Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 13 van de 13
    Heb meerdere zaken getest. Ontweringswater werkt iets naar de vlekken nemen niet af, een speciaal goedje wat pretendeert dat dit alles uit hout haalt, helaas ook niet.

Het blad omdraaien is helaas niet mogelijk Kees, heb hem gemaakt van planken vloerdelen....

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Dat krijg je er niet uit, Ik heb daar well een paar keer mee te maken gehad, Ik kan en heb oxalic acid here en ook de twee part hout bleach, Sodium Hydroxide and Hydrogen Peroxide (de Nederlandse benaming ben Ik niet zeker van).

De eerste keer dat Ik hier mee te maken had, heb Ik alles geprobeerd om dat er uit te halen, en heb uiteindelijk de schaal met ijzer in azijn gebruikt om het hout donker te kleuren, zoals je hier kunt zien.

Ik had deze schaal gedraaid van nat Eiken hout, waar het sap op de bank terecht kwam, met mijn hand dat natte zooitje er af geveegd meerdere malen, en met die natte hand over de schaal gegaan om the voelen hoe de vorm is, daardoor kwam het ijzer dat in het eiken zuur was opgelost, terecht op mijn werkstuk, goede les en de oorzaak dat Ik dus er van overtuigt ben dat je die zuur plekken er niet meer uit krijgt.

Ebonized Oak.jpg

Later heb een paar keer Eiken hout gedraaid dat donkere plekken er in had, die kwamen er ook niet uit, zo nu laat Ik het gewoon zoals het is, je kunt dat niet winnen, heel dikwijls zit het er ook heel diep in, zoals dit bord laat zien, het gaat er helemaal doorheen,
    Oak plate.jpg Oak plate bottom.jpg

en in een boom komt dit ook voor, dit is Eiken hout van mijn buurman zijn White Oak en toen die stierf heb Ik er wat hout van gekregen, die donkere plek ging ie van beneden naar boven helemaal door de stam.

Stained Oak.jpg

Nu hier twee foto’s die je laten zien dat Mieren ook een zuur hebben dat het hout kan verkleuren, dit is van een Honey Locust boom die uitgehold was in het onderste stuk van de stam, het stinkt erg en het hout rondom de uitholling was zwart, de schaal hier heeft de donkere kleur daar van aan een kant, mierenpis verkleurd het hout ook .

Honey Locust bowl.jpg Mieren pis hier in.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 22-01-20 om 22:41.
    Have fun and take care.

Woordenlijstje:
    oxalic acid = oxaalzuur [C2H2O4, zuur]
    Sodium hydroxide = Natrium hydroxide [NaOH, loog] of te wel "caustic soda/gootsteen ontstopper".
    Hydrogen perioxide = Waterstof perioxide [H2O2, loog] wordt dikwijls gebruikt voor ontsmetten van voorwerpen.

Forum Rechten