Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 25
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Omdat de titel van dit topic de lading aardig dekt, nog zo'n probeersel: een vogelvilla, voila.
    Niet eens uit brandhout, maar uit wat gerecupereerde kastplanken (dank u, meneer Lundia) en een stuk mahonie/meranti dat ik al eens eerder een tweede bestemming had gegeven als onderdeel van een mega wijnrek.
    Ik had op YouTube iets gezien van iemand die een vogelhuis samenstelde uit houten ringen en het geheel op de draaibank samenstelde en afwerkte. Ik dacht: leuk, gaan we proberen.
    IMG_0057.jpg
    Ringen met de decoupeerzaag grofweg op maat en ongeveer rond gezaagd. Telkens van 4 ringen een segment samengesteld. Ringen gladgeschuurd en met bruislijm op elkaar gelijmd.
    IMG_0058.jpg
    Het toekomstig dak van villa flierefluit. Terwijl de lijm droogde, de beitels die er op de foto naast liggen een slijpbeurt gegeven en opgeruimd.
    IMG_0059.jpg
    Laatste segement. Ik ben voor de afmetingen van villa flierefluit uitgegaan van de aanbeveling van de vogelbescherming. Deze villa is voor koolmezen.
    Toen alle segmenten klaar waren, deze op elkaar gelijmd voor de romp van de villa en toen de bodem er onder. Daar heb ik helaas geen foto's van gemaakt. De bodem op de opspanplaat geschroefd om zo heel voorzichtig de binnenkant schoon te draaien:
    IMG_0061.jpg
    Wat best aardig gelukt is.
    Samengesteld ziet het er dan zo uit:
    IMG_0060.jpg
    Daarna geschuurd, een aantal lagen gekookte lijnolie ingewreven, telkens minimaal een dag laten intrekken. En als laatste in de was gezet, hij komt tenslotte buiten te hangen in weer en wind. Het dak zit met 4 messingschroeven vast op de romp, zodat de villa af en toe gekuist kan worden.
    IMG_0063.jpg
    Helaas net te laat klaar voor dit broedseizoen. We gaan er nu een goede plek voor zoeken en dan eens kijken of er in het volgend voorjaar bewoners voor zijn die een gezinnetje willen stichten. Moeders was erg enthousiast, ik denk dat ik er zo nog een paar moet gaan maken. We zullen eens zien, eerst maar eens materiaal bij elkaar schooien, en dan......
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Tof ding, jammer dat de foto's zo klein zijn
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    U vraagt....wij draaien.....mmmmm
    Beter zo?
    IMG_0060 (1).jpg
    En deze dan:
    IMG_0063 (1).jpg
    Omdat ik m'n berichtjes graag voorzie van de nodige foto's (en al een keer m'n neus heb gestoten toen ik met te grote bestanden bezig was), ben ik voorzichtig geworden met het formaat foto's dat ik upload.
    Maar groter kan hoor: zie hier.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

lekker doordraaien.....

ik denk dat ik dit draadje nog even in stand houd, door - voorlopig dan - mijn werkstukjes te delen. Als het goed is, moeten mijn vorderingen op houtdraaigebied zichtbaar zijn met het verstrijken van de tijd.
    Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel kunnen oefenen als ik had gewild, door een aantal andere zaken die voorrang kregen.

Maar hier toch weer een paar knutselstukjes:
    IMG_0064.jpg
    Deze toverknuppel paste net an tussen de centers, totale lengte van het afgewerkt product = 32 cm. De nadruk lag hier op de vorm: kon ik zo'n dun spindeltje draaien? Natuurlijk moet het fijner kunnen: daar gaan we aan werken. Maar ik was trots op m'n eerste toverstaf. Uit een tak iep.

En aangezien ik op dat moment net zo lekker bezig was:
    IMG_0066.jpg
    Ik had immers nog een mooi stukje iep liggen (wat is dat toch fijn hout om te draaien - met scherp gereedschap). Het begon als een handvat: oefening met de platte beitel > die wil ik hoe dan ook goed onder de knie krijgen. Al zeg ik het zelf: ging eigenlijk best goed. Mooi glad oppervlak, schuren was eigenlijk niet meer nodig, maar heb er voor het idee nog een 320 abranetje over heen gehaald.
    Toen had ik een handvat waar nog een prop hout aan vast zat....en toen? Ik had wel een mooi handvat,maar geen toepassing voor....Uiteindelijk van die prop een punt gedraaid zodat hij als plantstok gebruikt kan worden. Wij zitten hier op zandgrond, dus een plantgaatje prikken gaat prima. Afgewerkt met gekookte lijnzaadolie.
    Wordt vervolgd....

