Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Onderwerp: Advies cirkelzaag

Advies cirkelzaag

Graag zou ik gebruik maken van de duizenden jaren aan ervaring die op dit forum aanwezig zijn, voor de aanschaf van een nieuwe cirkelzaag. Momenteel gebruik ik een black en Decker erfstuk. Die zaagt, maar de vonken vliegen er uit en hij maakt een hels kabaal, dus ik wil graag een andere.

Ik ben op zoek naar een zaag die ook verstek kan zagen. Daarbij wil ik graag gemakkelijk en snel kunnen wisselen tussen haaks en 45 graden. Als ik iets op 45 graden zaag, wil ik een doos kunnen maken zonder zichtbaar openstaande naden. Bij alle andere verstekken is even tobben geen probleem, maar 45 graden gebruik ik vaak. Meestal zaag ik langs een aluminium lat als geleiding. Qua budget wil ik gewoon een goede zaag. Festool vind ik in de regel een beetje te duur, maar ik zie deze aankoop wel als een investering. Tweedehands is in principe geen probleem, maar ik weet dan niet zo goed waar ik op moet letten.

Alvast bedankt voor het advies

Als ik zo lees, zaag je veel plaatmateriaal? Je zou een Makita invalzaag kunnen overwegen. Maar ook een Inca zaagtafel van Marktplaats. Het hangt ook weer een beetje af van hoeveel ruimte je hebt.

En waar je op moet letten: geen speling op het zaagblad, geen gekke geluiden en een rechte zaagsnede, net zo breed als het zaagblad zelf.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    De vier merken die je zou kunnen overwegen zijn
    Bosch Blauw
    Makita
    Mafell
    Festool

Als je een invalzaag van deze merken koopt zou die een leven mee moeten kunnen.
    De Mafell lijkt op het moment de beste beoordelingen te krijgen en het aangrijppunt van het blad verschuift mee als je hem in verstek zet. Dus "geen" proefsnedes meer nodig om alles goed te krijgen.
    Op mijn wensenlijst staat nu een GKT55 GCE met twee liniaals van 1600mm van Bosch, als ik zou besluiten om nog meer geld uit te geven dan zou het de MAFELL worden.

Tweedehands gereedschap is voor mij uit principe een no go. Hier bij ons op het project in Stockholm al het HILTI en BOSCH blauw gestolen en hoewel het als gestolen is gemeld kun je dat niet zien zonder het bij HILTI te laten controleren.
    Daarnaast heb je geen idee hoe de vorige eigenaar zijn spullen heft behandeld.

Ga voor een Inca Major

De Mafell kun je meestal, maar misschien ook wel altijd, 30 dagen op proef krijgen. Zeker de moeite waard.

Ik gebruik de Bosch GKT55. De Bosch zaagbladen zijn dun, en geven een relatief smalle zaagsnede. Daarbij komt nog dat dit model een krachtige motor heeft, waardoor dikke platen of meerdere platen gelijktijdig zagen eigenlijk nooit een probleem is. Zelfs als je alleen maar het standaardblad van 48 tanden wilt gebruiken. Prima machine.

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik zaag inderdaad meestal plaatmateriaal. Helaas heb ik op ons flatje geen plek voor een zaag tafel (dat is een wens voor later), maar een inval zaag is ook een goed idee.

Wat is nu precies het grote voordeel van een invalzaag ten opzichte van een cirkelzaag zonder lineaal? Is dat puur de snelheid van afmeten etc. of worden de zaagsnedes ook beter/nauwkeuriger?

Met vriendelijke groet,
    Martijn

als je veel met plaatmateriaal werkt denk ik dat je beter een invalzaag koopt. Bekijk zeker eens de Makita SP6000, prijs/kwaliteit is dit een zeer degelijke optie.

als je 1x met een invalzaag hebt gewerkt wil je niet meer anders. Véél eenvoudiger, liniaal leggen, zaag erop en gaan. Of je nu recht zaagt of onder verstek, geen geklooi om je geleider te positioneren. Stofafzuiging met invalzaag is veel, veel beter vergeleken met cirkelzaag. Handig is ook dat je de invalzaag in het midden van werkstuk kan plaatsen en de zaag gecontroleerd naar beneden duwt om zo bv een uitsparing te zagen. Door de zaagstrip kan je ook splintervrij werken, belangrijk wanneer je bv melamine verzaagt. (zelfs met het standaard zaagblad van de Makita)

succes

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blommetje92 Bekijk Berichten
    Wat is nu precies het grote voordeel van een invalzaag ten opzichte van een cirkelzaag zonder lineaal? Is dat puur de snelheid van afmeten etc. of worden de zaagsnedes ook beter/nauwkeuriger?
    Met vriendelijke groet, Martijn
    Verschil in nauwkeurigheid is er volgens mij niet tussen een handcirkelzaag en een invalzaag als je ze met of zonder geleiderail gebruikt.
    Met een geleiderail kan je wel makkelijker nauwkeuriger werken dan zonder geleiderail.
    Alleen passen niet alle handcirkelzagen op een geleiderail, en het invallen met een invalzaag gaat veel makkelijker en de stofafzuiging is beter.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

M.i. komt daar ook nog bij dat een invalzaag veiliger in gebruik is.

Forum Rechten