Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Wat te doen met de grote conifeer

De vraag staat eigenlijk al in de titel. In de tuin van m’n broertje staat een 6 meter hoge conifeer die we volgende week neer gaan halen. De stamdiameter was zo op het blote oog inclusief schors om en nabij de 30cm. Is het hout van een conifeer iets om te bewaren of kan je er niets moois van maken en kan ik ‘m beter bij het snoeiafval leggen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Je kan er bijvoorbeeld een bankje van maken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Wat voor conifeer is het?

Heb foto’s maar kan ze niet plaatsen vanaf telefoon. Als ik het zo mag gokken op basis van de foto’s en internet zou ik zeggen een artrovirens. Maakt dat nog verschil? En ik kan denk ik de stam dan zsm laten verzagen?

Een bankje voor in de tuin is wel een leuk idee.
    Bij binnen gebruik heb je kans op uitloop van hars, wat dan overal aan plakt.
    Groeten, Raymond

Bankje voor buiten is een prima idee
    ik maak ze regelmatig
    mvg Tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Naar mijn weten heeft een Thuja geen of nagenoeg geen hars en is het prima te gebruiken.
    Is ook bekent als Western red ceder.

Het is prima hout om te draaien. Mooie fijne draad, redelijke tekening, goed glad af te werken.
    En het scheurt niet zo gauw bij het drogen.

M.h.gr.
    Bert Rosbach.

Dank voor alle ideeën!

Voor de volledigheid nog even twee plaatjes van het slachtoffer.

noname.jpgnoname (1).jpg

Kan iemand me iets meer vertellen over droogtijd als ik deze in stammetjes laat verzagen? En moet de schors dan af?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Hout drogen mag je als vuistregel nemen 1 cm/ jaar.
    Hou er wel rekening mee dat een stammetje kan of zal gaan scheuren ( kopse kanten dus insmeren met parafine, lijm of verf ).

Als ik een boom in planken laat zagen dan laat ik deze even in de buitenlucht vooraleer verder te laten drogen onder een afdak.
    Schors komt er dan makkelijk af. Volgens mij kan het geen kwaad als deze er af is zodanig er geen andere beestjes zich hier kunnen schuilhouden.

Forum Rechten