Hoi Ed,

Met een scherpe beitel is het inderdaad lekker werken, en hoef je nauwelijks te schuren.
    Maar als je lekker hout zoekt om te draaien:
    - Taxus of zoals de juiste Nederlandse naam luidt: Venijnboom
    Draait fantastisch en is oom nog eens mooi van kleur en tekening.
    - Buxus. Misschien vind je nog ergens wat dikke stukjes van een aangetaste struik
    Draait lekker, maar is wat vlak van tekening en kleur. Wel sterk en heel geschikt voor kleine werkjes.
    Ik heb eens iemand werk zien draaien, wel op een Emco metaalbank, met een diameter van 1,5 mm en een lengte van 25 mm. dat was t.b.v. een model van de Cutty Sark.
    Maar als je het moet kopen is het behoorlijk aan de prijs.

En wat betreft het maken van plantgaatjes: Als je losse vochtige klei hebt blijven de plantgaatjes ook goed, en storten ze niet zoals bij droge zandgrond.

M.h.gr.
    Bert Rosbach.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dank je Bert,
    Ik heb onder de werkbank nog een stammetje noten en een stammetje taxus liggen. Die wil ik nog even bewaren voor het moment dat ik de technische vaardigheden wat beter onder de knie heb. Es, iep, esdoorn en eik heb ik in overvloede beschikbaar. Ik voel me dan niet zo schuldig als ik een keertje de mist in ga.

Dit draadje gewoon in stand houden, mooi om te zien wat je maakt, mooi veel foto’s, kan ik nog een voorbeeld aannemen🙈, vogelhuisje vind ik ook mooi met die verschillende soorten hout, ga zo door 👍

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Een nuttig ding uit een stukje resthout

Nog een fotootje die ik had liggen.....is al weer een maand of 2 oud, sorry. Een noodzakelijk stukje gereedschap. Ik heb een stevige fleshamer uit perenhout, lekker zwaar maar toch net effe te veel voor het fijnere werk.
    Ik had bij de reststukken nog een stukje beuken balk liggen van net an 30cm lang, 9 cm vierkant. (was over van de Moravian werkbank). Eens kijken of ik daar een fleshamertje uit kon maken voor het fijne werk.
    IMG_0183.jpg
    Is vrij aardig gelukt. Gewicht zit rond de 500g, de kop is ongeveer 85 mm rond en 80 mm hoog (zo even op 't oog). Ik heb hem al een paar keer gebruikt en ik vind hem fijn werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Red face 't is dolletjes...we gaan aan de tolletjes

Dan ben ik ook nog aan de tolletjes begonnen. Iemand had me verteld dat dat een heel goede oefening is voor de vormguts en o - o - o die oefening kan ik goed gebruiken....Wat is het lastig om die 4 bewegingen die je met de vormguts maakt er in te krijgen.

Goed. Eerste poging:
    IMG_0176.jpg
    Oke, het ziet er uit als een tol en het tolt ook wel...maar niet zo heel erg goed. Puntje verdiend aandacht en het kan wel wat fijner.
    Een week later een volgende poging gedaan:
    IMG_0177.jpg
    Dat ziet er qua vorm al iets beter uit: puntje is wat beter en het asje is wat fijner van vorm. Deze tolt al beter/langer.
    Weer een paar dagen later een volgende poging (op een stukje brandhout met flink wat slaap).
    IMG_0178.jpg
    De body nu met een grotere diameter, het asje weer iets fijner en ook het puntje nu weer iets scherper.
    Wel een mooie tekening in het hout:
    IMG_0179.jpg
    Toen had ik even een drukke periode en kon pas weer een paar weken later een volgende poging doen:
    IMG_0180.jpg
    Dit begon zowaar ergens op te lijken. Deze tolt echt lekker lang en stabiel, vergeleken met de eerdere pogingen. Puntje was ook al weer iets scherper.

Vorige week de voorlopig laatste poging gedaan, met dit als resultaat:
    IMG_0181.jpg
    Ik weet niet of het op de foto goed te zien is, maar de punt van deze tol was prima gelukt, de vorm mooi strak. En draaien???? Als een tierelier. Dit is voorlopig de winnaar.
    Leuk om te doen, tolletjes draaien. En inderdaad: een fantastische oefening. Ik zie wel wat progressie.

Hoi. Ja de tolletjes worden zienderogen beter. Je ben lekker bezig... volhouden
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Forum Rechten