Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: INCA vlak vandikte

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017

INCA vlak vandikte

Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een INCA vlak en vandiktebank aangeschaft. Ik wil graag de lagers vervangen en meteen de wals schoonmaken.
    Nu heb ik de boutjes los maar helaas krijg ik de wals nog niet los. Er loopt een richeltje op het lagerhuis die de boel op zijn plek houdt. Hoe krijg ik dit los? Nu zag ik dat meerdere forumleden dit hebben gedaan. Hopelijk kan iemand mij helpen.

foto2.jpg

foto1.jpg

Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden, maar ik ben wel erg geïnteresseerd in de oplossing. Ik heb recent ook een inca vlak vandiktebankje gekocht en opgeknapt. Het enige dat mij niet gelukt is, is het vervangen van de lagers van de wals. In theorie zouden de lagers met huis en al van de as af geschoven moeten kunnen worden (denk ik), maar met de simpele poelietrekkers die ik heb lukt het niet.

Toch een antwoord gevonden op de yahoo inca groep:
    link (handleiding voor het vervangen van de wals door een shelix beitelas).
    Mocht je nog geen lid zijn, even aanmelden is zeker de moeite waard. Er staat nog veel meer interessante documentatie op, o.a. over het afstellen en finetunen van de vlak-vandiktebank. Daarnaast is er ook een hoop informatie over de andere inca machines te vinden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Joseph, mijn dank is groot. Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik zal proberen te documenteren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Even een korte update:

Omdat er geen draad in de gaten van het huis zitten, heb ik deze getapt. De maat was afwijkend: 6.5mm. Ik heb dus M7 getapt. Nu moest ik M7 bouten hebben. Deze had ik niet en mijn plaatselijke bouwmarkten ook niet. Dus uiteindelijk besteld. Wordt vervolgd.

B4BA9582-F7D5-4CE2-B8EA-6B95AA07B34E.jpg

CC648C0E-30F8-426E-9A74-981BE2FFCCA5.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    De bouten zijn vandaag binnengekomen. Meteen geprobeerd de huizen met lagers los te halen. Dit ging gelukkig:

5.jpg

4.jpg

Toen de andere kant los maken:

2.jpg

3.jpg

En vervolgens in het azijn:

azijn.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Verder zijn de lagers meteen besteld (SKF) en de messen naar de slijper gegaan.

Netjes AHK ga je deze houden?

Oh mooi, dus uiteindelijk is het met wat geduld en het juiste gereedschap betrekkelijk eenvoudig.
    Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Interessant topic. Welk type lagers heb je besteld?

Forum Rechten