Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 30
    Dit is geen Thuja maar een Chamaecyparis lawsiniana. waarschijnlijk ‘Alumii’ of ‘Columnaris’ is ook bekend als yellow cedar. Prima te verzagen en te verwerken. Ik heb er 2 jaar geleden mijn tuinpoort mee gemaakt, schaaldelen van 30mm laten zagen en die zelf tot planken gekantrecht. Geen hars en lrima verwerkbaar.

Een boompje van 30 cm naar de zagerij brengen? Dat gaat duur hout worden. Veel bruikbaars gaat er niet van overblijven eenmaal gedroogd en bekantrecht. Met de kettingzaag een bankje er uit zagen of iets dergelijks.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Een boompje van 30 cm naar de zagerij brengen? Dat gaat duur hout worden. Veel bruikbaars gaat er niet van overblijven eenmaal gedroogd en bekantrecht. Met de kettingzaag een bankje er uit zagen of iets dergelijks.
    Vind je maar een beetje negatief mathieu. Ik zie er voor nu vooral de lol van in dat ik zelf iets omzaag en er dan iets van kan maken, het economisch belang is daarbij dus heel anders. Heb inmiddels de vraag uitgezet wat een schatting is van de kosten die gemaakt moeten worden om dit stammetje te zagen. Als dit niet extreem is dan ga ik de stam gewoon gebruiken.

Hi SDG, Als ik kijk wat de kosten bij ons zijn indien deze gebracht wordt zit je op de 67,50 pu excl btw met een minimum van een half uur. Dit laatste zal reëel zijn en bij beschadiging van het lint door ijzer 30 per lint of 32,50 per gehard lint. max 65cm doorsnede 5,5m lang.

Dus onder aan de streep als je zelf de stam brengt valt het allemaal wel mee. er zullen 8-9 schaaldelen 27mm uit komen.

Voor de meeste mensen waar we voor zagen (particulieren of hoveniers) is het voornamelijk leuk dat het uit een eigen stam komt en je moet er zelf wat tijd in steken. ze komen op afspraak zodat het meteen gezaagd kan worden. uiteraard is een mobiele zaag laten komen niet reëel voor 1 stam.

mvg Wilco

Ik denk eerder dat ik realistisch ben in plaats van negatief. Het is dan misschien wel leuk om je eigen boom te laten verzagen, maar je verwacht dan ook wel enkele mooie planken. Een stuk of acht schaaldelen van 27 mm gaan inderdaad in theorie uit deze boom komen.M aar een stam is rond, niet vierkant. De smalste schaaldelen zullen enkel spint en schors zijn, die vallen er dus al af. Veel meer dan vier behoorlijke delen gaan er niet over blijven. En dan bestaat nog de kans dat er ingegroeide stompen en takaanzetten inzitten.
    Of nog erger, zoals Wilco al aanhaalt, spijkers, resten van draad of ander materiaal om de boom op te binden.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Ook al haal je er enkel maar een nestkastje uit qua hout, dan nog is het het waard :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sang Bekijk Berichten
    Ook al haal je er enkel maar een nestkastje uit qua hout, dan nog is het het waard :-)

Nestkastjes van 27mm ? ga je lintwormen kweken :-)
    Met een hamer past alles...

3A616FBB-5C8A-4077-9905-3E852F51508D.jpg2AED1E38-604B-413C-8B5F-62FD3BD1F3AB.jpg6402260E-F24D-4BA1-AD69-3998914C7C11.jpg453A193D-5B97-4EAE-93D3-0F48F22F20CF.jpgC1278586-52A7-401A-B762-EC9CAE8014C0.jpgE4823687-B58C-484F-8B31-3A87AEE390C9.jpgB50F0D1A-6041-430D-AA4C-3DF45E50B07A.jpg

Zo, de conifeer is om.
    Stammetjes gezaagd die meegaan met de buurman naar z’n huis in Frankrijk.
    Twee bergen snoeiafval en een mooie stam met, als je het mij vraagt, een mooie tekening.
    Begonnen met het toppen vanaf een meter of 3 hoog, daar liepen 6 dunnere stammen.
    Alles eerst opgespannen en m’n broertje trok ze de juiste kant op, rustig aan want het was onze eerste keer.
    En passant ook even de oude verwilderde gedrag van de buurman verwijderd en de oude en verrotte schutting omgetrokken.
    En ook nog in de voortuin een klein stukje stomp van een oude berk gezaagd.
    Ochtendje bezig geweest, maar dat was vooral omdat we het rustig aandeden en geen schuurtjes wilden raken.
    Plan is nu dus om de stam te laten zagen dus ik ga je even PMen zaagfabriek!
    Voorlopig ligt ie nog even goed in de achtertuin, hadden geen tijd/zin meer om ‘m te verslepen.
    Nog wel even de vraag, afdekken of niet? En kan ik de bast/schors laten zitten of beter verwijderen?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

De kopste kanten insmeren ( weet niet zeker of dit bij wrc wel hoeft maar meestens wil het daar gaan splijten anders ) - bast laten zitten - en onder afdak niet afdekken

Maar oef lekker stuk. Gaat iets moois worden

Forum Rechten