Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Axminster Stone Pond with 3 Waterstones

Beste forumgenoten,

Ik wil binnenkort serieus beginnen met het goed slijpen van mijn (schaaf)beitels. Nu heb ik nog geen fatsoenlijke stenen. Nu heeft Axminster deze set: http://www.axminster.co.uk/axminster...es-prod783413/

De reviews zijn goed, maar ik voel me nog erg onzeker over de stenen die ik nodig heb.
    Wel wil ik de Veritas MKII aanschaffen als slijphulp.

Meningen en adviezen zijn zeer welkom.

Bram

Re: Axminster Stone Pond with 3 Waterstones

Een snelle coticule met een wrijfsteentje erbij (is gewoon een klein stukje coticule). Het grootste voordeel is dat een coticule waterdicht is, hoef je dus niet te weken en slibt ook niet vol. Met het wrijfsteentje kun je een slijppasta maken. Dikke pasta=sneller slijpen, dan langzaam verdunnen om een vlijmscherp resultaat te behalen. Ik heb zelf synthetische stenen en Japanse natuur stenen gehad maar de coticule bevalt mij het best.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Bram,

Het slijpen van gereedschap is een wetenschap op zich. De veritas mal kan ik je zeker aanbevelen. De slijpstenen van Axminister zijn goedkoop maar ik vrees dat dit gelijk op loopt met de kwaliteit. Een goede slijpsteen kost blijkbaar ook iets meer.

Nu slijp ik met Japanse Waterstenen en dat bevalt in principe goed(ik heb echter geen vergelijk). Ik zou wel graag eens een diamantsteen willen proberen als alternatief.

Succes met de moeilijke zoektocht.

Dat setje van axminster is prima, die zijn van King en dat zijn prima stenen. Geen idee of die roterende houder handig is, maar het scheelt wel als de rommel tot dat bakje beperkt blijft. Zorg je ook voor iets handigs om de stenen weer vlak te krijgen? Want ze worden sneller hol dan je denkt.

De coticules zijn hele mooie stenen, lijken me geweldig, maar er zit wel een prijskaartje aan!

heb ik het goed begrepen dat deze stenen redelijk makkelijk te vlakken zijn door schuurpapier op een plat oppervlak te plakken en dan overheen schuren?

Bram

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Ik heb er eentje en hij werkt prima!
    makkelijk doordraaien van de stenen die dan dus niet in de weg liggen of de boel helemaal nat maken

bedankt voor de reacties.

Ik heb hem net besteld. ben benieuwd wanneer ik de spullen binnen krijg.

Bram

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    De coticules zijn hele mooie stenen, lijken me geweldig, maar er zit wel een prijskaartje aan!
    Die prijs is ook maar relatief. Ze hebben voordelen die synthetische stenen niet hebben. Ze hollen veel minder snel uit en gaan dus langer mee. Het is ook een keer met een test aangetoond dat goede natuurstenen, waaronder de coticule, de hardheid van het staal zelfs verhogen (vraag me niet hoe). Daarnaast blijft de snede langer scherp. Bij een synthetische steen zijn alle slijpdeeltjes van dezelfde grote waardoor de snede gelijkmatig slijt. Bij natuurstenen zijn de slijpdeeltjes niet gelijkmatig waardoor de snede ook niet gelijkmatig is en juist langer scherp blijft. Een beetje het idee van een zaag met tanden van verschillende lengtes, de langste tanden worden het eerst bot maar je kunt met de kortere tanden nog steeds zagen.

Hmm, dat laatste is wel een apart verhaal.
    Alsof je allemaal kleine putjes in je vouw hebt waardoor de uitstekende delen eerder bot worden en je vervolgens nog met de scherpe putjes in de vouw verder kan. De vergelijking met een zaag is ook wat vreemd omdat je een zaag "iets" anders hanteert dan een beitel (ik in ieder geval ).

Hoe werkt dat dan precies? Heb je er iets van een plaatje bij?

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Okke
    Hmm, dat laatste is wel een apart verhaal.
    Alsof je allemaal kleine putjes in je vouw hebt waardoor de uitstekende delen eerder bot worden en je vervolgens nog met de scherpe putjes in de vouw verder kan. De vergelijking met een zaag is ook wat vreemd omdat je een zaag "iets" anders hanteert dan een beitel (ik in ieder geval ).

Hoe werkt dat dan precies? Heb je er iets van een plaatje bij?
    idd, dat probeer je juist te voorkomen die halen.
    het snijvlak moet scherp zijn en geen kartelmes, dat wet je er juist van af

Forum Rechten