Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Problemen met Robland X31

Net terug uit Zweden waar de Robland X31 uit 2000 staat, de machine is weer niet betrouwbaar gebleken. Ik begin wat moedeloos van deze machine te worden:

- Probleem 1: Toen ik mijn machine kocht was de motor van de Frees kapot, dit is een 400v motor die op twee snelheden kan draaien. Deze heb ik vervangen en sindsdien geen problemen meer. Sinds kort kan de freesmotor nog alleen op 3000tpm draaien op 6000tpm gaat die brommen en niet draaien.
    - Probleem 2: Wanneer ik de vlakbank open heb gehad wil 9 van de 10 keer helemaal niks meer starten (zaagtafel, frees, vlakbank/vandikte). Ik heb de schakelaar die bij gebruik van de vandikte bank de zaag en freesfunctie blokkeert uitgebouwd (kan je niet bij moet je de machine kantelen), dit lijkt een simpele aan uit schakelaar te zijn die wordt ingedrukt wanneer je de tafel open of dicht hebt (hoe die precies bediend wordt weet ik niet er zit een koppeling met beide tafels en de afzuigkap in ieder geval). Deze doorgemeten maar lijkt goed te werken, de onderbreking is bij ingedrukte stand.
    - Ik kan er systematisch niet achter komen wanneer die het weer doet. Soms werkt de machine gewoon weer. Enige systematische is dat zolang ik niet aan de tafels van de vlakbank zit de machine gewoon blijft werken. Het probleem doet zich ook voor terwijl ik de standenschakelaar uitgebouwd heb.

Is er iemand die weet hoe dit probleem systematisch te onderzoeken/op te lossen?
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 17-09-19 om 19:24.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Het omschakelen van toerental van de frees gebeurd toch met een schakelaar waar de 3 fases ingaan en 2x3 fases eruit? Officiële naam weet ik niet. Functioneert die goed? Ik heb die er hier tussenuit gehaald, want één fase bij het lage toerental werd niet altijd doorverbonden. Ik gebruik dat lage toerental toch nooit.

Die beveiligingsschakelaar, tja die zal wel niet volledig ingedrukt worden door vuil oid. Er tussenuit halen mag officieel niet, maar wordt vaak gedaan. Als je er alleen zelf mee werkt zou dat een optie kunnen zijn.
    sometimes you just need a bigger hammer

De frees had ik niet zo hard nodig heb sponning maar op de cirkelzaag gezaagd. Het zijn inderdaad 2x 3 fasen dacht ik, welke dit op de schakelaar (alle functies zitten op dezelfde schakelaar) zijn weet ik even niet maar is handig om het daarop door te meten.

Standenschakelaar ligt nu los maar aangesloten (bedrading). Als de schakelaar niet is ingedrukt werkt de ene keer alles en de andere keer wil niks meer starten. Ik weet niet of dit normaal is? Dit probleem vind ik ook het ergste, de machine is nu ontzettend onbetrouwbaar wat een hoop frustraties oplevert.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Ik heb geen combi, dus hetzelfde zullen de schakelaars wel niet zijn.
    Als een 3 fase motor bromt, loopt deze maar op 2 fases. Als dat te lang duurt brand deze door.
    De originele motor was kapot schrijf je, dan lijkt de omschakelaar de eerste verdachte. Die schakelaar is eenvoudig door te meten.

Ga ik zeker doen als ik weer terug ben. De oude motor is waarschijnlijk doorgebrand door waterschade. De machine had buiten gestaan tijdens regen bij de vorige eigenaar. De freesas liep daarom zwaar, ik heb daar de lagers van vervangen en daarna de motor. De motor heeft daarna zo'n 3 jaar probleemloos gewerkt. Overigens gaat het lampje wel branden bij 6000tpm.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Het lampje wordt aangestuurd door de magneet schakelaar en hier zat die voor de keuze schakelaar van de snelheid.
    3000-0-6000 zijn de mogelijkheden. Ook op stand 0 gaat het lampje branden.

Bij mij gaat die niet branden op stand 0. 3000 en 6000 hebben een apart groen lampje.

Het probleem van je frees zit vermoedelijk in de schakelaar. Er doet een fase niet mee. De problemen met de schakelaar van de vlaktafels kan overal in dat stuurstroomcircuit zitten. Zie een elektrisch schema van je machine op de kop te tikken.

Gevonden, aansturing is 24v? Voor mij moeilijk te lezen schema (gebrek aan kennis).
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 17-09-19 om 21:53.

Als ik de tekening bekijk zijn er een aantal zaken die ik daaruit kan lezen:
    K1 is het hoofdrelais dat met de start en stop knoppen wordt bediend.
    S1 is een set mechanishe schakelaars die per functie de juiste motor aansturen als K1 eenmaal ingeschakeld wordt.
    In S1 zit ook een contact wat de Start-Stop schakeling onderbreekt als S1 niet helemaal in de juiste stand staat.
    au1 en au2 zijn 2 veiligheids verbreek contacten die de tafels in de gaten houden.

S1 is dan ook degene die je moet verdenken in het geval van problemen met de frees motor in 1 van de 2 standen, zoals je ziet zijn daar 6 draden aan getekent, dit zijn de 3 spoelen, meestal worden dan in de lage toeren stand de spoelen in ster geschakeld, in de hoge snelheid worden de spoelen in driehoek gezet. Als er iets met 1 spoel aan de hand zou zijn zou die in beide standen niet draaien maar brommen.

Die schakelaar die je hebt gevonden is er maar 1 van de 2, dus er is er nog 1.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Forum Rechten