Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
    Bedankt voor alle informatie en adviezen! Ik zit in Apeldoorn.

Helaas heb ik geen andere boorkop/stift, ik wilde er eigenlijk 1 bestellen bij hbm juist vanwege deze issue (maar dat is wellicht beneden standaard en daarom al direct voorzien van een afwijking), om idd op die manier zeker te weten waar de afwijking zit.

Ik ga eerst eens even aan de slag om de kop te demonteren, zodat ik die stift kan meten nadat ik hem heb opgeschuurd. Morgen weer verder
    Laatst gewijzigd door Joost79; 30-10-19 om 16:28.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost79 Bekijk Berichten
    Bedankt voor alle informatie en adviezen! Ik zit in Apeldoorn.

Helaas heb ik geen andere boorkop/stift, ik wilde er eigenlijk 1 bestellen bij hbm juist vanwege deze issue (maar dat is wellicht beneden standaard en daarom al direct voorzien van een afwijking), om idd op die manier zeker te weten waar de afwijking zit.

Ik ga eerst eens even aan de slag om de kop te demonteren, zodat ik die stift kan meten nadat ik hem heb opgeschuurd. Morgen weer verder
    Heb er nog meerdere liggen, alleen geen boorkoppen over helaas. Beste is trouwens een conische opname, B16 of iets in die trant. Schroefdraad opnames zijn voor boormachines
    Zou zelf eens kijken naar een Röhm of metabo boorkop op marktplaats, en het beste is een albrecht, alleen zijn die vaak onbetaalbaar

Over het algemeen blijft een morseconus die beschadigd is , niet in de machine hangen. Als je hem gaat gebruiken rammelt hij los. Als het conische gat in de machine iets afwijkt, kun je dit niet met een ruimer oplossen. Met een ruimer kan je het bestaande gat ruimen. Bijvoorbeeld als de onderste rand een beetje wijd is geworden in de loop der jaren. Als het conische gat uit het midden of iets schuin zit, is dit niet op deze manier op te lossen. Je boormachine heeft een afwijking van 0,15 mm van de hartlijn. Dit is voor constructiewerk prima. Als je toch meer precisie wil, zal je op zoek moeten naar een gebruikte flott of iets dergelijks. Die machines zijn niet voor niets 3 x zo duur.

Tot nog toe is het mij niet gelukt om de stift/kop te demonteren, overigens is het toch een conische aansluiting tussen kop & stift (volgens youtube althans). Ik heb de ruwe/opstaande kantjes met wat waterproof schuurpapier van de stift gehaald en inderdaad hij pakt nu een stuk beter! Das alvast iets!
    Op mp zijn er metabo en zelfs een albrecht boorkoppen idd wel te vinden, maar wel 2e hands. Dus voordat ik weet wat het euvel hiermee is blijf ik daar even van weg. Ik heb de binnenkant van de conus met de taster gemeten (voorzover mogelijk, want hij reikt niet heel diep) en ook die laat een afwijking van 0,01mm zien.
    Dus de afwijking lijkt in de kop te zitten, want als ik het laatste stukje van de stift meet laat hij hetzelfde zien.

@chevy, volgens mij heeft mijn machine een afwijking van 0,01 mm, de rest wordt veroorzaakt door de boorkop. En hoewel 0,15mm op zich natuurlijk "niets" is. Wordt deze kleine afwijking verdubbeld (hij wijkt immers naar beide kanten) en wordt bovendien verergerd door de lengte van de gebruikte boor. Dus ik kan me niet voorstellen dat dat het stempel "ok" zou krijgen

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Grote inbus sleutel inspannen en dan met de hamer er een tik tegen geven, dan komt de kop bijna altijd wel los.
    sometimes you just need a bigger hammer

Om eens met wat onderbouwde cijfers te komen, heb ik daarstraks de klok eens op mijn machine gezet.

Eerst een verlengstuk in de boorkop gespannen, lengte van onderkant boorkop tot uiteinde verlengstuk is 350mm! Dat geeft al de nodige ruimte om afwijkingen te meten
    De maximaal gemeten afwijking op één toer = 0,09mm!!!!

De opstelling.
    D9CA4711-4B08-4F4C-AC9F-9E6C4A9920C5_1_105_c.jpg

Op nul.
    1D279F1E-D951-4396-B040-768D89350EC5_1_105_c.jpg

Meting.
    2BA597AF-24F5-43AE-92C9-FE8CFE676C37_1_105_c.jpg

Tweede opstelling, de rechte as is 240mm lang, van tegen de boorkop gemeten. Meting gebeurde op 180mm van onderkant boorkop.
    8B914A7C-8E9E-4C90-8C77-C99435844BFB_1_105_c.jpg

De meting.
    DE324C73-122C-420F-874D-1EEBC133F961_1_105_c.jpg

De betere (Chinees/Duitse) kolomboormachines geven ook waar voor hun geld.
    Dikke merci ook aan Festool, hun verlengstukken voor de Zobo boren zijn kaarsrecht

ps: om de een of andere reden kan ik geen groter formaat posten. Mac OS Catalina spartelt tegen.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 31-10-19 om 17:16.

En even voor de duidelijkheid, jij hebt geen Flott?

Edit: ik beschik niet over zulke lange verlengstukken, maar als ik het langste stuk wat ik heb pak (15 cm) en dat monteer is de uitslag 0,98 mm
    Laatst gewijzigd door Joost79; 31-10-19 om 17:29.

Oeps, dat is (veel) te veel van het goede. Op ongeveer die afstand (180mm) meet ik een afwijking van 0,03mm, dat is een cijfer om mee onder de mensen te komen lijkt mij

De machine in kwestie is een Optimum pro B26, met een Röhm boorkop erin.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Oeps, dat is (veel) te veel van het goede. Op ongeveer die afstand (180mm) meet ik een afwijking van 0,03mm, dat is een cijfer om mee onder de mensen te komen lijkt mij
    Ja, het schaamrood staat hier ook op me op de kaken

Tot nog toe is het mij niet gelukt de stift en de kop te scheiden, dus vandaag maar een nieuwe kop en een nieuwe stift gekocht (beide rohm).
    Ik heb direct de uitslag gemeten en kom nu op een uitslag van 0,02 mm uit op de kop uit! Zeer respectabel wat mij betreft en ben er content mee. Ik heb het niet op afstand gemeten, maar heb er desondanks alle vertrouwen in!

Geen idee wat ik met de oude combi ga doen, ik denk dat ik die permanent naar de houtdraaibank verhuis. Daar zijn de toleranties voor mij wat lager.

Bedankt voor de feedback en het meedenken!!

Forum Rechten