Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: motor lintzaag

motor lintzaag

Hoe weet ik nu het vermogen van deze motor aan de hand van deze foto?elektromotor.jpg
    Kan iemand mij hiermee helpen, want ben een leek ...

2,1 A x 220V = 462W, dus dat is het vermogen.

0,25 PK staat erop.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Wat staat er precies op het label bij LEISTUNG? ik kan het niet goed zien.

Ik lees: LEISTUNG 1/4 PS INT

1 PS = 735,49875 W

https://de.wikipedia.org/wiki/Pferde...S_%E2%86%94_kW

1/4 PS is dus ongeveer 184 Watt

Als die zaag 462 Watt opneemt en er 184 weer afgeeft als zaagvermogen, heb je een mooi verwarmingselement Of zijn dat soort lage rendementen normaal?

(Uiteindelijk wordt zowat alle opgenomen vermogen ingezet in warmte, maar goed)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten
    Als die zaag 462 Watt opneemt en er 184 weer afgeeft als zaagvermogen, heb je een mooi verwarmingselement Of zijn dat soort lage rendementen normaal?

(Uiteindelijk wordt zowat alle opgenomen vermogen ingezet in warmte, maar goed)
    Dit soort motoren zijn in de regel inderdaad niet zo heel efficient. Tegenwoordig doen ze dat wel een stukje beter, maar het zijn inderdaad beste verwarmingselementjes. Vooral al je 3 of 4pk motoren hebt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door s0ulmaster Bekijk Berichten
    Dit soort motoren zijn in de regel inderdaad niet zo heel efficient. Tegenwoordig doen ze dat wel een stukje beter, maar het zijn inderdaad beste verwarmingselementjes. Vooral al je 3 of 4pk motoren hebt.
    Ik kan misschien beter eens op zoek gaan naar een motor met wat meer vermogen voor mijn inca 260 :-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L.N. Bekijk Berichten
    2,1 A x 220V = 462W, dus dat is het vermogen.
    Opgenomen vermogen is stroom maal spanning maal cos phi= 462 maal ongeveer 0,8 = 370 watt.(ik kan het getal achter cos phi niet lezen maar 0,8 zal niet heel erg fout zijn)
    Afgegeven is 1/4 pk is 184 watt. Rendement zou dan zijn 50%. Lijkt me niet onwaarschijnlijk voor zo''n klein motortje.

mvg
    Klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Opgenomen vermogen is stroom maal spanning maal cos phi= 462 maal ongeveer 0,8 = 370 watt
    En da's dan weer een standaard 1/2 PK motortje...

Ik zou overigens wel iets meer rendement verwachten - als de helft aan warmte verdwijnt verwacht ik dat dat ding wel erg warm wordt?

Dat cos phi vakje is overigens gewoon leeg - dus niet zo gek dat je het niet kunt lezen ;-)
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 16-10-19 om 14:20.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ja Henk, het rendement lijkt me is wat aan de lage kant.
    Wat warmte betreft: Het is ""maar"" 180 watt verlies en dit motortje is zeer waarschijnlijk niet voor continue vollast ontworpen.

mvg
    Klaas

Forum Rechten