Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Wat is goedkoop massief hout?

Hoi,

Ik heb even gezocht maar niet een antwoord kunnen vinden. Mijn vraag:

Wat is relatief goedkoop massief hout, en waar koop je het?

Langzaam ben ik bezig stapjes te zetten in het meubelmaken. Voorheen gebruikte ik nog veel MDF maar die tijd is moet nu wel voorbij zijn. Ik zoek dus wat goedkoper masief hout om te beginnen met het maken van leuke / mooie projecten.

Alvast bedankt,

Thom

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Wat is goedkoop massief hout?

Goedkoop -> vuren

Maar voor mooier hout met een relatief gunstige prijs kan je denken aan grenen / eiken. Wat ook een goed alternatief kan zijn, is het gebruik van oude meubelen. Dan koop je op marktplaats/de kringloop bijv. een tafel voor weinig en verwerk je dit hout in je eigen meubelen.
    Uiteraard heeft de houthandel in Zwolle ook nog wel eens wat moois liggen voor een nette prijs :mrgreen:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Thom,

Er is een doos onderweg met daarin een scala van keuze mogelijkheden. "goedkoop" massief hout is een breed begrip. Er is zoveel te krijgen maar het moet ook maar net bij het project passen. Kijk anders eens op http://www.af.nl Zij vermelden ook hun prijzen op de site, zo krijg je redelijk snel een beeld tussen de verschillende houtsoorten.

Meer vragen? we horen het graag.

Hier: http://fijnhoutdrenthe.nl/ vind je ook prijzen en die zijn wat vriendelijker. Ik kijk ook regelmatig op marktplaats. Alle massief hout prijzen zijn in kubieke meters en dus moet je wel eens flink rekenen.

Vuren is inderdaad ook een optie, maar vind het persoonlijk niet zo mooi! Eiken is bij AF toch best prijzig. Rekenvoorbeeldje: Balk 1 meter x 10 cm en 2.6 cm dik kost 9 euro. Mischien dat ik ook gewoon aan prijzen wennen moet!

Houthandel zwolle heeft een zending onderweg, ben erg benieuwd! Maar hiervan kun je maar een heel klein tafeltje maken ofzo!

Zal eens kijken op de site van fijnhout drente, dit is wel wat verder dan AF, wat ongeveer m'n buren zijn.

Hout scoren uit oude meubelen heb ik ook al vaak zitten denken. Je hebt dan wel goed gedroogd hout neem ik aan!

Bedankt allen!

Thom

Heb de prijzen even vergeleken van de Drentse fijnhout en de Arnhemse. Nu weet ik dat hout niet te vergelijlken is omdat elke stuk anders is, maar je moet ergens vanuit gaan neem ik aan.

Op de site van de drentse hout handel:
    Europees Eiken, bekant recht, 2.5 -5 m. lang, 120-300 breed en 27mm dik: 1380 euro per kuub
    http://fijnhoutdrenthe.nl/eikeneuropees.html

Op de site van de arnhemse hout handel:
    Europees Eiken, bekant recht, 1.5 -2.9 m. lang, 90-150 breed en 27mm dik: 3175 euro per kuub
    http://www.af.nl/voorraad/massief/eiken/prijslijst.html

Hoe is zo'n verschil te rechtvaardigen?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Een heel groot verschil bij planken is of ze kwartiers gezaagd zijn of bijvoorbeeld dosse.
    Dat heeft te maken met de manier waarop ze uit een stam gezaagd zijn. Kwartiers gezaagd is het meest stabiel, maar is het minst rendabel om op die manier te zagen.

Geen idee of dat in de door jou aangehaalde voorbeelden het verschil is, maar het zou een groot verschil kunnen maken.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

http://www.google.nl/images?q=kwartiers ... 66&bih=576

Wat voorbeelden van plaatsjes, om het wat duidelijker te maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M
    Heb de prijzen even vergeleken van de Drentse fijnhout en de Arnhemse. Nu weet ik dat hout niet te vergelijlken is omdat elke stuk anders is, maar je moet ergens vanuit gaan neem ik aan.

Op de site van de drentse hout handel:
    Europees Eiken, bekant recht, 2.5 -5 m. lang, 120-300 breed en 27mm dik: 1380 euro per kuub
    http://fijnhoutdrenthe.nl/eikeneuropees.html

Op de site van de arnhemse hout handel:
    Europees Eiken, bekant recht, 1.5 -2.9 m. lang, 90-150 breed en 27mm dik: 3175 euro per kuub
    http://www.af.nl/voorraad/massief/eiken/prijslijst.html

Hoe is zo'n verschil te rechtvaardigen?
    Ga dat eens vergelijken met de prijzen van jaap van Leersum...dan begrijp je het helemaal niet meer...

De prijsstelling word voor het grootste deel bepaald door de kwaliteit van het hout, en de RV waarde ervan. Foutvrij, mooi recht draadverloop, fijne nerf, geen hartkanten aanwezig,kwartiers gezaagd, al dan niet uitgesorteerd en ovengedroogd, dat alles heeft zijn prijs. De waarde van een stam word al bepaald in de zagerij op de zaagmachine, tijdens het zagen geeft het hout zich bloot. De zager geeft dan een bepaalde waarde aan het hout aan de hand van bovenstaande kriteria, daar komen nadien dan nog de bijkomende bewerkingen bij, kantrechten, drogen, uitsorteren, etc. Hoe breder en langer de foutvrije delen hoe duurder het word.
    Ook het afvalpercentage in de zagerij drijft de prijs op, sommige stammen laten zich enkel verzagen met een hele boel afval,(veel hartscheuren en barsten, vorstschade, verdoken kwasten, schade bij het vellen, etc; en dat betaald uiteindelijk de klant.
    Een goede zager kan aan inferieure stammen toch nog een meerwaarde geven door de manier van zagen, en dat is dus zuivere winst voor het bedrijf.

Zo krijg je de grote prijsverschillen voor in wezen hetzelfde hout, maar dus niet dezelfde kwaliteit.
    Dat geld voor bijna alle houtsoorten, maar de meeste mensen weten niet dat bool gezaagde stammen ook op kwaliteit worden gesorteerd en geprijsd.
    Bij naaldhoutsoorten zoals Grenen is dit beter gekend, veronderstel ik toch, hier zijn vier kwaliteitsklassen, met elk hun specificaties, en hun verschillend prijskaartje.

Al dit bovenstaande is dan ook de reden dat wanneer je hout op bool wil aankopen voor een toekomstig project, je met de houtstaat bij je, zelf naar de houthandel moet gaan kijken en gaan meten om de voor jou geschikte stam of stamdelen uit te kiezen. Je kan dan bij het uitsmetten meestal voldoende kwaliteitshout vinden in een goedkopere stam. En dat is dan jouw profijt.

De meeste houthandelaren vinden het doodnormaal om voor een klant een stam eens open te bladeren, zo kan je de eventuele gebreken zien, en zelf meten wat je er nog kan uitzagen zonder al teveel verlies.

Zoek je een mooie houtsoort met een vriendelijk prijskaartje, kijk dan eens naar Yellow Polar
    Een ondergewaardeerde houtsoort die zich heel vlot laat bewerken, en die mooi af te werken is.

Mvg,

André

Forum Rechten