Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 38 van de 38
    Wat betreft de constructie: gelukkig is het een vrij plat dak (hoek 30-35 graden), dus dat scheelt. Verder zijn de balken 55x175 mm, dus dat scheelt ook al weer een beetje. De constructie is verder zoals hij is; we hebben het zo gekocht.

Wat betreft de isolatie: ik begrijp damp weghouden uit de constructie belangrijk is, en dat te goed isoleren dus eigenlijk een slecht idee is. Dat is wel jammer. Is er verschil in kwaliteiten folie?

Wat je nodig hebt is een vario klimaatfolie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Wat je nodig hebt is een vario klimaatfolie.
    André, je bedoeld een dampscherm zoals Intello of Intello Plus. Een dampscherm dat in de winter dampdicht is naar buiten (dus richting isolatie), maar in de zomer dampopen richting woning zodat eventueel vocht in de isolatie terug kan ontsnappen.
    https://www.isoproc.be/nl/solutions/...il/intello/167
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Jawel, die bedoel ik. Dat zijn tegenwoordig DE folies voor probleemgevallen
    Word heel veel toegepast bij renovatie, omdat je hier niet altijd de "juiste" opbouw kan volgen, of niet juist kan achterhalen wat de oorspronkelijke opbouw was.

Als het buiten koud is en binnen warm dan wordt de lucht temperatuur in de isolatie ook gestaag lager. Afhankelijk van de hoeveelheid damp in de lucht (dit kan variëren) is er een punt waar condensatie ontstaat (en dus nattigheid). Alle constructie hierboven wordt dus nattig. Hoe dikker het isolatie pakket hoe meer materiaal er boven dit punt aanwezig is. Balken van 17,5 cm zijn heel wat beter maar de h.o.h. is toch wel erg veel, maar oké.

In deze situatie is misschien nog een andere manier van isoleren, n.l. buitenisolatie. Dan haal je tijdelijk de dakpanplaten weg, brengt isolatieplaten (watervast) op het dakleer aan en herplaatst daar over de gedemonteerde dakpanplaten. Alle randaansluitingen moeten dan wel worden aangepast maar het bestaande risico van condensatie wordt dan alleen maar kleiner. De zone waar de condensatie zou kunnen optreden ligt dan vaker boven het huidige dakleer en dat is geen probleem daar. Wel blijft het verstandig een gewone goede damp dichte folie aan de warme zijde (en zo damp dicht mogelijk aangesloten) aan te brengen.

Mogelijk is er ook gewoon geen risico meer op condensatie in een extra pakket isolatie wat onder de bestaande isolatie wordt aangebracht. Gewoon omdat de 10 cm die er nu is er voor zorgt dat het condensatiepunt niet bereikt wordt.
    Met dit programma kan je een beperkte simulatie doen.
    https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
    Laatst gewijzigd door mathieu; 27-09-19 om 09:46.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Buitenom isoleren gaat hem helaas niet worden - dat is volgens mij een vergunningsplichtige actie, en ik denk dat we dan ook nog eens te hoog worden in relatie tot het bestemmingsplan. Los daarvan is dat iets dat je liefst door een grote ploeg mensen in een hoog tempo laat doen, wat financieel dan weer nadelen heeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Mogelijk is er ook gewoon geen risico meer op condensatie in een extra pakket isolatie wat onder de bestaande isolatie wordt aangebracht. Gewoon omdat de 10 cm die er nu is er voor zorgt dat het condensatiepunt niet bereikt wordt.
    Met dit programma kan je een beperkte simulatie doen.
    https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      ubakus.jpg
Bekeken:   70
Grootte:   54,0 KB
ID:        90774

Ik heb de opbouw gesimuleerd van binnen naar buiten, met een sd=100 mm folie ipv de Intello Plus (wordt aangegeven als sd=75) en 60 mm PUR. Geeft relatieve luchtvochtigheid van plm. 83% bij het dakleer. Enige nadeel is dat ik niet echt iets voor mijn dakpanplaten kan vinden. Deze zijn volgens mij aanzienlijk luchtiger dan de 'trapezoïdal sheets' van metaal die ik nu gekozen heb, en scheelt duidelijk; zonder deze laag kom ik op 78%.

Als ik de PUR laag dikker maak, gaat de die 83% iets omlaag, bv. 80 mm geeft 82%, en 150 mm geeft 81%.

Aan de andere kant: als ik de huidige opbouw simuleer, komt er 100% uit ter hoogte van het dakleer. Gelukkig is er net een schoorsteen geplaatst voor een houtkachel en zat ik er onder piepschuim e.d. op te vangen, en ik heb geen nattigheid gevoeld.

In ieder geval denk ik dan, dat als die 'hoogste relatieve luchtvochtigheid in de constructie' de waarde is om op te sturen, het met extra isolatie beter wordt.

Hét kritische kenmerk van het isolatiemateriaal blijkt de dampdichte afdekking met aluminium aan beide zijden te zijn, alles met mu=1000000 voldoet, alles zonder geeft condens.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 27-09-19 om 17:44.

Forum Rechten