Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: CA lijm

CA lijm

Sinds een paar jaar koop ik, als ik weer secondenlijm nodig heb, het hele schap leeg van de Action. Ik gebruik het om scheurtjes mee te lijmen of om slechte plekjes te repareren... Ik heb het nog nooit gebruikt als afwerking voor een pen bijvoorbeeld.
    In de veronderstelling dat secondenlijm secondenlijm was heb ik nooit naar een andere optie gekeken tot ik een paar weken geleden secondenlijm kreeg van een collega. Deze lijm presteerde enorm veel beter dan mijn spul van de Action... En dus volgde er een kleine zoektocht, maar ik ben er nog niet helemaal uit... Wat en waarom goeie CA glue is is moeilijk vast te stellen vanaf een plaatje op het internet... Vandaar mijn vraag.
    Wie is er enorm tevreden / ontevreden met welke CA glue? (ik heb het dus niet over activators maar alleen over de lijm)
    Ik ben benieuwd!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Lastige vraag Ronald. Diverse leverancier hebben mij verteld dat alle ca lijmen voor 95% gelijk zijn. De laatste paar procenten zit dus in hele specifieke toepassingen. Wij hebben in het verleden wel eens verbeterde CA lijm verkocht die zo goed was dat de dop ook vast gelijmd zat na een keer gebruik. Ze moesten even op zoek naar een ander potje. Vullen van scheuren is toch geen algemeen gebruik.
    Wat ook zeker kan meespelen is de "leeftijd" van de lijm. Ik vond in april nog een zak met 50 potjes CA lijm, 10 jaar oud. Lijmde niets meer behalve vingers
    Zelf gebruik ik Zap a Gab vrij voordelig in grotere verpakkingen. Hier een willekeurig linkje. http://www.topfproducts.nl/epages/63...14&PageSize=10 Of dit een betere lijm is dan andere merken weet ik niet. Wel een leuke test om dit uit te vogelen.

Ongeveer tien jaar met een grote flacon van Loctite gewerkt toen was het leeg altijd goed gebleven maar wel in een koelkast bewaren.

CA lijm is in wezen een eenvoudig product - simpele monomeer, geen toevoegingen, eigenschappen (viscositeit, enzo) wordt vooral bepaald door de keuze voor de monomeer. Wellicht zijn er typen met wat oplosmiddel erin.

De problemen met de lijm van de Action (ik riep het al eerder) liggen hoogstwaarschijnlijk op het vlak van shelf life - Action koopt, op alle fronten, met name oude partijen op...

Ik denk dat je je aan geen enkele merk-CA, gekocht bij een winkel met een voldoende doorloop, een buil kunt vallen.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Is UV-uithardende lijm ook vergelijkbaar? Heb daarvan net wat gekocht op Aliexpress.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Is UV-uithardende lijm ook vergelijkbaar? Heb daarvan net wat gekocht op Aliexpress.
    Nee, daar zitten veel meer verschillen tussen. Type acrylaat, en type (UV-gevoelige) katalysator. Er zijn dan ook verschillende lampen (golflengtes) nodig voor de verschillende types lijm (hoewel ze in vol zonlicht allemaal uitharden), en er zijn types die alleen reageren gedurende de tijd dat ze beschenen worden (daarbij is de mate van uitharding dus afhankelijk van hoe lang en hoe goed je beschijnt), en types waarbij de katalysator na activering door blijft werken (die hoef je dus maar even te beschijnen om ze helemaal uit te laten harden).

Overigens zou ik persoonlijk Aliexpress eerder vertrouwen dan de Action ;-)

Voor het impregneren Starbond EM02 zeer dunne seconde lijm, als alternatief dunne CA van opitec (die moet ik nog even testen, maar is wel dun genoeg). Opvullen met Mitre Fast.

Toolstation. Relatief goedkoop en ze hebben ook een soort met een wat hogere viscositeit. Gratis verzenden vanaf een tientje. ( en nee, ik heb daar geen belangen)
    Groets,arrie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rombo319 Bekijk Berichten
    Toolstation. Relatief goedkoop en ze hebben ook een soort met een wat hogere viscositeit. Gratis verzenden vanaf een tientje. ( en nee, ik heb daar geen belangen)
    Groets,arrie
    +1 , helaas hebben ze nu nog maar 1 merk. Tot een jaar geleden hadden ze ook CA voor hout.
    Ik gebruik het enkel voor het opvullen van scheuren. Om hout te lijmen gebruik ik houtlijm.
    CA lijm laat na een tijd los als het als houtlijm wordt gebruikt.
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 11-10-19 om 21:45.

mr industrie lijm levert hele goede in verschillende vormen van gel tot waterdun.
    De wat grotere flesjes zijn nauwelijks duurder dan de action (de hele goedkope hebben die al een tijdje niet meer)
    ook vulstoffen voor wat grotere scheuren.
    let wel geen secondelijm deze lijm heeft langer nodig om vol op sterkte te komen maar dan zit het ook ontzettend vast.

Forum Rechten