Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 42
    Als je de lijm met een natte doek wegneemt, ga je de lijm verdunnen en trekt hij verder in het hout. De afwerkingsprodukten trekken daar dan minder in het hout wat resulteerd in keurverschil (vlekken).
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ok, volgende keer minder lijm dan en pas wegnemen als uitgehard.
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seb Bekijk Berichten
    In mijn ervaring is voor zichtwerk afplakken de beste methode. Of nog beter: omgekeerd afplakken, dwz. de te verlijmen vlakken afplakken, vervolgens afwerken (lak, olie, whatever), plakband verwijderen en dan verlijmen. Lijmresten zijn dan makkelijk weg te verwijderen en er treedt absoluut geen vervuiling van de oppervlakken plaats.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seb Bekijk Berichten
    Of met een scherp houtje wegnemen als de lijm begint uit te stijven. Gaat gemakkelijker dan als hij helemaal hard is.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

dag seb
    voor het lijmen van een eiken trap heb ik 2 jaar geleden titebond III (groene bus) gebruikt
    de treden van 30 cm breed heb ik uit stroken van 10 cm gemaakt om het kromtrekken te vermijden
    de verbinding heb ik met visgraatprofiel gemaakt
    gelijmd, geperst & nadien op dikte geschaafd
    je kan na 2 jaar de naden enkel vinden door te kijken waar de tekening verandert (= waar de stroken tegen mekaar komen)
    er is dus geen lijmstrook te zien, dus ook geen sprake van verkleuring ervan
    hoe jij je tablet gelijmd hebt (koud ?) weet ik niet
    de titebond III kleurt in ieder geval donkerbruin, dus niet wit of doorschijnend

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Beste lijm die ik tot nu toe gebruikt heb is Bindan-P Propellerleim B3/D3 van Bindulin. Kan ook aan de tot de verbeelding liggende naam liggen — je hebt de indruk dat lijm die speciaal voor propellers is, wel heel sterk moet zijn… : )
    Ik denk dat dat eem marketingtruc is; volgens mij zijn PVAc lijmen nog steeds niet goedgekeurd voor vliegtuigbouw. Daarvoor heb je UF (ureum-formaldehyde), MF (melamine-formaldehyde), UMF, PF (fenol-formaldehyde) of resorcinollijmen. Zoals ook werden gebruikt voor de mosquito bijvoorbeeld. En de vleugels van Fokkers 27 werden met een Araldite (epoxy) in elkaar geplakt...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Argument: met een nat doekje wissen smeert lijm over een groter oppervlak en dat blijf je vaak zien na afwerking.

Wie het weet, maar dan echt, mag het zeggen...
    Niet alleen dat, maar door de verdunning trekt het ook IN het hout, en krijg je de vlekken dus idd nooit meer weg. Wat niet wegneemt dat het uitsluitend cosmetisch is ;-)

Gewoon zelf proberen wat voor jou werkt bij het verwijderen en de hoeveelheid lijm..... er zijn genoeg professionele meubelbouwers die de natte doek methode gebruiken en precies weten hoe nat die moet zijn om met hun lijmsoort en hout geen enkel probleem in de afwerking te hebben. Alles met beleid natuurlijk, en elke keer een schoon deel van de doek gebruiken. Andere methoden werken vaak ook, allemaal een kwestie van proberen en je eigen voorkeur vinden....

En ook sterk afhankelijk van de verbinding natuurlijk. Een hoekverbinding waar je na lijmen weinig meer mee doet is wat anders dan de naad tussen de delen van een tafelblad dat je toch nog gaat vlakken of schuren. Bij die laatste boeit het wat ruimer lijm gebruiken ook minder terwijl bij de eerste je wat kritischer te werk moet gaan.

En afhankelijk van de houtsoort is het soms ook zinvol te kiezen voor verschillende varianten. Soms is een witte/transparante naad mooier en soms een wat donkere zoals bijvoorbeeld met titebond III.

En zoals al gezegd, eerst afwerken en dan lijmen is voor verbindingen in het zicht vaak een prima oplossing.
    Laatst gewijzigd door GH1; 31-05-19 om 09:15.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Ik denk dat dat eem marketingtruc is; volgens mij zijn PVAc lijmen nog steeds niet goedgekeurd voor vliegtuigbouw. Daarvoor heb je UF (ureum-formaldehyde), MF (melamine-formaldehyde), UMF, PF (fenol-formaldehyde) of resorcinollijmen. Zoals ook werden gebruikt voor de mosquito bijvoorbeeld. En de vleugels van Fokkers 27 werden met een Araldite (epoxy) in elkaar geplakt...
    Die berichten van Henk zijn altijd de moeite waard en erg leerzaam, dank!

Ronald probeert het zo:

a) beter worden in het inschatten van de juiste hoeveelheid lijm: ik gebruik sinds kort een lijmkammetje en lijm nog maar 1 van beide kanten (dan nog slaag ik erin teveel te gebruiken )

b) niet verwijderen zolang de lijm nog erg nat is. Express lijm werkt beter in dit opzicht. De lijm even laten opdrogen vóór de delen te persen ook.

De truuk met de omgekeerd afplakken heb ik nog niet geprobeerd, omdat mijn verbindingen na montage door de regel nog wel een tikje schuurwerk vereisen.

Conclusie voor Ronald: voor meubilair, op zeker spelen en zichtwerk afplakken, met name voor de 'lastige' binnenhoeken. Minder kritische projecten: enkel als het echt druipt afvegen, anders even laten doen en "wegscheren" als de lijm bijna droog is, of achteraf. Achteraf is minder ideaal want lijm wordt erg hard, veel harder dan hout.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Forum Rechten