Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 50

frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

Hallo,

Ik ben in de voorbereidende fase van het bouwen van een nieuwe freestafel. Ik maak gebruik van een elektrische krik die ik met nette knoppen (pijl omhoog en pijl omlaag) goed kan bedienen. (ik heb deze in het verleden ook gebruikt en beviel me prima). verder zit ik nu op het spoor van een Incra freesplaat (en daarbij het LS systeem).

ik twijfel alleen over de frees die ik zal gaan gebruiken. over het bouwen van freestafels is veel te vinden (bijvoorbeeld op dit forum en op YouTube) maar ik vind weinig informatie over het wisselen van frezen. mijn ervaring is dat je vaak in een rare houding moet kronkelen om met één hand de vergrendelknop op de frees te vinden en met de andere hand met de steeksleutel te "bedienen".

wellicht zijn er frezen waarbij dat anders kan? mijn voorkeur gaat uit naar een 1400w freesmachine. Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben?
    Laatst gewijzigd door jabjab; 29-09-19 om 15:13.

Zoek eens op triton frees, deze is vanaf boven te wisselen en ontwikkeld voor in een freestafel.

Ik heb de Triton gezien maar ben niet heel enthousiast over de kwaliteit. Ik wist trouwens niet dat deze van bovenaf te wisselen is... ik zal hem nog eens gaan bekijken.

Ik heb onlangs een Triton MOF001 gekocht voor te gebruiken onder een freestafel. Louter kwalitatief denk ik niet dat het een slechte machine is, maar in vergelijking met mijn Festool OF1010 is het een lomp ding. De Festool is veel fijner en handzamer voor gebruik uit de hand. Bovendien is de afwerking veel beter. Maar de Triton voldoet prima onder de freestafel. Daar maken de mindere afwerking en de grotere afmetingen niet uit. Als de frees in de hoogste (diepste) stand gezet wordt, vergrendeld de as automatisch. Dus geen gepriegel onder de freestafel om van freesje te wisselen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Jabjab

Mag ik vragen waar je de elektrische krik vandaan hebt ?
    Heb je een foto of link ?
    Alvast dank

Menno

Ik heb zoiets als deze:
    https://www.kippersrijssen.nl/hijsma...iABEgLmWfD_BwE

het bedieningskastje heb ik gesloopt zodat ik er grote knoppen op aan kon sluiten.

Let op je moet wel een aparte voeding met voldoende ampère gebruiken.

Ik heb een oude Elu frees met een M12 aansluiting. Daarin zit weer een 8 mm spantang. De frees heeft een heel behoorlijk verticaal bereik, dus in zijn hoogste stand, komen beide aansluitingen voorbij de zool. Ik moet de frees nog wel onder een tafel gaan bouwen.

En ik denk dat jij Incra bedoelt, niet Inca

Ik ben al jaren tevreden over mijn triton tra001. Je moet alleen niet vergeten de boel te ontgrendelen bij het verwisselen van de frees.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hkuit Bekijk Berichten
    En ik denk dat jij Incra bedoelt, niet Inca
    aangepast

Forum Rechten