Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 43
    Ik zou het eens proberen zonder de klemmen te gebruiken.
    Misschien vervorming door teveel spanning door de klemmen op het hout?
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Zou je volgende eens willen proberen: Begin een keer niet in het midden maar op het verste punt en zaag dan richting de achtergeleider, eventueel in een paar keer als het materiaal dikker is.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik heb de indruk dat je blad niet in lijn loopt met de geleiders. Bij balkjes afkorten merk je dat allemaal niet, maar met langere snedes wel.

En nee, dit hoort niet .
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Poe als ik het filmpje bekijk schort het aan je zaag techniek
    Allereerst door Ronald al aangehaald begin niet in het midden van je werkstuk maar aan het eind (de kant verst van de aanslag) en laat de zaag rustig en gecontroleerd zakken echter niet te langzaam en duw hem dan rustig naar de aanslag. Op je filmpje is te zien dat je te traag zaagt hierdoor ontstaat meer weerstand en hierdoor warmte waardoor het zaagblad warm word en vervormen kan.
    Ten tweede zagend naar je toe trekken kan wel maar niet beide afwisselend in 1 zaagsnede.
    Drie hout doorzagen en vrijtrekken van het zaagblad als je de zaag naar boven laat komen (vrijloop)
    Als je met de zaag in het midden begint en dan naar achter en naar voor zul je altijd dit effect krijgen.
    Ik zelf denk dat het niet aan de machine ligt
    Dit is echt een super machine.

Groetnis,

Roeland

ps ik kan het niet zien maar ik vermoed dat je zaagsnede in het midden van het plaatmateriaal verbrand is
    Laatst gewijzigd door Roeland; 01-08-19 om 19:02.

Dank voor alle reacties! Ik ga zeker morgen nog wat snedes maken met de tips die jullie aandragen Ronald en Roeland. Dank :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk Berichten
    Drie hout doorzagen en vrijtrekken van het zaagblad als je de zaag naar boven laat komen (vrijloop)

ps ik kan het niet zien maar ik vermoed dat je zaagsnede in het midden van het plaatmateriaal verbrand is
    Begrijp niet wat je bedoelt met punt drie. Zou je dit iets meer kunnen toelichten?

Bij voorbaat dank!

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groet, Sander

In mijn beleving zou een machine als dit gewoon strak moeten zagen ...
    Van voor naar achter of van achter naar voor.

Ik zou zeggen geld terug en kiezen voor een andere machine

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EwSa Bekijk Berichten
    Dank voor alle reacties! Ik ga zeker morgen nog wat snedes maken met de tips die jullie aandragen Ronald en Roeland. Dank :-)

Begrijp niet wat je bedoelt met punt drie. Zou je dit iets meer kunnen toelichten?

Bij voorbaat dank!

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groet, Sander
    ik denk dat Roeland bedoelt het hout iets naar links bewegen van het zaagblad af. Op het moment dat de zaag terug is “door” de aanslag. Maar nog voordat je de zaag omhoog laat komen. Dus geen klem gebruiken aan die kant.

Zelf heb ik met mijn de walt hetzelfde als ik op jou manier zaag. Dus halverwege in je werkstuk naar je toe zagen. Geen gelijke snede. Zaag ik ineens enkel van me af dan is de zaag zuiver en niets aan de hand.

Oh en even voor de vergelijk. Ik heb een metabo kgs 254 en die kost (een stuk) minder dan de helft van de prijs en nadat die helemaal goed afgesteld was zaagt die echt perfect zuiver. en zonder holle vorm. Wel moet daar alsnog 'goed' gezaagd worden om een nette zaagsnede te krijgen Vooraan (of achteraan) net hoe je het wil noemen begonnen moet worden zoals al eerder geopperd. Bovendien moet ik zeggen dat als ik een beetje druk zet aan één kant ik nog niet eens zo'n kromme snede krijg als jij laat zien. Weet je ook echt zeker dat je een nieuwe machine gekregen hebt of is er een kans dat je elke keer dezelfde 'gerepareerd' terug hebt gekregen. Ik heb ook bij de makita machines het idee dat het meer gooi en smijtzagen zijn; uitermate geschikt voor op de bouw maar niet voor fijne houtbewerking, al mag je dat voor deze prijs natuurlijk wel verwachten.
    Laatst gewijzigd door TUNE4IT; 01-08-19 om 22:07.

En voor zuivere zaagsnedes altijd wachten tot het blad stilstaat en dan pas omhoog laten komen.
    Dus niet al draaiend omhoog tillen aan het einde.
    En doe eens zonder die klemmen.
    Die dingen werken voor geen meter en kunnen makkelijk aan het materiaal trekken.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoboW Bekijk Berichten
    In mijn beleving zou een machine als dit gewoon strak moeten zagen ...
    Van voor naar achter of van achter naar voor.

Ik zou zeggen geld terug en kiezen voor een andere machine
    Elk type machine heeft zo zijn issues. Afkortzagen met geleidestangen hebben door de aard van de constructie steeds ietwat speling op de assen. Of, de constructie zelf is bij het zagen wat flexibel.
    De "kunst" is dus om die minimale speling, of vervorming, gelijkmatig weg te drukken tijdens het werk. Daarom altijd een volledige zaagslag maken en nooit ergens halfweg starten. Bij een volledige zaagslag word van begin tot eind dezelfde druk op het zaaggedeelte uitgeoefend.

Dit "probleem" doet zich ook voor bij radiaalzagen trouwens, hier zit ook altijd wat "beweging" in het zaaggedeelte. Het is gewoon inherent aan een bepaalde constructievorm.

Forum Rechten