Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26
    Hi!

Leuke kast. Mocht je alles inderdaad uitgetekend hebben en kom er niet aan hout, dan kun je misschien Masavehout of een lokale fijnhouthandel eens aanschrijven met een zaaglijst en een offerte laten maken.

Kunnen gelijk, indien gewenst alles op maat maken, schaven etc. en sturen het per post (ophalen is schijnbaar wel leuker en goed voor je "meubel-netwerk"
    Kosten zullen helaas blijven, het is nu eenmaal geen ikea kast maar een uniek stuk (wat ergens lijkt op een kast die ooit op marktplaats te koop was maar dan beter).

Er zijn op youtube voldoende filmpjes over hoe je een deur kunt maken, zelfde eigenlijk voor een kast.

Linksom of rechtsom alvast heel veel plezier met het maken.

HTBL.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BG_Woodworking Bekijk Berichten
    Beste, ik woon in Genk. Inderdaad speelt de eer vh zelfmaken me parten, maar wij zoeken echt al lang nr een kast in die maten en stijl.

Alles wat we zien is vaak te klein, onze plafonds zijn 283 cm, dus we hebben die 220 cm hoogte minstens nodig.

Groot en imposant past toevallig op de voorziene plek.

Ze zal dienst doen als schoenenkast, waardoor ik eindelijk niet meer zal vallen over die kolonie zelfkwekende schoenen in de gang. Dus die leggers zijn ook nodig.

Ben op jullie aanraden in de plaatselijke houthandel geweest en vond enkel 4rx44 sld, afgeronde hoeken dus. Dat wordt dus alle hout bestellen.

Heb de kast nagetekend en begrijp nu hoe ze in mekaar zit, echt gewoon een rekje met planken rond. Enkel de twee deuren kan ik niet maken, tenzij jullie me door het proces helpen.

Online al effe gekeken en al het hout, den, kost geleverd een 420 euro.

Dikke planken van 30 à 32 MM.
    In dat bedrag zit dan niets voor de deuren omdat ik niet weet wat ik nodig heb.
    Een bedrag van €420 voor den lijkt mij behoorlijk hoog. In Genk kun je eens kijken bij Genk Hout of de Slagmolen (Bilzen). Genk Hout is meestal goedkoper, maar bij de Slagmolen ben je verzekerd van betere kwaliteit. Let er goed op dat je droog hout koopt. Enkel luchtgedroogd zal waarschijnlijk niet voldoen. Bij beide geldt dat langsgaan beter is dan bellen of mailen. Eventueel kun je ook nog kijken bij Ecomat (minder keus, wel goede service).

Bedankt voor alle reacties!
    L. N., jij moet uit de buurt zijn.

Genk Hout ken ik niet, maar Spurk wel(slagmolen), had ik nog niet aan gedacht.
    Ik ben bij Kevok geweest en online op Gadero.

Ik ga zeker die lijst maken en Massave laten quoten. Recht hout heeft zijn prijs. Die kast is dus echt gemaakt uit den, misschien dat scholen die dingen lokaal lieten maken, zo goedkoop mogelijk?

Ik wou origineel een gewone inbouwkast in mdf maken, 283x200x40, maar dit is eens iets anders. Dus het moet ook nu in den.

Nogmaals bedankt, eerst volgende is dat lijstje.

De deuren zijn 34mm dik, en middenstuk is dunner zowel aan binnen als buitenkant.

Die dikte heb ik niet, wat zou stevig genoeg zijn op zo een grootte? De deur is 610, de binnenplaat is 410mm breed, hoog nog niet bekend maar schat een 1500.

Gaat toch snel 8 dik moeten zijn?

Er zijn er nog een paar hoor Houthandel Liesens Tongeren.
    Claesen / Jean Tongeren goede uitleg en een meedenker .

Ik werk in Genk en woon net over de grens, dus ik ken Genk wel. Kevok is voor massief hout niet de beste (weinig keus, mindere kwaliteit). Plaatmateriaal is wel okay daar.

Voor mijn gevoel is 32 mm erg dik voor een dergelijk kast (m.u.v. de deuren). De corpus kun je ook wel van dunner materiaal maken (22-24 mm, misschien wel 18 mm) en dat scheelt een stuk in de kosten. Overigens kun je de kast ook maken uit plaatmateriaal, waarbij je de keus hebt om de deuren van massief hout te maken of ook uit plaatmateriaal. Het gaat er natuurlijk wel strakker uitzien bij plaatmateriaal en ik weet niet of dat de bedoeling is. Een andere optie is timmerpanelen gebruiken. Hoewel ik daar minder de meerwaarde van in zie, omdat die veel duurder zijn dan plaatmateriaal, maar geschilderd er hetzelfde uit zien.

De gewenste look zal vooral de materiaalkeuze bepalen. Moet je het idee hebben dat het een oude kast is (wat kieren door krimp, noesten, hout(nerf) zichtbaar door de verf, etc.) dan zul je voor planken moeten gaan. Eventueel kunnen timmerpanelen ook. Mag/moet het helemaal strak zijn, zoals bij een nieuwe kast, dan kun je ook voor plaatmateriaal gaan (MDF, multiplex). Dat is goedkoper en gemakkelijker. Het zal ook afhangen van de tijd die je er in wilt steken om de kast te maken en welke machines je hebt. Fijngezaagd hout is goedkoper dan geschaafd hout, maar je moet wel de tijd en machines hebben om het zelf te kunnen schaven. Met plaatmateriaal werken is in dit geval ook sneller dan werken met planken.

Begin vanuit twee standaard paneeldeuren 231,5x73 en bouw daarom heen de kast
    Je hebt voldoende hoogte.

De originele kast is loodzwaar en extreem massief, ook de leggers zijn 27 dik, gekke maten maar goed, oud spul. De kast moet inderdaad niet superstrak zijn, plaatmateriaal had ik ook al aan gedacht, maar 18mm is gewoon te licht.
    De prijs vh hout valt mee omdat het den is, ik vertrek van geschaafd hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    27 mm is nog steeds een gangbare maat voor vloerdelen (130 breed meestal); vroeger was een duim wat dikker dan tegenwoordig. Had ook te maken met meervoorkomend gebruik van ongeschaafd hout.

27mm is 5/4, duims is 4/4.

Geweldig forum hier, nooit gedacht zoveel nuttige tips te krijgen.
    Gisteren wat gezocht op paneeldeuren, en inderdaad zijn die in alle maten en vormen te vinden.
    Ik ga dus 2 deuren zoeken en de maten aanpassen aan die deuren, verder nr de Slagmolen en zien wat mij bruikbare afmetingen opleverd.
    Dan uittekenen, hout halen en klaar. Zie het weer helemaal zitten dankzij jullie adviezen.

Zal wat foto's nemen tijdens het proces.

Forum Rechten