Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Kruistafel voor boren van pepermolens

Ik wil een poging doen om pepermolens te maken zoals deze:

2.jpg

3.jpg

Boren met het werkstuk in de vaste kop en de boor in de losse kop is moeilijk om nauwkeurig uit te voeren. Ik heb één ronde molen gemaakt die min of meer geslaagd is (maar niet helemaal). Het luistert heel nauw. De minste afwijking in het boren is zichtbaar in de naad tussen kop en lijf.
    Hoe nauwkeurig bovenstaande molens uitgevoerd zijn weet ik niet. Dat is niet zichtbaar op de foto's.
    Op Youtube kwam ik volgend filmpje tegen:

Ik ben iets gelijkaardig aan het maken maar dan met de draaibank als boormachine.
    Als basis gebruik ik een timmermansbankklem. Achteraf gezien misschien niet de beste keuze en helemaal niet deze klem.

4.jpg

De klem was behoorlijk duur en eigenlijk is het gewoon rommel. De afwerking is slecht, de bekken staan niet haaks tov de geleiders en het vlak om de klem op de werkbank te bevestigen is niet gelijk (er zit bijna een cm hoogte verschil tussen de verschillende gaten). Deze problemen heb ik ondertussen opgelost en het resulteerd in de volgende constructie:

IMG-3307.jpg

IMG-3308.jpg

Het nauwkeurig afstellen vraagt wel wat tijd. De mal zit ondertussen goed in het horizontale vlak. Links/rechts tov het center zit er nog een afwijking, maar dat is voor straks.
    Misschien had ik beter een kruistafel gekocht zoals deze van Axminster:

5.jpg

Het was goedkoper geweest en ongetwijfeld gemakkelijker af te stellen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Waarom niet gewoon zelf maken? Een paar stukjes buis, een forse draadstang met moer en wat houtrestjes, meer is daar niet voor nodig.

Ik ga dit draadje ff volgen, ik ben benieuwd. Wil binnenkort ook eens pepermolens gaan proberen op de draaibank

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Waarom niet gewoon zelf maken? Een paar stukjes buis, een forse draadstang met moer en wat houtrestjes, meer is daar niet voor nodig.
    Achteraf gezien wel. Het was even snel gegaan, en het inderdaad niet zo een ingewikkelde constructie.
    Misschien een volgende stap.

En waarom niet gewoon de boor in het tegencenter?

Ik dacht ook gewoon in het tegencenter. Zie niet anders en daarna misschien even een mal afdraaien om door en door te kunnen boren voor het grotere gat aan de andere kant eventueel.

Mvg Cees

Op mijn website staat onder publicaties een artikel van mij over het draaien van een crushgrind pepermolen.
    Gratis te downloaden.

Ik gebruik gewoon een 25 mm met MC2 konus in het tegencenter.
    Daarna met de WoodCut verder uitboeren op de juiste maten, een rilletje erin en dan is het hoofdwerk al gedaan.
    Hiervan zijn legio filmpjes te vinden.

Vraagje: heb je de onderkant en bovenkant in 1x gedraaid (dus op elkaar en dan ronddraaien) dan ligt daar namelijk je probleem, dat heb ik verschillende keren maar krijg je nooit goed.
    De onderkant en boven los van elkaar draaien is veel zuiverder

Zoek het in de manier van opspannen en werkvolgorde, daarmee bepaal je ook grotendeels de zuiverheid
    Met een hamer past alles...

Ik heb al meerdere pogingen gedaan op verschillende manieren, maar ben nooit tot een goed resultaat gekomen. De boring van uit het tegencenter was nooit mooi gecentreerd. )Nu heb ik ondertussen wel al vastgesteld dat de fostnerboor met verlengstuk van 25 niet ideaal is. De boor (of het verlengstuk) slingert een beetje. een gewone boor met MC2 zou beter zijn (waar vind ik die tegen een aanvaardbare prijs?).
    De handleiding van Nico heb ik gevolgd en het resultaat was mijn eerste molen die min of meer geslaagd was (maar niet helemaal).
    In de reacties lees ik nu wel dat de ene zegt dat je ze uit een stuk moet draaien, boren en dan delen. De ander zegt in twee stukken. In twee stukken komt niet goed, daar ben ik ondertussen uit.
    De kruistafel met bankschroef wordt het ook niet. Te onnauwkeurig en niet genoeg stelmogelijkheden. Het voordeel van een kruistafel is ook dat ik dan meer vrije vormen kan maken zoals die van Wood&Form.
    Wordt vervolgd.

Forum Rechten