Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Ik geef alleen een mogelijkheid aan waar je misschien niet van wist dat het bestaat. Soms nemen mensen beslissingen op verkeerde aannames. Mensen zien vaak op tegen een betonnen fundering, omdat het buiten hun comfortzone ligt. Als je het werk zelf doet, vallen de kosten vaak erg mee. En in mijn optiek is het makkelijker om een nieuwe schuur op een goede bestaande fundering te bouwen, dan om van een verder nog goede schuur de vloer en houten funderingsbalken te vervangen.
    Hallo Chevy, dat waardeer ik ook ten zeerste!! Dat is ook de reden dat ik niet lukraak begin en eerst zoveel mogelijk informatie inwin. De oude schuur gaat sowieso tegen de vlakte. De funderingsbalken en vloerbalken zijn de achilleshiel van de methode die ik (op dit moment) het meeste zie zitten. Deze zullen dan ook behandeld moeten worden. Ook hier zijn alle tips welkom. Eventueel de balken behandelen met houtteer of iets dergelijks? Kopse kanten meniën etc.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lion Bekijk Berichten
    Chevy66, een betonfundering gaat het niet worden. Vanwege diverse redenen is het in mijn geval totaal niet praktisch en te duur. Toch heel erg bedankt voor je input.

Hallo Kees, het idee met draadeind preekt me wel aan. Zo is eventueel ook nog iets bij te stellen als de balken erop liggen lijkt me. Nu dacht ik aan drie balken voor de fundering van 75x275x6000 welke op de uiteinden en in het midden ondersteund worden door bijv. een betonpijlertje met draadeind. Daar dwars overheen vloerbalken van 38x184x4200 waarop 18mm OSB platen gelegd worden. Er komen geen zware machines in te staan. Ik heb echter geen idee of de diktes te licht of te zwaar zijn. Dus daarin zou ik gerust wat advies kunnen gebruiken
    Zo zou het ongeveer wel kunnen. Ik zou denk ik wel wat meer fundering palen gebruiken en wellicht wat dunnere balken van 6m lang. En op de vloer underlayment. Balken kan ik wel wat aan rekenen.

Je palen moeten wel meer dan 60 cm onder het maaiveld zitten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Zo zou het ongeveer wel kunnen. Ik zou denk ik wel wat meer fundering palen gebruiken en wellicht wat dunnere balken van 6m lang. En op de vloer underlayment. Balken kan ik wel wat aan rekenen.

Je palen moeten wel meer dan 60 cm onder het maaiveld zitten.
    Hallo Kees,

dunner balken klinkt goed, (want dat zijn weer lagere kosten Ondersteuning op de uiteinden en op 1/3 en 2/3 van de lengte dan? Of liever nog meer palen?
    Underlayment is weer ietsje duurder, is dat vanwege sterkte of duurzaamheid dat je dat adviseert?

Die balken van 6m zou ik 2 van 3 meter nemen. Ik heb de ervaring dat die lange balken meestal uit een bananenboom gezaagd worden.

Daarmee bedoel je dat die van huis uit al krom zijn?

Qua dikte van de balk, kan ik daar nog iets zuiniger aan doen?

Ik heb ook 3 Douglas balken van 6 m in mijn schuur. Die zijn niet zichtbaar krom. Underlayment is vlakker dan OSB en ook beter bestand tegen vocht. OSB kun je wel voor de binnenzijde van je wanden gebruiken.

Komend weekend ga ik een aantal kozijnen ophalen die ik voor een leuke prijs op de kop heb getikt.

Het oude tuinhuis/krot ga ik leegruimen en wellicht ook al een begin maken met de sloop. Ik heb helaas weinig tijd, dus alles wat ik stukje bij beetje kan doen voordat de winter begint is al meegenomen.
    Voor de fundering wil ik poeren van 25x25cm gaan maken en 60cm hoog. De bekisting hiervoor wil ik maken van 18mm spaanplaat waar ik aan de binnenzijde plasticfolie op vastmaak. Eventueel buitenom verstevigd met wat balkjes van resthout. Per funderingsbalk kom ik dan op 5 poeren uit met een onderlinge afstand van 1,5 meter. Totaal van 15 poeren. De bekisting wil ik dan laten zitten.
    Ik zal interessante foto's toevoegen als het project vordert. Aangezien de planning lange termijn is zal het topic zo nu en dan even stilvallen, vooral in de vorstperiode.

Forum Rechten