Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Bouw van een Barok Luit

Sinds een half jaar bespeel ik de luit. Daar ik nu een luit van men lesmevrouw gebruik, zou ik er toch nog een keer zelf een moeten aanschaffen, Maar aangezien deze zeer duur in aanschaf zijn begon bij mij van de week opeens een lampje te branden. Luit ----> =hout, Dus ik ben wat op internet aan het rondneuzen geweest, en heeft een luitbouwer een complete cd met handleidingen en tekeningen te koop staan om je eigen luit te bouwen. Deze ga ik begin volgende maand aanschaffen (als het geldschip weer is langs geweest ) als dit binnen is ga ik ook bij een luitbouwer op bezoek om wat dingen af te kijken.

Hier zijn vast een paar foto's van een barok luit

Aangezien ik me er degelijk van bewust ben dat dit een zeer moeilijk project gaat worden (met mijn weinig houtervaring) ga ik eerst veel dingen oefenen.

Om te beginnen wil ik gaan oefenen met een rozet uitsnijden.
    Alleen welke gereedschappen kan ik hier het beste voor gebruiken?

Ik zal in dit topic jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen en hoe ik het allemaal wil gaan doen.

Groeten Wilhelm

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Bouw van een Barok Luit

Dat wordt vast een mooi project. Enige jaren geleden woon ik naast een muziekwinkel. Een van de eigenaar bouwde ook luiten. Mocht je het leuk vinden dan kan ik je vast wel in contact brengen met hem. De winkel staat in de vechtstraat,zwolle.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik wens je heel veel succes toe, lijkt me een ingewikkeld project.
    Wel tof dat je het aandurft.

Hallo Rick.

Ik had van de week nog contact met een luitbouwer in Den Haag maar nog geen afspraak mee gemaakt. Maar mischien is het ook niet verkeerd om bij meerdere bouwers te kijken.
    Als die luitbower uit zwolle het wil dan zou ik het leuk vinden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    Ik wens je heel veel succes toe, lijkt me een ingewikkeld project.
    Wel tof dat je het aandurft.
    Ja denk ook dat het een zeer moeilijk project word maar ik denk altijd maar zo gewoon beginnen en "meestal" komt het wel goed

Groeten Wilhelm

Hallo Symen,

Het rozet eerst aftekenen, uitzagen (figuurzaag, al dan niet electrisch) en daarna met een beiteltje of een vlakke guts uitsteken.
    (eerst maar eens op een plankje proberen)
    groet,

Burijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door burijn
    Hallo Symen,

Het rozet eerst aftekenen, uitzagen (figuurzaag, al dan niet electrisch) en daarna met een beiteltje of een vlakke guts uitsteken.
    (eerst maar eens op een plankje proberen)
    groet,

Burijn
    Hallo Burijn

Zullen de tussenruimtes niet te klein zijn voor de figuurzaag? daar de afstanden meestal niet meer als een halve cm bedragen?

Nee dat is geen enkel probleem, je zult wel wat moeten oefenen, maar google maar op scroll saw dan kom je echt super gemaakte figuurzaagwerk tegen.

In Wolvega zit ook een luitenbouwer, http://www.lute-gbos.nl/

jaap

In de afdeling instrumentenbouw, van de school waar ik les geef, worden ook luiten gebouwd.
    De leerlingen beginnen er pas aan in het laatste jaar. Ze hebben er dan al twee jaar opzitten.
    Ik weet niet wat je kennis of ervaring is in hout en/of instrumentenbouw maar een luit als eerste instrument is wel zeer hoog gegrepen. Daarbij is het klankgat nog één van de eenvoudige dingen. Zaken zoals de hals of de duigontvouwing vragen toch wel een beetje ervaring. Misschien is het een goed idee om eerst een gitaar of mandoline te bouwen zodat je al enkele technieken kan aanleren?

Hieronder een link naar een bouwverslag van een luit. Ze is gebouwd door een leerling die al enkel jaren geleden afstudeerde. De meeste foto's zijn genomen in de school waar ik les geef.
    Hij gooit er tegelijk nog een bouwverslag tussen van een barokgitaar. De mal op pagina 37 heb ik nog voor hem gefreesd. (vervalt in het niets tussen al de rest van wat je zal zien...)
    Hier zal je zeker wat aan hebben! (En tegelijk ook vaststellen dat er aan zo'n klankgat geen figuurzaag te pas komt )

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98124

Symen,
    Waar kan ik de CD met handleidingen en tekeningen vinden om je eigen luit te bouwen.?

Symen als de rozet te moeilijk blijkt te zijn kun je het hier laten doen
    met een laser.

http://laserentools.com/

Nb uberhaupt interresant voor houtbewerkers de afbeelding hieronder is gegraveerd in hout.

Forum Rechten