door een strook te zagen van 90° en deze te bevestigen op de plank.
Maar wat ik me nu afvraag is, hoe noem je zoiets?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
9mm mdf gebruiken en de plank hol maken. Mijn boekenkast van 18mm mdf ging doorhangen. Ook op te lossen door de plank te keren. Plank was 85 cm lang.
 

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
Qua doorhangen gaat dat denk wel meevallen.
de kast komt op zolder naast de trap. Dat is maar 1200 breed

6A3A7792-CC00-4DC4-A8B8-420C2CA7E609.jpg
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
In die dikte gaat het een heel zwaar gevaarte worden..

Maargoed, voor de afwerking van de kopse kanten kun je kantenband of fineer gebruiken.
Uiteraard kun je de kopse kanten ook eerst insmeren met houtlijm, daarna strak schuren en het geheel (aan beide zijdes) in de lak zetten.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
304
Rosmalen
Ik zou overwegen er een plint onder te maken, zodat de kast niet met die onderste plank direct op de grond staat, is fraaier denk ik.
Verder zijn die onderste vakjes dus 30cm breed en hoog? Misschien zou je kunnen overwegen om op die onderste plank alleen in het midden een verdeling te maken, en dan daar ook die plank op de verdieping erboven mee uit te lijnen, oogt rustiger.
 

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
idee van wat speelsheid spreekt me juist wel aan. Anders begint het snel op een ikea kallax kast te lijken :p

Maar het gaat me nu in eerste instantie, omdat ik nog lerende ben, om hoe je een dergelijke constructie noemt zoals hieronder.

Untitled.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Om de vraag te beantwoorden, dat heet "verstek". Om het mooi passend te krijgen moet je de zijkanten eigenlijk onder een grotere hoek dan 45 graden zagen. Mijn Mafell invalzaag kan daarom tot 48 graden.
 

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
Ja verstek ken ik. Dat is over het algemeen een hoek van 45graden. Dus in het plaatje zaag je daar de twee planken op.
maar dat kleinere stuk krijg je niet door een stukje verstek te zagen. Dan past sat daar niet tussen. Dus ik dacht wellicht heeft zoiets dan een andere naam
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob Saw

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik had het niet goed gelezen. Dacht dat het om legplanken ging.

Ja Wim dat had ik er ook in gelezen.

Maar nu we het er over hebben:
1. MDF ook een 18 mm legplank van 80 cm gaat doorhangen na verloop van langere tijd
2. Een MDF kast wordt zwaar. Maar voor een min of meer vaste kast is dat natuurlijk geen punt.
3 Zeker een plint onder de kast maken.

mvg
Klaas
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ja verstek ken ik. Dat is over het algemeen een hoek van 45graden. Dus in het plaatje zaag je daar de twee planken op.
maar dat kleinere stuk krijg je niet door een stukje verstek te zagen. Dan past sat daar niet tussen. Dus ik dacht wellicht heeft zoiets dan een andere naam
Dat kleine stukje mag best dunner zijn. Het beste zaag je het met een zaagtafel en iemand die helpt om het strak langs de zaag de krijgen.
 

WR1944

Oud hout
Voor gangbare diktes plank bestaan bovenfrees bits om een soort van kantenband te maken.
Als voorbeeld:
https://www.cmtorangetools.com/na-en/industrial-router-bits/edge-banding-router-bit-sets

Zoals gezegd is MDF een product dat op den duur gaat doorzakken. Met die dubbele platen wordt alles loodzwaar en ook dat gaat doorhangen. Beter is het om holle planken te maken door een houten frame van een T-profiel te fabriceren en dunne platen MDF er in te lijmen. Dan bereik je het zelfde effect maar ben je lichter en toch sterker.

P1010583q.jpg
Hier heb ik aan één kant een groef gemaakt van 12 mm diep. Je kunt dit doen aan twee kanten en op die manier een zogenaamde torsiebox maken die licht en toch sterk is.
 

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
Voor gangbare diktes plank bestaan bovenfrees bits om een soort van kantenband te maken.
Als voorbeeld:
https://www.cmtorangetools.com/na-en/industrial-router-bits/edge-banding-router-bit-sets

Zoals gezegd is MDF een product dat op den duur gaat doorzakken. Met die dubbele platen wordt alles loodzwaar en ook dat gaat doorhangen. Beter is het om holle planken te maken door een houten frame van een T-profiel te fabriceren en dunne platen MDF er in te lijmen. Dan bereik je het zelfde effect maar ben je lichter en toch sterker.

Bekijk bijlage 91959
Hier heb ik aan één kant een groef gemaakt van 12 mm diep. Je kunt dit doen aan twee kanten en op die manier een zogenaamde torsiebox maken die licht en toch sterk is.

Je post heeft me de juiste weg op geholpen
De term die ik zocht is '(lock) miter joint'
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Mijn ervaring is dat kanten van mdf heel erg mooi kunnen worden gelakt zonder gebruik te maken van randstroken.
Is misschien een beetje meer werk, maar ziet er uiteindelijk superstrak uit.
 

WR1944

Oud hout
Je post heeft me de juiste weg op geholpen
De term die ik zocht is '(lock) miter joint'

Deze router bits hebben wel een andere functie dan wat je vroeg in het begin van dit verhaal. Met deze bits kun je een rechthoekige kokerconstructie maken van dunne MDF. De voorkant van die samengestelde "planken" is dan de gladde laag van het MDF en niet de kopse kant. Dat is al veel beter af te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.