Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 25 van de 25
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

een koffielepel uit iep

Ik heb laatst met bewondering naar een aantal video's van Thomas Haeckel zitten kijken. En dat begon met een kruidenlepel.
    Ik dacht, och, wat kan me gebeuren. Die zet ik op de lijst.
    Toen ik laatst m'n HBM chuckje in de handen had en erachter kwam dat er nogal wat speling tussen de bekjes en het klauwplaatje zat, heb ik uit een stukje vuren constructiehout (inderdaad - uit de afvalbak) een setje houten hulpbekken gemaakt.
    De handleiding daarvoor heb ik afgekeken van de Tiroler Drechsler (onderandere...). Dat was niet zo moeilijk. Toen die houten bekken klaar waren, moest dat lepeltje er natuurlijk komen.
    IMG_0151.jpg
    Eerst tussen de centers een asje met een bolletje aan het eind. Even voor het idee van de maat: bolletje heeft een diameter van ongeveer 33 mm. Dan moet er in dat bolletje aan de kant waar ik tegenaan kijk een gat komen. Heb ik eerst uitgeboord, met een kleine forstner boor. Daarna met beleid met een uitholgereedschapje van meneer Hope verder uitgedraaid. Voordat ik daarmee begon, heb ik eerst de buitenzijde helemaal afgewerkt: geschuurd tot korrel 320 en daarna in de druivenpitolie gezet (voedselveilig enzo).
    IMG_0168.jpg
    Voila! Lepeltje ligt bij te komen van de operatie, op de houten hulpbekken.
    IMG_0169.jpg
    Even een beter zicht in het holletje van de lepel....
    IMG_0170.jpg
    Close-up. Binnenkant ook afgewerkt. Lepeltje klaar.
    Is nu sinds een week in dienst als koffie lepel, om de gemalen koffie in de cafetiere te doseren. Het originele plastic lepeltje had een kort steeltje: we zaten elke keer naar dat ding te graven in de koffiebus. Da's nu over.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Mooi gemaakt en verteld EdP

ja, mee eens.... mooi gemaakt.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

beetje noodgedwongen...nog een lepel....maar wel een ander model.

Als of de duvel er mee speelt.....en toen ging ook het zoutschepje in tweeën.
    Daar had ik een ander model voor nodig/in gedachten.
    Meer een schep dan een lepel. De foto's zeggen genoeg. Met wederom dank aan meneer Haeckel.
    IMG_0184.jpg
    In de spotlight. In esdoorn.
    IMG_0185.jpg
    Het profiel van de binnenkant is nog niet helemaal naar de zin: die had ik graag mooi afgerond gehad. Heer Haeckel gebruikt daar een afgeronde grote spiraalboor voor, die heb ik niet. Misschien kan ik daar iets voor maken uit een oude speedboor? Daar zie ik ook wel eens voorbeeldjes van langskomen op het internet. Heeft iemand daar een idee over? Ik hoor het graag!
    Laatst gewijzigd door EdP; 18-08-19 om 20:08.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Nog maar eens een schaaltje proberen....

Schaaltje? Tweede poging inclusief de afwerking.
    Het eerste schaaltje dat ik in dit draadje liet zien, was aan de buitenkant best netjes. Maar de binnenkant was/is erg ruw. M'n zelfvertrouwen was nog niet groot genoeg om die binnenkant al eens serieus af te gaan werken. Een schraper had ik toen nog niet in mijn handen gehad. Wel een voorzichtige poging gedaan, maar het ding 'beet' nogal. Ik deed het niet goed, dus daar moest nog even op gestudeerd worden.
    Ik had een mooi stukje (hoe kan het ook anders....) iep liggen.
    Daar is dit uiteindelijk uit gekomen:
    IMG_0173.jpg
    IMG_0174.jpg
    Ja, ik weet het: de fotografie heeft nog wat aandacht nodig. Daar ga ik verder aan werken.
    Maar dit schaaltje ging al stukken beter. Daar waar nodig heb ik zowel aan de binnen-, als de buitenzijde met de schraper groefjes van de guts kunnen wegwerken. Afgewerkt met de druivenpitolie: de tekening komt er mooi uit.
    Er liggen al een paar flinke "blanks" klaar. De verslaving begint serieuze vormen aan te nemen......wordt wederom vervolgd.

Forum Rechten