Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Parkside slijpmachine

Ik zag op YouTube een aantal filmpjes waarin met een MDF wiel messen geslepen worden: https://youtu.be/8d9LdONYOeo.

Het idee is erg makkelijk. Nu heeft Lidl een werkbankslijachine in de aanbieding: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Na...ine/p100246628

Wat vinden jullie van dit idee? Ik zoi hem dan gebruiken voor het slijpen van m'n keukenmessen, bijlen en evt schoffels.

MDF met polijstpasta heb ik nog gezien. Enkel MDF zal misschien iets helpen, maar echt slijpen of wetten heb ik toch mijn twijfels.
    Mijn vader heeft een vergelijkbare machine gehad als die van Parkside. Geweldig was het niet. Vlijmscherpe messen ga je er niet mee krijgen. Daar heb je ander gerief voor nodig: een goede werkbankslijper en materiaal om te wetten. Of varianten hier op.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    MDF met polijstpasta heb ik nog gezien. Enkel MDF zal misschien iets helpen, maar echt slijpen of wetten heb ik toch mijn twijfels.
    Mijn vader heeft een vergelijkbare machine gehad als die van Parkside. Geweldig was het niet. Vlijmscherpe messen ga je er niet mee krijgen. Daar heb je ander gerief voor nodig: een goede werkbankslijper en materiaal om te wetten. Of varianten hier op.
    Mijn verhaal was niet helemaal compleet. Ik bedoelde dat ik het sneldraaiende (3000 rpm) wiel wiel demonteren en vervangen voor MDF met daarop polijstpasta. Zoals in het filmpje. Zou dat werken en is deze werkbankslijpmachine hiervoor geschikt?

Het zal wel lukken, maar ideaal gaat het niet zijn. Ik zou geen nieuwe machine opofferen voor deze oplossing. Je hebt sowieso nog een bankslijper nodig voor het grove slijpwerk.
    Een paar waterstenen of lederen strop met polijstpasta gaan de klus waarschijnlijk beter klaren.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Slijpen en wetten zijn verschillende dingen. Wetten zal wel gaan. Je moet wel rekening houden met warmte ontwikkeling. Ik wet af op harde vilten schijven van Koch. Zij hebben. Ook speciaal pastas die een soort koelmiddel bevatten.

Forum Rechten