Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Trapbomen

Trapbomen

Hallo

Ik ga proberen zelf een trap te maken en mijn vraag is hoe krijg ik twee exact dezelfde trapbomen??? Gewoon met cirkelzaag en decoupeerzaag en de tweede met kopieerfrees??? Allebei tegelijkertijd?? Laten maken door iemand met CNC machine ( erg duur lijkt mij ). Trap wordt van 30mm MDF dus trapbomen ook 30mm MDF of dikker??? Trap wordt 1 meter breed.
    Ben zelf best wel handig en heb genoeg goed gereedschap om eraan te beginnen.

Heeft iemand wat goede tips.
    Alvast bedankt

Gr Harry

Waarom zou je een trap van mdf willen maken?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Mdf is hier niet geschikt voor.
    Wil je een keepboom of frees je nesten?
    Gezien de vraagstelling denk ik het eerste.
    Gewoon afschrijven en uitzagen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Trap van MDF

als je het in plaatmateriaal wil doen kan het eventueel in multiplex, afhankelijk van het ontwerp.....

Hallo

Ja wordt keepboom. Waarom is MDF niet geschikt voor een trap? Trap wordt naderhand bekleed met Mortex.
    Aftekenen en uitzagen had ik ook al bedacht maar dacht om foutmarges te voorkomen er misschien een andere manier was/is .

Gr Harry

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    De mechanische eigenschappen zijn onvoldoende om er bomen of treden van te maken.
    sometimes you just need a bigger hammer

MDF is uitermate ongeschikt en gevaarlijk voor dit doel. Het breekt gemakkelijk, gaat doorhangen op z'n eigen gewicht en is gevoelig voor vocht.
    Zelfs slecht vurenhout is al stukken beter dan MDF.

Qua werk: gewoon doen wat een béétje houtbewerker doet: van te voren nadenken, netjes aftekenen en netjes zagen/frezen. Dâ's alles.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Keepboomtrap kun je beter met massieve bomen en underlayement treden maken als het ruwbouw is. Niet duur en constructief verantwoord

Hallo

Was de bedoeling sowieso groene MDF dus vochtwerend . Tevens volledig 30mm dus ook stootborden 30mm MDF. Traptreden van underlayment?? Ik heb laatst bij een klus giga veel underlayment gebruikt voor allerlei doeleinden maar was er niet zo over te spreken. Daarbij komt dat er heel veel soorten van zijn en ook bij goede houtleveranciers krijg je zelfs rommel hierin. Dus om daar traptreden van te maken???
    Misschien berken multiplex??

Gr Harry

Zoals gezegd is mdf compleet ongeschikt. Voor je bomen gewoon cls oid gebruiken en je treden en stootborden gewoon pellos underlayement. Heel amerika bouwt zo keepboomtrappen, dus dat werkt echt prima...

Forum Rechten